1) Czy w wykazywanych w świadectwie pracy okresach nieskładkowych należy uwzględnić okres przebywania na urlopie macierzyńskim przez pracownicę pobierającą rentę z tytułu niezdolności do pracy? Nadmieniamy, że urlop ten miał miejsce w 2004 r. i z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego nie podlegała ona ubezpieczeniom emerytalno-rentowym?
Okresu przebywania na urlopie macierzyńskim oraz pobierania z tego tytułu zasiłku zasadniczo nie należy wykazywać w świadectwie pracy.
Świadectwo pracy jest dokumentem stwierdzającym okres zatrudnienia oraz zawierającym inne istotne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień ze stosunku pracy i ubezpieczenia społecznego (art. 97 § 2 K.p.). W tym celu wykazuje się w nim między innym przypadające w czasie zatrudnienia okresy nieskładkowe, uwzględniane przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty (§ 1 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy… - Dz. U. nr 60, poz. 282 z późn. zm.).
Jak wynika z objaśnień do sposobu wypełniania świadectwa (załącznik do ww. aktu wykonawczego) pracodawca podaje w ust. 4 pkt 10 dokumentu przypadające w okresie zatrudnienia okresy nieskładkowe określone w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Przepisy te wskazują je jednoznacznie, wyszczególniając w art. 7 ustawy emerytalnej wszystkie okresy uznane za nieskładkowe. W wykazie tym nie ma (i nie było) okresu urlopu macierzyńskiego oraz pobierania zasiłku macierzyńskiego. Fakt, że do 31 sierpnia 2009 r. osoby pobierające zasiłek macierzyński, jednocześnie posiadające prawo do renty, nie podlegały obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, pozostaje tu bez znaczenia. Wymieniony przedział czasu dla celów emerytalno-rentowych będzie traktowany na równi z okresem przepracowanym.
Niezależnie od powyższego, niekiedy informację o wykorzystaniu urlopów związanych z rodzicielstwem należy w świadectwie zamieścić. Jak sygnalizowało Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w stanowisku z dnia 16 maja 2012 r. w praktyce występują okoliczności szczególne, gdy podanie informacji w omawianej sprawie może być przydatne. Do takich sytuacji resort pracy zalicza rozwiązanie umowy w trakcie urlopu macierzyńskiego z powodu likwidacji zakładu. Wówczas informacja o urlopie powinna być zawarta w ust. 4 pkt 9 świadectwa ("dodatkowy urlop albo inne uprawnienia…").
Jeśli chodzi o urlopy fakultatywne związane z rodzicielstwem, to jeżeli nie upłynął jeszcze okres, w którym pracownik może z nich skorzystać, niezbędna jest informacja o korzystaniu z tych uprawnień. Natomiast w wielu przypadkach należy w świadectwie poinformować o korzystaniu z urlopu ojcowskiego. Urlop ten podlega limitacji, a ponadto nie jest narzucony co do terminu (za wyjątkiem daty granicznej w postaci wieku dziecka), a więc brak informacji o jego wykorzystaniu mógłby umożliwić jego ponowne (nieuprawnione) wykorzystanie.
2) Czy w świadectwie pracy należy podać informację o wysokości zasiłku macierzyńskiego?
Nie. Jak już wskazaliśmy w odpowiedzi na pytanie pierwsze, wykorzystanie urlopu macierzyńskiego, jako informacja nieistotna dla przyszłego pracodawcy, powinna być wskazywana w świadectwie pracy tylko wyjątkowo (np. w przypadku rozwiązania umowy w jego trakcie). W takim przypadku dalszą wypłatę zasiłku macierzyńskiego podejmuje ZUS, który jednak nie żąda informacji o wysokości wypłaconego dotąd zasiłku (co najwyżej może skontrolować jego wysokość w ramach posiadanych uprawnień). Pracodawca przekazuje do wymienionej instytucji odrębny dokument - zaświadczenie ZUS Z-3, w którym umieszcza informacje dotyczące m.in. zarobków (poszczególnych składników wynagrodzenia przyjmowanych do podstawy wymiaru zasiłków) uzyskiwanych przez ubezpieczonego.
|