Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Dofinansowanie do letniego wypoczynku pracowników i ich rodzin
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Dofinansowanie do letniego wypoczynku pracowników i ich rodzin

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 12 (420) z dnia 20.06.2016

Pracodawca może częściowo lub całkowicie finansować pracownikom, a także członkom ich rodzin, wypoczynek letni. Takie dofinansowanie może być przyznawane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) lub ze środków obrotowych pracodawcy. Aby móc je prawidłowo rozliczyć i ująć w ewidencji księgowej, niezbędne jest ustalenie, w jakich sytuacjach dofinansowanie to należy opodatkować i oskładkować.

1. Zasady ogólne wykorzystywania środków ZFŚS

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych tworzony jest przez pracodawców na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 800), dalej zwanej ustawą o ZFŚS. Środkami tego funduszu administruje pracodawca, jednak przy ich rozdysponowywaniu musi uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o ZFŚS. Z przepisów tych wynika, że ZFŚS może być przeznaczony m.in. na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z tego funduszu (art. 1 ust. 1 tej ustawy). Przy czym zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy, przez działalność socjalną rozumie się m.in. usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku. Ze środków ZFŚS można zatem finansować wakacyjny wypoczynek pracowników i ich rodzin, w tym m.in. wypoczynek w formie kolonii i obozów dla dzieci tych pracowników. Istotne jest, że wysokość dopłat z ZFŚS powinna być uzależniona od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z tego funduszu (art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS). Nie można więc przyznawać wszystkim pracownikom świadczeń z ZFŚS w równej wysokości.

Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z ZFŚS oraz zasady przeznaczania środków tego funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1881). Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Stanowi o tym art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS. Środki ZFŚS niewykorzystane w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny (art. 11 ustawy o ZFŚS).

Aktywne druki i formularze Przykładowy regulamin ZFŚS dostępny jest
w serwisie www.druki.gofin.pl  w zakładce
Prawo pracy/Regulaminy zakładowe

2. Opodatkowanie i oskładkowanie dopłat do letniego wypoczynku

Pracownikowi przyznano dofinansowanie z ZFŚS do tzw. wczasów pod gruszą. Czy świadczenie to podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?

Otrzymane przez pracownika dofinansowanie jest dla niego przychodem ze stosunku pracy, który zasadniczo podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Świadczenie to może być jednak zwolnione z opodatkowania, jeżeli spełnione zostaną warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. W świetle tego przepisu, wolna od podatku jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o ZFŚS, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS (lub funduszy związków zawodowych), łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł (rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi).

Jeżeli pracownik, o którym mowa w pytaniu, nie otrzymał w bieżącym roku żadnego świadczenia sfinansowanego z ZFŚS (lub funduszy związkowych), to - w sytuacji gdy kwota dofinansowania przekroczy 380 zł - opodatkowaniu podlegać będzie nadwyżka ponad wskazany limit.


Pracownik otrzymał z ZFŚS dopłatę do kolonii 11-letniego dziecka. Wyjazd zorganizowało biuro turystyczne prowadzące działalność w tym zakresie. Czy świadczenie to korzysta ze zwolnienia z opodatkowania?

Dofinansowanie ze środków ZFŚS do kolonii dziecka pracownika może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a) updof. Z przepisu tego wynika, że wolne od podatku dochodowego są dopłaty m.in. z ZFŚS do wypoczynku dzieci pracownika - bez względu na ich wysokość - jeśli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

1) jest to dopłata do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18,

2) wypoczynek ten zorganizował podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,

3) wypoczynek ten ma formę: wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem.

Z pytania wynika, że pracownik uzyskał dopłatę do kolonii 11-letniego dziecka, a kolonię tę zorganizowało biuro turystyczne prowadzące działalność w tym zakresie. Oznacza to, że kwota dofinansowania w całości korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.

Gdyby jeden ze wskazanych warunków nie został spełniony, np. wyjazd zorganizował podmiot nieprowadzący działalności w tym zakresie, wówczas należałoby skorzystać z art. 21 ust. 1 pkt 67 updof, który zwalnia z opodatkowania świadczenia z ZFŚS do kwoty 380 zł (o ile pracownik nie wykorzystał w 2016 r. już całej kwoty zwolnienia).


Pracodawca przyznał z ZFŚS pracownikowi i jego rodzinie dofinansowanie do letniego wypoczynku. Czy dofinansowanie to stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne?

Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach ZFŚS. Wynika to z § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 2236 ze zm.). W konsekwencji są one również zwolnione od naliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne. Co ważne, wyłączenie to stosuje się bez ograniczenia kwotowego. Warunkiem jest jednak, aby dofinansowanie to zostało przyznane zgodnie z ustawą o ZFŚS, tzn. uzależniono je od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z ZFŚS.

Wskazniki i stawki Wysokość składek na ubezpieczenia
podajemy w serwisie
www.wskazniki.gofin.pl

Jeśli zatem pracownikowi przyznano dofinansowane do wypoczynku - swojego lub członków rodziny, np. dla jego dzieci w formie kolonii - ze środków ZFŚS, to niezależnie od jego wysokości i formy wypoczynku nie podlega ono oskładkowaniu.


3. Ewidencja księgowa dopłat do wypoczynku z ZFŚS

W sytuacji gdy dofinansowanie do wypoczynku pracowników i ich rodzin pochodzi ze środków ZFŚS, to jest ono księgowane na zmniejszenie stanu tego funduszu, czyli po stronie Wn konta 85-0 "Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych". Operacje związane z przyznaniem dopłat do wczasów i kolonii, poborem zaliczki na podatek dochodowy oraz wypłatą kwoty dofinansowania mogą być księgowane w sposób przedstawiony w poniższej tabeli.

Operacje związane z rozliczeniem kwoty przyznanego dofinansowania z ZFŚS Konto
Wn Ma
Kwota przyznanego pracownikowi dofinansowania, np. do wczasów, kolonii i obozów 85-0 23-4
Pobranie z kwoty dofinansowania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - jeśli występuje taki obowiązek 23-4 22
Wypłata pracownikowi kwoty dofinansowania z rachunku bankowego ZFŚS - po ewentualnym potrąceniu o kwotę zaliczki na podatek dochodowy 23-4 13-5/0
Refundacja kwoty dopłaty - jeśli dofinansowanie wypłacono pracownikowi z rachunku bieżącego lub z kasy jednostki 13-0 13-5/0


Przykład

I. Założenia:

  1. Z regulaminu ZFŚS wynika, że pracownikom przysługuje zwrot części wydatków poniesionych na zorganizowanie wypoczynku. Przyznawanie dopłat uzależniono od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z tego funduszu.
     
  2. Pracownik 15 czerwca 2016 r. złożył wniosek o przyznanie dofinansowania ze środków ZFŚS wraz z dokumentami potwierdzającymi, iż poniósł wydatki na zakup wczasów w kwocie: 5.000 zł dla całej rodziny (3 osoby dorosłe uprawnione do świadczeń z ZFŚS). Zgodnie z regulaminem ZFŚS pracownikowi przysługuje dofinansowanie ze środków tego funduszu w wysokości 50% poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż 650 zł na osobę uprawnioną. Przyznane dofinansowanie wyniesie zatem: 1.950 zł, tj. [(5.000 zł × 50%) = 2.500 zł, ale nie więcej niż 1.950 zł (3 osoby dorosłe × 650 zł)].
     
  3. Jest to pierwsze świadczenie otrzymane przez pracownika w 2016 r. z ZFŚS. Pracownik złożył PIT-2 uprawniający pracodawcę do pomniejszania comiesięcznie zaliczki na podatek dochodowy o kwotę: 46,33 zł. Przysługują mu koszty uzyskania przychodów w podstawowej wysokości, tj.: 111,25 zł.
     
  4. Pracodawca 17 czerwca 2016 r. wypłacił pracownikowi z rachunku bieżącego dofinansowanie po potrąceniu zaliczki na podatek dochodowy. Jest to dla tego pracownika pierwsza wypłata świadczeń ze stosunku pracy w czerwcu 2016 r.

II. Ustalenie podstawy opodatkowania oraz kwoty zaliczki na podatek dochodowy:

1. Podstawa opodatkowania podatkiem dochodowym (w zaokrągleniu do pełnych złotych):
(1.950 zł - 380 zł) - 111,25 zł = 1.459 zł.

2. Kwota zaliczki na podatek dochodowy (w zaokrągleniu do pełnych złotych): (1.459 zł × 18%) - 46,33 zł = 216 zł.

3. Kwota przekazana na rachunek bankowy pracownika: 1.950 zł - 216 zł = 1.734 zł.

Uwaga: Jeśli na dzień wypłaty środków z tytułu dopłaty do wczasów wartość świadczeń otrzymanych przez pracownika z ZFŚS przekroczyłaby w 2016 r. 380 zł, wówczas zaliczka na podatek dochodowy (w zaokrągleniu do pełnych złotych) wyniosłaby: 1.950 zł - 111,25 zł = 1.839 zł; (1.839 zł × 18%) - 46,33 zł = 285 zł.

III. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. PK - przyznanie ze środków ZFŚS dofinansowania do wczasów zakupionych przez pracownika:      
   a) wartość brutto dofinansowania 1.950 zł 85-0 23-4
   b) potrącenie kwoty zaliczki na podatek dochodowy 216 zł 23-4 22
2. WB - wypłata pracownikowi świadczenia po pomniejszeniu o zaliczkę na podatek dochodowy 1.734 zł 23-4 13-0
3. WB - refundacja środków pieniężnych z rachunku bankowego ZFŚS 1.734 zł 13-0 13-5/0

IV. Księgowania:

Ewidencja księgowa dopłat do wypoczynku z ZFŚS


4. Dofinansowanie do wypoczynku ze środków obrotowych pracodawcy

Właściciel firmy podjął decyzję o dofinansowaniu w 2016 r. wypoczynku pracowników i ich rodzin ze środków obrotowych. Dofinansowanie obejmuje także wypoczynek dzieci pracowników, które nie ukończyły 18 lat. Pracodawca nie prowadzi działalności socjalnej. Kwotę dofinansowania ustalił w wysokości 50% poniesionych kosztów dla każdego pracownika. Czy świadczenia te należy opodatkować i oskładkować?

Jeśli pracodawca dofinansowuje wypoczynek pracownika i członków jego rodziny ze środków obrotowych, to świadczenie to stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy, który generalnie trzeba opodatkować. Jedynie dopłata do wypoczynku dzieci pracownika, które nie ukończyły 18 roku życia, może w określonych okolicznościach korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b) updof. Taka dopłata jest wolna od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 760 zł, o ile są spełnione łącznie takie same warunki, jak już omówione wcześniej przy dofinansowaniu ze środków ZFŚS, tj. wypoczynek zorganizował podmiot prowadzący działalność w tym zakresie w formie np. kolonii, obozów, czy wczasów, a dopłata dotyczy wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi, co do zasady, przychód w rozumieniu przepisów updof, osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Oznacza to, że przyznane pracownikowi ze środków obrotowych pracodawcy dofinansowanie, jako stanowiące przychód ze stosunku pracy, należy oskładkować. Podstawę wymiaru składek ZUS stanowi w tym przypadku pełna wartość dofinansowania, nawet jeśli świadczenie to korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym (np. kolonia dla dzieci do 18 roku życia - do kwoty 760 zł).


W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych firmy dofinansowanie ze środków obrotowych do wypoczynku pracowników i ich rodzin?

W sytuacji opisanej w pytaniu pracodawca nie prowadzi działalności socjalnej, zatem kwota dofinansowania do wypoczynku pracowników i ich rodzin pochodząca ze środków obrotowych, jako świadczenie na rzecz pracowników, obciąży koszty podstawowej działalności operacyjnej jednostki. Ujmuje się ją po stronie Wn konta 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia" lub odpowiedniego konta zespołu 5. Ewidencja księgowa operacji dotyczących przyznania dopłaty, pobrania zaliczki na podatek dochodowy i składek ZUS oraz wypłaty kwoty dofinansowania może przebiegać w sposób zaprezentowany w poniższej tabeli.

Operacje związane z rozliczeniem kwoty przyznanego dofinansowania ze środków
obrotowych pracodawcy
Konto
Wn Ma
Kwota przyznanego pracownikowi dofinansowania, np. do wczasów, kolonii 40-5 23-4
i/lub równolegle konto zespołu 5 49
Pobranie z kwoty dofinansowania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych 23-4 22
Potrącenie z kwoty dofinansowania składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracownika i składki na ubezpieczenie zdrowotne 23-4 22
Zarachowanie składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracodawcę oraz składek na FP i FGŚP 40-5 22
i/lub równolegle konto zespołu 5 49
Wypłata pracownikowi kwoty dofinansowania z rachunku bieżącego - po potrąceniu kwoty zaliczki na podatek dochodowy oraz składek ZUS 23-4 13-0

Jeśli pracodawca kwotę dofinansowania wypłaca łącznie z wynagrodzeniem za dany miesiąc, to może ją odnieść na konto rozrachunków z pracownikami 23-0 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń".


