1) W dniu 27 listopada 2015 r. zakupiliśmy towary, które dostarczono w tym dniu do naszej firmy. Faktura potwierdzająca ten zakup z datą wystawienia 7 grudnia 2015 r. dotarła do nas w grudniu br. Czy postąpiliśmy prawidłowo, jeśli wartość towarów wpisaliśmy do księgi podatkowej pod datą wystawienia faktury?
NIE. Czytelnik powinien był sporządzić opis towaru i na jego podstawie ująć zakupiony towar w księdze podatkowej pod datą jego otrzymania, tj. w listopadzie br.
Podatnicy, którzy prowadzą księgę podatkową, koszt zakupionych towarów handlowych wpisują do tej księgi niezwłocznie po otrzymaniu towaru, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Wynika to z § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1037). Nie dotyczy to m.in. przypadków, gdy księgę prowadzi biuro rachunkowe, gdyż wtedy zapisy są w księdze dokonywane w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20. każdego miesiąca za miesiąc poprzedni (§ 30 ust. 1 rozporządzenia).
Zasadą jest, że koszty zakupu towarów wpisuje się do księgi w oparciu o otrzymaną fakturę. W sytuacji gdy towar zostanie do podatnika dostarczony przed otrzymaniem faktury, konieczne jest sporządzenie jego szczegółowego opisu, który będzie stanowić podstawę do ujęcia kosztu w księdze. Wynika to z § 16 ust. 2 rozporządzenia.
Nie sporządza się opisu, gdy zakup udokumentowany jest specyfikacją dostawcy spełniającą wymogi określone dla opisu.
Opis ten powinien zawierać imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy, ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość towaru handlowego. Dodatkowo należy na nim umieścić datę oraz podpis osoby przyjmującej towar. Taki opis trzeba następnie połączyć z otrzymaną fakturą, a ewentualną różnicę w stosunku do wartości towaru podanej w fakturze wpisuje się do księgi pod datą jej otrzymania. Gdyby faktura dotarła do podatnika w tym samym miesiącu co towar handlowy, opis należałoby dołączyć do otrzymanej faktury, a zapisów w księdze dokonać na podstawie tej faktury (§ 16 ust. 3 rozporządzenia).
W stanie faktycznym przedstawionym w pytaniu Czytelnik powinien był zatem w dacie 27 listopada 2015 r. przygotować opis otrzymanych towarów i na jego podstawie ująć wartość towarów w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu", wpisując w kolumnie 2 "Data zdarzenia gospodarczego" datę 27.11.2015 r. Następnie fakturę, która dotarła do niego w grudniu 2015 r., należało połączyć z opisem, a ewentualną różnicę pomiędzy wartością towaru określoną w fakturze i zamieszczoną w opisie wpisać w kolumnie 10 księgi jako zmniejszenie lub zwiększenie kosztu.
2) Prowadzę sklep, do którego towary handlowe kupuję poprzez portal aukcyjny. Zapłata za zakupiony towar następuje przelewem na konto sprzedawcy za pomocą wewnętrznego systemu rozliczeniowego serwisu, tj. za pomocą tzw. usługi PayU lub za pobraniem po otrzymaniu towaru. Nie otrzymuję od sprzedawców faktur zakupu, gdyż są to osoby nieprowadzące działalności gospodarczej. Na jakiej podstawie mogę ująć w księdze podatkowej wartość zakupionych w ten sposób towarów?
Jeżeli podatnik zakupuje towary za pośrednictwem internetowego serwisu aukcyjnego od osób nieprowadzących działalności gospodarczej, to uznaje się, że wydatek ten będzie mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, jeśli zostanie udokumentowany np. - jak wyjaśniają organy podatkowe - sporządzonym przez nabywcę rachunkiem przygotowanym na podstawie dokumentów potwierdzających transakcję. Do dokumentów tych, zawierających dane nabywcy i sprzedawcy oraz indywidualny numer aukcji, należą m.in.:
Ponadto niezbędne jest, aby podatnik posiadał regulamin korzystania z serwisu aukcyjnego oraz wydruki z systemu sprzedaży serwisu, oznaczone indywidualnym numerem aukcji, zawierającymi dane stron umowy sprzedaży, przedmiot sprzedaży, a także kwoty do zapłaty za towar wraz z kwotą kosztów przesyłki. Sporządzony rachunek musi być rzetelny, kompletny i zgodny z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej. Będzie on wówczas, wraz z załączonymi do niego dokumentami, stanowił dowód księgowy poniesienia wydatku, o którym mowa w § 13 pkt 5 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 14 października 2015 r., nr IPTPB1/4511-415/15-2/AG).
|