Z art. 27 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. poz. 1863) wynika, że rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa mogą uchwalić samorządowy program przyznający uprawnienia członkom rodzin wielodzietnych. Organy te przyjmując taki program, określają w szczególności:
1) zakres podmiotowy programu,
2) zakres uprawnień przysługujących członkom rodzin wielodzietnych,
3) zasady realizacji programu.
W przypadku gdy w gminie, powiecie lub województwie jest wprowadzony samorządowy program przyznający uprawnienia członkom rodzin wielodzietnych, gmina, powiat lub województwo może wykorzystać Kartę Dużej Rodziny jako dokument potwierdzający uprawnienie do korzystania z wprowadzonych odpowiednio w gminie, powiecie lub województwie uprawnień dla członków rodzin wielodzietnych.
Z uwagi na to, że uchwały rady gminy, rady powiatu oraz sejmiku województwa będą w opisanym przypadku aktami powszechnie obowiązującymi, o charakterze abstrakcyjno-generalnym, to należy przyjąć, że świadczenia otrzymane na ich podstawie będą neutralne podatkowo po stronie korzystających, a na podmiotach realizujących świadczenia nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego. Takie wnioski wynikają m.in. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 sierpnia 2015 r., nr IBPB-2-1/4511-152/15/MK.
Z opisu sprawy wynika, że uchwałą rady miasta został wprowadzony program skierowany do rodzin wielodzietnych, których członkowie są mieszkańcami miasta. W przygotowaniu pozostaje uchwała, na podstawie której uczące się dzieci i młodzież z rodzin objętych programem będą mieć prawo do refundacji biletów miesięcznych komunikacji miejskiej. Zasady uzyskania refundacji będzie określał regulamin wprowadzony w drodze zarządzenia wykonawczego prezydenta miasta, a na refundację przeznaczone będą środki z budżetu miasta. Wątpliwości budziła kwestia obowiązku wystawienia informacji PIT-8C dla osób korzystających z tych świadczeń. Odnosząc się do przedstawionego problemu, organ podatkowy wyjaśnił, że: "(...) uchwała Rady Miejskiej będzie aktem powszechnie obowiązującym na terenie gminy, o charakterze generalno-abstrakcyjnym, co oznacza, że normy w niej zawarte adresowane będą do wszystkich osób spełniających określone w niej warunki.
W konsekwencji osoby, które spełnią określone w uchwale przesłanki będą mogły korzystać z przyznanej na jej podstawie refundacji biletów komunikacji miejskiej. Tym samym, świadczenia te nie będą miały charakteru indywidualnego i nie będą powodowały powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie osób uprawnionych do korzystania z tej refundacji.
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż ww. refundacja biletów komunikacji miejskiej dla dzieci i młodzieży uczącej się z rodzin wielodzietnych nie będzie stanowiła przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C".
|