Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Korekta kosztów z tytułu otrzymanych rabatów w świetle przepisów obowiązujących ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Korekta kosztów z tytułu otrzymanych rabatów w świetle przepisów obowiązujących od 2016 r.

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 3 (411) z dnia 1.02.2016

Jesteśmy firmą handlową. Praktycznie wszyscy nasi dostawcy udzielają nam rabatów potransakcyjnych. Od 2016 r. zmieniły się przepisy dotyczące m.in. korygowania kosztów uzyskania przychodów z tytułu otrzymania rabatu potransakcyjnego. Obecnie koszty podatkowe koryguje się w miesiącu otrzymania faktury korygującej, a nie w okresie, którego dotyczą. Czy z punktu widzenia ustawy o rachunkowości powinniśmy tak samo ujmować rabaty potransakcyjne? Problem dotyczy przede wszystkim przełomu roku i rabatów otrzymywanych w styczniu i lutym 2016 r., a dotyczących towarów nabytych i sprzedanych w 2015 r. Wartości tych rabatów są bardzo duże i ujęcie ich w księgach według zasad podatkowych spowoduje zniekształcenie wyniku finansowego.

1. Korekta kosztów w świetle prawa podatkowego

Nowe prawoOd 1 stycznia 2016 r. weszły w życie przepisy nowelizujące ustawy o podatku dochodowym, z których wynika, że w określonych przypadkach korekta kosztów powinna być sporządzana na bieżąco. W świetle nowego art. 15 ust. 4i updop i art. 22 ust. 7c updof, jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Jeżeli w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca (lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty), podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodów lub kwota poniesionych kosztów uzyskania przychodów jest niższa niż kwota zmniejszenia, to – na podstawie art. 15 ust. 4j updop i art. 22 ust. 7d updof – podatnik jest obowiązany zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów. Zatem bez znaczenia jest data wystawienia faktury korygującej lub, w przypadku braku faktury, innego dokumentu potwierdzającego przyczyny korekty, jak również to, że korekta odnosi się do kosztów poprzedniego okresu. Obecnie o momencie korekty kosztów, która nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub oczywistą omyłką, decyduje data otrzymania stosownego dokumentu.

Omówione przepisy obowiązują od 1 stycznia 2016 r. i mają zastosowanie do korekty przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów, uzyskanych lub poniesionych od tego dnia. Stosuje się je także – na podstawie art. 11 ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw... (Dz. U. z 2015 r. poz. 1595) – do korekty przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów, uzyskanych lub poniesionych przed 1 stycznia 2016 r. Mają więc zastosowanie do kosztów poniesionych np. w 2015 r. Przy czym przepisów tych nie stosuje się do korekty kosztów uzyskania przychodów, do których ma zastosowanie art. 15b updop i art. 24d updof, oraz jeżeli korekta dotyczy kosztu uzyskania przychodów związanego z zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu (por. art. 15 ust. 4k updop i art. 22 ust. 7e updof).

Przykład

Spółka z o.o. w 2015 r. nabyła i sprzedała towar handlowy o wartości: 200.000 zł. W momencie uzyskania przychodu ze sprzedaży tego towaru, zaliczyła jego wartość do kosztów uzyskania przychodów. W 2016 r. kontrahent udzielił rabatu w wysokości 2% wartości tego towaru, tj. w kwocie: 4.000 zł, dokumentując to zdarzenie fakturą korygującą wystawioną 31 stycznia 2016 r., która wpłynęła do jednostki w lutym 2016 r. Zgodnie z nowymi uregulowaniami w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, spółka w miesiącu otrzymania faktury, tj. w lutym 2016 r., zmniejszyła koszty uzyskania przychodów o kwotę: 4.000 zł.


Przykład

Spółka z o.o. w 2015 r. nabyła i sprzedała towar handlowy o wartości: 100.000 zł. W momencie uzyskania przychodu ze sprzedaży tego towaru, zaliczyła jego wartość do kosztów uzyskania przychodów. W styczniu 2016 r. kontrahent udzielił rabatu w wysokości 5% wartości tego towaru, tj. w kwocie: 5.000 zł, dokumentując to zdarzenie fakturą korygującą, którą spółka otrzymała 22 stycznia 2016 r. W miesiącu otrzymania faktury korygującej poniesione koszty uzyskania przychodów wynosiły: 4.220 zł. Zatem spółka zmniejszyła koszty uzyskania przychodów o kwotę: 4.220 zł, a o pozostałą kwotę w wysokości: 780 zł (tj.: 5.000 zł – 4.220 zł) zwiększyła w tym samym miesiącu przychody podatkowe.

2. Korekta kosztów na przełomie roku w świetle prawa bilansowego

Zasadniczo towary na dzień ich nabycia ujmuje się w księgach rachunkowych w cenach nabycia lub zakupu, jeśli nie zniekształca to stanu tych aktywów oraz wyniku finansowego jednostki (por. art. 28 ust. 11 pkt 1 oraz art. 34 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Cena nabycia to cena zakupu składnika aktywów, obejmująca kwotę należną sprzedającemu, obniżona o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski (por. art. 28 ust. 2 ww. ustawy). Otrzymanie rabatu powoduje zatem obniżenie ceny nabytych towarów.

