Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Rozliczenie zaliczki pobranej przez pracownika na zakupy firmowe
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Rozliczenie zaliczki pobranej przez pracownika na zakupy firmowe

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 15 (399) z dnia 1.08.2015

Jednemu z pracowników naszej firmy wypłacono zaliczkę na zakupy firmowe. Jak ująć w księgach rozliczenie takiej zaliczki? W jakim terminie pracownik powinien rozliczyć się z pobranej zaliczki?

Do ewidencji rozrachunków z pracownikami z tytułu wypłaconych im zaliczek na pokrycie wydatków na potrzeby firmy może służyć konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami". Po stronie Wn tego konta ujmuje się m.in. wypłacone pracownikom zaliczki do rozliczenia na zakup materiałów i towarów lub usług obcych na potrzeby firmy. Po stronie Ma konta 23-4 księguje się zaś w szczególności uznanie pracownika z tytułu rozliczenia pobranej zaliczki, wyłożone przez pracownika wydatki w imieniu pracodawcy i zwrot niewydatkowanych zaliczek (kwot). Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 23-4 powinna przy tym zapewnić ustalenie kwot należności i zobowiązań w odniesieniu do każdego pracownika.

Ewidencja wypłaty zaliczki oraz jej rozliczenia może przebiegać w następujący sposób:

1. Wypłata zaliczki pracownikowi:
      – Wn konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"
         (w analityce: Konto imienne pracownika – zaliczki
         do rozliczenia),
      – Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący" lub 10 "Kasa".
2. Rozliczenie pobranej zaliczki – dane wynikające z dowodów źródłowych dokumentujących poniesione wydatki (np. z faktur):
   a) wartość brutto:
      – Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
      – Ma konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"
         (w analityce: Konto imienne pracownika – zaliczki
         do rozliczenia),
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu:
      – Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
      – Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",
   c) wartość zakupionych towarów lub usług w cenie nabycia
        (zarachowanie ich wartości w ciężar kosztów):
      – Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" lub konto zespołu 5,
      – Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".
3. Ewentualna wypłata pracownikowi nadwyżki wydatków nad kwotą pobranej zaliczki:
      – Wn konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"
         (w analityce: Konto imienne pracownika – zaliczki
         do rozliczenia),
      – Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący" lub 10 "Kasa".
4. Ewentualny zwrot nadwyżki pobranej zaliczki nad kwotą wydatków:
      – Wn konto 13-0 "Rachunek bieżący" lub 10 "Kasa",
      – Ma konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"
         (w analityce: Konto imienne pracownika – zaliczki
         do rozliczenia).

Jeśli pracownik nie rozliczy się z pobranej wcześniej zaliczki, tzn. nie przedstawi dokumentów potwierdzających dokonanie zakupów na rzecz firmy, ani nie zwróci niewydatkowanej kwoty zaliczki, na koncie 23-4 pozostawać będzie saldo Wn odpowiadające kwocie nierozliczonej zaliczki.

Terminy rozliczania zaliczek pobieranych przez pracowników na pokrycie wydatków na rzecz firmy powinny zostać określone w regulaminie wewnętrznym jednostki. Jeżeli u danego pracodawcy nie obowiązują wewnętrzne przepisy określające terminy rozliczania udzielonych zaliczek, to termin taki powinien być każdorazowo określony w dokumencie potwierdzającym udzielnie zaliczki. Pracownik poświadczając jej pobranie potwierdza również swoje zobowiązanie do dokonania rozliczenia we wskazanym przez pracodawcę terminie. Niedokonanie przez pracownika rozliczenia w wyznaczonym terminie daje pracodawcy możliwości potrącenia kwoty zaliczki z wynagrodzenia pracownika, według zasad wskazanych w art. 87 i 871 K.p.

Przykład

I. Założenia:

1. W czerwcu 2015 r. z kasy jednostki wypłacono pracownikowi zaliczkę na zakupy firmowe w wysokości: 500 zł.

2. Z przedstawionego przez pracownika dokumentu "Rozliczenie zaliczki", do którego pracownik dołączył faktury dokumentujące poniesienie wydatków, wynika iż z pobranej kwoty wydatkował on łącznie: 492 zł, dokonując zakupu:

a) środków czystości o wartości: 233,70 zł (w tym VAT: 43,70 zł),

b) materiałów biurowych o wartości: 258,30 zł (w tym VAT: 48,30 zł).

3. Pracownik zwrócił do kasy niewydatkowaną kwotę zaliczki, tj.: 500 zł – 492 zł = 8 zł.

4. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów tylko na kontach zespołu 4. Zakup materiałów biurowych i gospodarczych ujmuje bezpośrednio na koncie 40-1 "Zużycie materiałów i energii", z pominięciem konta 30 "Rozliczenie zakupu".

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. KW – wypłata zaliczki 500,00 zł 23-4 10
2. Rozliczenie wydatków służbowych:      
   a) faktura dokumentująca zakup środków czystości:      
      – wartość netto faktury: 233,70 zł – 43,70 zł = 190,00 zł 40-1  
      – VAT naliczony podlegający odliczeniu 43,70 zł 22-1  
   b) faktura dokumentująca zakup materiałów biurowych:      
      – wartość netto faktury: 258,30 zł – 48,30 zł = 210,00 zł 40-1  
      – VAT naliczony podlegający odliczeniu 48,30 zł 22-1  
   c) łączna kwota wydatków pracownika 492,00 zł   23-4
3. KP – wpłata do kasy niewydatkowanej kwoty zaliczki 8,00 zł 10 23-4

III. Księgowania:

Rozliczenie zaliczki pobranej przez pracownika na zakupy firmowe

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.