Przykład

I. Założenia

  1. Właściciel firmy podjął decyzję o dofinansowaniu w 2016 r. do wypoczynku pracowników i ich rodzin ze środków obrotowych. Firma nie prowadzi działalności socjalnej, a kwotę dofinansowania właściciel ustalił w wysokości 50% poniesionych kosztów dla każdego pracownika.
     
  2. Załóżmy, że pod koniec czerwca 2016 r. pracownik złożył wniosek o przyznanie dofinansowania do pobytu swojego 12-letniego dziecka na obozie zorganizowanym przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie. Z dokumentów dołączonych do wniosku wynika, iż wydatki na obóz poniesione przez pracownika wyniosły: 2.240 zł. Pracodawca zrefundował pracownikowi 50% poniesionych kosztów. Świadczenie to w całości jest oskładkowane i wolne od podatku dochodowego do kwoty: 760 zł (jest to pierwsza dopłata do wypoczynku dziecka otrzymana w 2016 r.).
     
  3. Refundowana kwota wpłynęła na rachunek bankowy pracownika łącznie z wynagrodzeniem za czerwiec 2016 r., które wynosiło brutto: 4.000 zł. Pracownik złożył PIT-2, przysługują mu więc miesięcznie koszty uzyskania przychodów w kwocie: 111,25 zł.
     
  4. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów wyłącznie na kontach zespołu 4.

II. Ustalenie rozliczeń podatkowo-składkowych:

Wiersz Wyszczególnienie Kwota (zł)
1. Wynagrodzenie za pracę 4.000,00
2. Dofinansowanie ze środków obrotowych do obozu dziecka podlegające opodatkowaniu: 1.120,00 zł - 760,00 zł =  360,00
3. Dofinansowanie ze środków obrotowych zwolnione od opodatkowania 760,00
4. Dofinansowanie ze środków obrotowych podlegające składkom ZUS 1.120,00
5. Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne: (wiersz 1 + wiersz 4) 5.120,00
6. Składki na ubezpieczenia społeczne: wiersz 5 × 13,71% =  701,95
7. Składki na ubezpieczenia społeczne do odliczenia od dochodu:
(wiersz 1 + wiersz 2) × 13,71% = 
597,76
  Uwaga: Zgodnie z art. 26 ust. 1 updof, odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku  
8. Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne: (wiersz 5 - wiersz 6) 4.418,05
9. Składka na ubezpieczenie zdrowotne do pobrania: wiersz 8 × 9% =  397,62
10. Składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od podatku:
(wiersz 1 + wiersz 2 - wiersz 7) × 7,75% = 
291,57
  Uwaga: Zgodnie z art. 27b updof, obniżenie nie dotyczy składki, której podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku  
11. Koszty uzyskania przychodu 111,25
12. Podstawa obliczenia zaliczki na podatek, po zaokrągleniu do pełnych złotych:
(wiersz 1 + wiersz 2 - wiersz 11 - wiersz 7)
3.651,00
13. Zaliczka na podatek: (wiersz 12 × 18%) - 46,33 zł =  610,85
14. Zaliczka na podatek do pobrania, po zaokrągleniu do pełnych złotych: (wiersz 13 - wiersz 10) 319,00
15. Do wypłaty: (wiersz 1 + wiersz 2 + wiersz 3 - wiersz 6 - wiersz 9 - wiersz 14) 3.701,43
16. Składki ZUS pokrywane przez pracodawcę (podstawa: 5.120 zł): 1.055,23
a) składki rentowa i emerytalna: 5.120 zł × 16,26% = 832,51 zł
b) składka wypadkowa, np. 1,80%: 5.120 zł × 1,80% = 92,16 zł
c) składka na FP i FGŚP: 5.120 zł × 2,55% = 130,56 zł

III. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. Lista płac za czerwiec 2016 r.:      
   a) wartość brutto wynagrodzenia 4.000,00 zł 40-4 23-0
   b) wartość brutto dofinansowania 1.120,00 zł 40-5 23-0
   c) potrącenie zaliczki na podatek dochodowy 319,00 zł 23-0 22
   d) potrącenie składek ZUS: 701,95 zł + 397,62 zł =  1.099,57 zł 23-0 22
   e) składki w części finansowanej przez pracodawcę 1.055,23 zł 40-5 22
2. WB - wypłata pracownikowi wynagrodzenia wraz z kwotą dofinansowania po pomniejszeniu o zaliczkę na podatek dochodowy i składki ZUS 3.701,43 zł 23-0 13-0

IV. Księgowania:

Dofinansowanie do wypoczynku ze środków obrotowych pracodawcy


Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.