Jeżeli rabat ten dotyczy towarów jeszcze niesprzedanych, to należy odpowiednio skorygować (zmniejszyć) wartość zapasów znajdujących się w magazynie. Natomiast w przypadku, gdy rabat ten dotyczy już sprzedanych towarów, należy skorygować koszt ich sprzedaży. W tym momencie powstaje pytanie – w jakim okresie dokonać korekty kosztów; w okresie powstania kosztu (tj. sprzedaży towarów, których otrzymany rabat dotyczy), czy też w okresie, w którym otrzymano rabat?

W myśl art. 6 ustawy o rachunkowości, w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zaliczane będą koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione. Zasada współmierności przychodów i kosztów zakłada zatem czasową i przedmiotową zgodność kosztów z przychodami, które uwzględnia się przy ustalaniu wyniku finansowego, jaki jednostka osiągnęła w danym okresie sprawozdawczym.

Jeżeli zatem otrzymany w 2016 r. rabat dotyczy towarów sprzedanych w roku ubiegłym (co wiązało się z odniesieniem ich wartości w ciężar konta 73-1 "Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)"), to korekty kosztu sprzedanych towarów jednostka powinna dokonać dla celów bilansowych w księgach rachunkowych 2015 r. W ten sposób doprowadzi wartość sprzedanych towarów w 2015 r. do rzeczywistej wartości. Jeżeli faktura korygująca dokumentująca otrzymanie w 2016 r. rabatu wpłynęła do jednostki w 2016 r., ale jeszcze przed ostatecznym zamknięciem ksiąg za 2015 r., to można ją ująć w księgach 2015 r., zapisem:

a) wartość brutto rabatu: Wn konto 21 "Rozrachunki z dostawcami", Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",

b) zmniejszenie VAT naliczonego: Wn konto 30, Ma konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie" (w analityce: VAT do rozliczenia w późniejszym okresie),

c) zmniejszenie kosztów sprzedaży, jeżeli rabat dotyczy towarów już sprzedanych: Wn konto 30, Ma konto 73-1 (w analityce: NKUP).

W literaturze przedmiotu można znaleźć inne rozwiązanie ewidencyjne. Przykładowo w publikacji "Zamknięcie roku 2015" Wydawnictwa Rachunkowość sp. z o.o. na str. 215 i 211 przedstawiono rozwiązanie polegające na księgowaniu faktur korygujących zakupu bieżąco w miesiącu ich otrzymania (tj. w 2016 r., czyli zgodnie z zasadą podatkową) według ogólnych zasad. Jednak na dzień sporządzenia sprawozdania finansowego za 2015 r., pod datą 31 grudnia 2015 r., jednym zapisem księguje się łączną sumę korekt dotyczących kosztów 2015 r., wynikającą z faktur korygujących otrzymanych w 2016 r. do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego za 2015 r. Jeśli jednostka stosuje konto 30, to dokona tego zapisem:

a) wartość brutto korekty: Wn konto 29 "Odpisy aktualizujące rozrachunki – z dostawcami" (będzie to zmniejszenie w bilansie zobowiązania), Ma konto 30,

b) zmniejszenie kosztów sprzedaży towarów: Wn konto 30, Ma konto 73-1,

c) zmniejszenie VAT: Wn konto 30, Ma konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów".

Następnie pod datą 31 grudnia 2016 r., tj. dnia bilansowego roku następnego, kwota aktualizująca zobowiązania z dostawcami, która przeszła z bilansu zamknięcia 2015 r. do ksiąg 2016 r., po pomniejszeniu o VAT (Wn konto 84, Ma konto 29), zwiększa koszty 2016 r. (Wn konto 73-1, Ma konto 29). Jest to tym uzasadnione, że po dokonaniu zapisu na dzień 31 grudnia 2015 r. korekta kosztów skutkuje podwójnie – raz w księgach 2016 r. w momencie ujęcia faktury zgodnie z przepisami podatkowymi oraz po raz drugi zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Zapis dokonany na koniec 2016 r. spowoduje, że dla potrzeb bilansowych korekta dotycząca 2015 r., uwzględniana w sprawozdaniu finansowym za 2015 r., nie wpłynie na koszty roku, w którym faktury korygujące otrzymano.

Podsumowując: Wybór rozwiązania ewidencyjnego w zakresie korekty kosztów należy do jednostki. Przy czym powinna ona pamiętać, iż otrzymanie w 2016 r. faktury korygującej z tytułu udzielonego rabatu, dotyczącej towarów sprzedanych w 2015 r., według przepisów podatkowych obowiązujących od 2016 r. spowoduje korektę kosztów (zmniejszenie) w miesiącu otrzymania tej faktury. Wpłynie to na dochód podatkowy i bieżący podatek dochodowy (zwiększy go). Natomiast korekty kosztów bilansowych w takim przypadku należy dokonać w okresie, kiedy nastąpi rozchód towarów, których rabat dotyczy (tj. w 2015 r.). W takim przypadku powstanie różnica przejściowa z tytułu podatku dochodowego. W związku z tym jednostki będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych (tj. spółki kapitałowe i spółki komandytowo-akcyjne), w myśl art. 37 ustawy o rachunkowości, w księgach 2015 r. wykażą zwiększenie z tytułu podatku dochodowego (pod warunkiem oczywiście, że nie korzystają ze zwolnienia z tego obowiązku na podstawie art. 37 ust. 10 ww. ustawy), zapisem: Wn konto 87, Ma konto 83-0.

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.