1) Prowadzę działalność handlową - sklep spożywczy. W celu zapakowania towarów nabywanych przez klientów kupuję torebki foliowe. Czy zakup ten powinien być ujęty w kolumnie 10, czy 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów?
Wydatek na zakup torebek foliowych powinien być zaewidencjonowany w kolumnie 13 księgi.
Zasady dokonywania zapisów w poszczególnych kolumnach podatkowej księgi przychodów i rozchodów zawierają objaśnienia znajdujące się w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wynika z nich, że kolumna 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" przeznaczona jest do wpisywania zakupu towarów handlowych i materiałów.
Stosownie do definicji zawartych w § 3 pkt 1 lit. a)-c) powołanego rozporządzenia:
1) towary handlowe są to wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym, towarami handlowymi są także produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej,
2) materiały podstawowe są to materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania - puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi,
3) materiały pomocnicze są to materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości.
Skoro wydawane bezpłatnie klientom torby foliowe nabywane są przez podatnika w celu zapakowania towarów zakupionych przez tych klientów, to nie spełniają one kryteriów kwalifikujących je do towarów handlowych lub materiałów, a tym samym nie można ich ująć w kolumnie 10 podatkowej księgi. Wydatek na ich zakup powinien więc zostać ujęty w kolumnie 13 "pozostałe wydatki" podatkowej księgi.
2) Prowadzę piekarnię. Czy wydatki związane z zakupem foliowych torebek z firmowym nadrukiem, których używam do pakowania krojonego chleba, powinienem księgować w kolumnie 10, czy 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów?
Wydatek na zakup torebek do pakowania chleba powinien być zaksięgowany w kolumnie 10 księgi.
Zgodnie z objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, kolumna 10 tej księgi "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu.
Z kolei kolumna 13 podatkowej księgi "pozostałe wydatki" jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów uzyskania przychodów, poza wymienionymi w kolumnach 10-12.
Za materiały podstawowe uznaje się m.in. materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania - puszki, butelki). Materiałami pomocniczymi są natomiast materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości.
Torebki foliowe, które służą do pakowania przez piekarnię krojonego chleba, stanowią materiały ściśle złączone z wyrobem. Pokrojony chleb wymaga odpowiedniego opakowania, gdyż nie może być sprzedawany "luzem". Oznacza to, że torebki te należy zakwalifikować do materiałów podstawowych, a wydatki poniesione na ich nabycie zaewidencjonować w kolumnie 10 podatkowej księgi, jako zakup materiałów.
3) Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu. Kupując niewielką ilość towaru handlowego, nabyłem torebkę foliową, żeby go zapakować. Czy wydatek na zakup tej torebki powinienem wykazać w kolumnie 11, czy 13 podatkowej księgi?
Wydatek, o którym mowa w pytaniu należy ująć w kolumnie 11 księgi.
Kolumna 11 podatkowej księgi "Koszty uboczne zakupu" przeznaczona jest do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze.
Natomiast w kolumnie 13 "pozostałe wydatki" wpisuje się pozostałe koszty uzyskania przychodów, niewymienione w kolumnach 10-12, np. czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., wydatki na remont, odpisy amortyzacyjne.
Wydatek poniesiony na zakup torby foliowej w celu zapakowania nabytego towaru stanowi koszt uboczny, ponieważ związany jest bezpośrednio z zakupem konkretnego towaru handlowego. Oznacza to, że powinien być zaewidencjonowany w kolumnie 11 księgi.
Reasumując, zaksięgowanie zakupu opakowań foliowych w odpowiedniej kolumnie księgi uzależnione jest od okoliczności towarzyszących temu zakupowi. Inaczej księguje się torebki foliowe wydawane klientom w celu zapakowania przez nich nabytych towarów handlowych, inaczej torebki służące pakowaniu wyrobu gotowego, a jeszcze inaczej torebki kupowane w celu zapakowania towaru nabytego przez podatnika.
|