Czy jednostki budżetowe mają obowiązek dokonywania czynnych i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów?
Generalnie jednostki budżetowe mają obowiązek dokonywania czynnych i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Jednostki te są zwolnione wyłącznie z obowiązku tworzenia rezerw w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na świadczenia pracownicze. |
Przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych jednostki budżetowe zobowiązane są stosować zasady wynikające z ustawy o rachunkowości z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej.
Przepisy art. 80 ust. 1 ustawy o rachunkowości zwalniają jednostki budżetowe ze stosowania przepisów rozdziałów 5 "Sprawozdania finansowe jednostki", 6 "Skonsolidowane sprawozdania finansowe grupy kapitałowej" i 7 "Badanie, składanie do właściwego rejestru sądowego, udostępnianie i ogłaszanie sprawozdań finansowych". Zatem w odniesieniu do pozostałych zagadnień, w tym w szczególności dotyczących dokonywania czynnych i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (por. art. 39 ustawy o rachunkowości), a także tworzenia rezerw (por. art. 35d ustawy o rachunkowości) powinny one stosować ogólne zasady wynikające z ww. ustawy.
W zależności od charakteru i sposobu rozliczeń kosztów w czasie wyróżnia się:
W świetle art. 39 ustawy o rachunkowości, jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych. Natomiast biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów dokonuje się w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających w szczególności:
Uwaga: W myśl przepisów § 9a rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej – jednostki budżetowe nie dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów wynikających z obowiązku wykonania przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych.
Zwolnienie z obowiązku tworzenia rezerw na świadczenia pracownicze oznacza kasowe ich ujęcie w księgach rachunkowych i ewidencjonowanie świadczeń na rzecz pracowników w kosztach roku, w którym będą one wypłacane.
W jednostkach budżetowych ewidencję rozliczeń międzyokresowych kosztów prowadzi się na koncie 640 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów". Zgodnie z opisem tego konta, służy ono do ewidencji kosztów przyszłych okresów (rozliczenia czynne) oraz rezerw na wydatki przyszłych okresów (rozliczenia bierne). Na stronie Wn konta 640 ujmuje się koszty proste i złożone poniesione w okresie sprawozdawczym, a dotyczące przyszłych okresów, oraz wydatki poniesione w okresie sprawozdawczym, na które utworzono w okresach poprzednich rezerwę. Natomiast na stronie Ma tego konta ujmuje się utworzenie rezerwy na wydatki przyszłych okresów oraz zaliczenie do kosztów okresu sprawozdawczego kosztów poniesionych w okresach poprzednich. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 640 powinna umożliwić ustalenie:
1) wysokości tych kosztów zakupu, które podlegają rozliczeniu w czasie;
2) wysokości innych rozliczeń międzyokresowych kosztów z dalszym podziałem według ich tytułów.
Saldo Wn konta 640 wyraża koszty przyszłych okresów, a saldo Ma – rezerwy na wydatki przyszłych okresów.
Ujęcie operacji dotyczących rozliczeń międzyokresowych kosztów w księgach rachunkowych jednostek budżetowych może przebiegać następująco:
Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów | Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|