Wydatki spółki na kursy i szkolenia, aktualizujące wiedzę i kompetencje osób zarządzających spółką, poniesione na podstawie umowy zlecenia o świadczenie usług zarządzania, mogą stanowić w spółce koszty uzyskania przychodów.
Wprawdzie tego rodzaju wydatki nie gwarantują osiągnięcia przychodu, ale ważne jest, aby osoby zarządzające spółką uzupełniały swą wiedzę zawodową, którą będą mogły wykorzystać dla dobra spółki. |
Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 czerwca 2019 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.176.2019.3.AS.
Spółka akcyjna wchodząca w skład grupy kapitałowej zawarła z członkami zarządu umowy zlecenia o świadczenie usług w zakresie zarządzania. Osoby te w ramach podpisanych umów zobowiązane są w szczególności do uczestnictwa w konferencjach, seminariach i szkoleniach, w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonywania obowiązków na rzecz spółki.
Spółka zapytała organ podatkowy, czy ponoszone przez nią wydatki na rzecz członków zarządu z tytułu uczestnictwa w wymienionych spotkaniach są w spółce kosztami uzyskania przychodów?
W jej ocenie wydatki te są kosztami uzyskania przychodów.
Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za prawidłowe.
W uzasadnieniu wydanej interpretacji wskazał, że o możliwości obciążenia kosztów podatkowych wydatkami ponoszonymi przez podatników CIT decydują przepisy art. 15 i 16 updop.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Konstrukcja powołanego art. 15 ust. 1 updop daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 updop), pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganego przychodu.
Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą, powinien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodów.
Aby jednak wydatki spółki na kursy i szkolenia osób zarządzających można było uznać za koszty uzyskania przychodów, osoby te powinien łączyć ze spółką stosunek pracy lub inny równorzędny. W przypadku gdy zarządzający nie są pracownikami spółki, konieczność ponoszenia przez spółkę wydatków powinna wynikać z prawidłowo zawartych umów (np. cywilnoprawnych), a w przypadku ich braku z uchwał wspólników podjętych zgodnie z prawem albo mieć podstawę w umowie spółki, czy też wynikać z postanowień regulaminów lub statutu spółki, przewidujących finansowanie lub zwrot należności z tytułu wydatków na rzecz osób niebędących pracownikami spółki.
W rozpatrywanym stanie faktycznym organ podatkowy stwierdził, że wydatki spółki na kursy i szkolenia uzupełniające, aktualizujące wiedzę i kompetencje zarządzających poniesione na podstawie umowy zlecenia o świadczenie usług zarządzania, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów spółki.
Obligatoryjne szkolenia i konferencje, w których uczestniczą zarządzający, odbywane są z korzyścią dla spółki, gdyż przyczyniają się do jej rozwoju, podnoszą jakość świadczonych przez nią usług, przyczyniają się do budowania jej wizerunku i dbania o ten wizerunek oraz pozwalają dostosować jej działalność do zmiennych warunków otoczenia prawnego, ekonomicznego i technicznego.
Oczywiście żadne z działań podejmowanych przez zarządzających w ramach umowy zarządzania nie gwarantuje samo w sobie osiągnięcia przez spółkę jakiegokolwiek przychodu, niemniej jednak działania te ze swej istoty pozostają kluczowe z punktu widzenia prowadzonej przez spółkę działalności, a zatem kluczowe z punktu widzenia samej możliwości uzyskania przychodu z tej działalności lub co najmniej zabezpieczenia jego źródła.
|