Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, z której podatek rozliczam na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Na 2016 r. zamierzam zawiesić wykonywanie tej działalności. Czy mimo zawieszenia będę musiał zaprowadzić podatkową księgę?
Tak, brak jest przepisów zwalniających podatników z prowadzenia podatkowej księgi w okresie zawieszenia działalności.
Podatnik, który nie zatrudnia pracowników, ma możliwość zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584 ze zm.). Zawieszenie może trwać, co do zasady, od 30 dni do 24 miesięcy. W tym okresie na podatniku nie ciążą względem urzędu skarbowego obowiązki związane z opłacaniem zaliczek na podatek dochodowy. Nie ma jednak podstaw do zaniechania prowadzenia ewidencji księgowej. Możliwości takiej nie przewidują przepisy ustawy o podatku dochodowym ani rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1037). Wprawdzie w okresie zawieszenia niedopuszczalne jest wykonywanie przez podatnika działalności gospodarczej i osiąganie z niej bieżących przychodów, jednak mogą zaistnieć innego rodzaju zdarzenia skutkujące koniecznością wpisania przychodów lub kosztów uzyskania przychodów do podatkowej księgi. Jak bowiem stanowi art. 14a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, mimo zawieszenia działalności podatnik ma prawo m.in.:
Reasumując, nawet jeżeli podatnik zawiesi wykonywanie działalności gospodarczej na cały 2016 r., będzie musiał zaprowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów na ten rok podatkowy.
|