Podmiot zatrudniający pracowników zobowiązany jest współfinansować składki określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121 ze zm.) należne od przychodów uzyskiwanych przez tych pracowników z tytułu nawiązanego stosunku pracy. Kwoty tych składek są odnoszone do firmowych kosztów uzyskania przychodów. Moment ich ujęcia w kosztach podatkowych uzależniony jest od terminu uiszczenia składek.
Stosownie do art. 22 ust. 6bb updof i art. 15 ust. 4h updop, składki na ubezpieczenia społeczne z tytułu należności m.in. ze stosunku pracy, w części finansowanej przez płatnika składek, składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z pewnym zastrzeżeniem nieistotnym w tym przypadku, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który należności te są należne, pod warunkiem że składki zostaną opłacone:
1) z tytułu należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu, za który są należne - w terminie wynikającym z odrębnych przepisów,
2) z tytułu należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu następnym, w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony - nie później niż do 15 dnia tego miesiąca.
W przypadku uchybienia tym terminom do składek tych stosuje się art. 23 ust. 1 pkt 55a i ust. 3d updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 57a i ust. 7d updop, co oznacza, że są wówczas kosztem w momencie ich uiszczenia do ZUS.
Zdarza się, że występują nadpłaty tych składek podyktowane np. przekroczeniem limitu rocznej podstawy ich wymiaru. Pojawiają się wtedy wątpliwości, jak zwrot takich nadpłat rozliczać podatkowo:
1) czy korygować koszty uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 22 ust. 7c updof i art. 15 ust. 4i updop,
2) czy zaliczać do przychodów z chwilą otrzymania na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 3a updof i art. 12 ust. 4 pkt 6a updop?
O wyjaśnienie tej kwestii nasze Wydawnictwo zwróciło się do Ministerstwa Finansów. Z uzyskanej 18 maja 2016 r. odpowiedzi wynika, że należy skorygować koszty podatkowe zgodnie z dyspozycją art. 22 ust. 7c updof i art. 15 ust. 4i updop, tj. zmniejszyć je w okresie rozliczeniowym, w którym został otrzymany dokument potwierdzający przyczyny korekty.
Przypominamy, że jeżeli we wskazanym okresie rozliczeniowym podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodów lub kwota poniesionych kosztów uzyskania przychodów jest niższa niż kwota zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów (art. 22 ust. 7d updof i art. 15 ust. 4j updop).
Należy zauważyć, że nienależnie opłacone składki, ZUS zalicza z urzędu na poczet zaległych lub bieżących składek, a w razie ich braku na poczet przyszłych składek, chyba że płatnik złoży wniosek o zwrot składek (art. 24 ust. 6a w związku z art. 19 ust. 6a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). Każda z tych sytuacji powoduje obowiązek korekty kosztów/ewentualnie przychodów podatkowych.
|