Na potrzeby prowadzonego sklepu spożywczego zakupiliśmy torby foliowe, w które klienci mogą zapakować nabyte przez siebie towary. Mniejsze reklamówki są udostępniane klientom nieodpłatnie, natomiast za te większe muszą zapłacić. W której kolumnie księgi podatkowej powinniśmy wpisać wartość zakupionych toreb foliowych?
W celu prawidłowego zaewidencjonowania w księdze podatkowej zakupu toreb foliowych trzeba przeanalizować, czy torby te spełniają definicję towaru lub materiału. Towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym. Do materiałów z kolei zalicza się:
Wynika to z § 3 pkt 1 lit. a)-c) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1037).
W sytuacji opisanej w pytaniu podatnik zakupuje dwa rodzaje toreb foliowych - torby większe, które następnie sprzedaje klientom za odrębnie określoną cenę, oraz mniejsze przekazywane klientom bezpłatnie. Niezależnie od tego, czy są one płatne, czy bezpłatne, nie można zakwalifikować ich do materiałów. Nie są one bowiem częścią składową sprzedawanych w sklepie towarów. Reklamówki te nie są także ściśle złączone z towarem ani nie wpływają na właściwości sprzedawanych towarów.
Reklamówki, które są odsprzedawane, spełniają natomiast definicję towarów handlowych. W związku z tym ich wartość wpisuje się do księgi podatkowej w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Kolumna ta jest bowiem przeznaczona, zgodnie z objaśnieniami do księgi podatkowej stanowiącymi załącznik nr 1 do wymienionego rozporządzenia, do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu.
Z kolei torby foliowe udostępniane klientom nieodpłatnie w celu zapakowania nabytych towarów w sklepie podatnika stanowią pozostałe koszty. Dlatego ich wartość należy ująć w księdze podatkowej na podstawie dowodu ich zakupu w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki".
|