Wydatki na zakup owoców udostępnianych kontrahentom podczas spotkań biznesowych w formie poczęstunku mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, gdyż zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Kosztem podatkowym mogą być również wydatki na zakup owoców dla pracowników. |
(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2 lipca 2015 r., nr IBPBI/2/4510-375/15/APO)
W rozpatrywanej sprawie spółka, w celu utrzymania dobrych stosunków z kontrahentami, udostępniała im świeże owoce, zakupione od firmy kateringowej. Owoce były przekazywane kontrahentom podczas spotkań w formie poczęstunku. Spółka udostępniała owoce również pracownikom, jako przejaw dbałości o poprawę zdrowia, kondycji fizycznej i dobrego samopoczucia, co miało przyczyniać się do poprawy ich wydajności pracy.
W związku z tym spółka zapytała organ podatkowy, czy wydatki na ww. owoce, udokumentowane fakturą wystawioną przez firmę kateringową, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.
Spółka uważała, że faktura od firmy kateringowej może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, gdyż dobre stosunki z kontrahentami przyczyniają się do zabezpieczenia źródła przychodów, a wydatki na zakup świeżych owoców przyczyniają się do wielkości osiągniętego przychodu. Również wydatki na zakup owoców dla pracowników mogą być kosztem podatkowym, jako wydatki mające na celu dbałość o poprawę efektywności oraz wydajności pracowników.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał stanowisko spółki za prawidłowe.
Odnosząc się do możliwości ujęcia w kosztach podatkowych wydatków na zakup owoców dla kontrahentów, organ podatkowy przywołał treść art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP. W myśl tego przepisu, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych m.in. na zakup żywności. Za wydatki na zakup żywności, wyłączone z kosztów podatkowych na podstawie tego przepisu, należy uznać - zdaniem organu podatkowego - te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z klientami, kontrahentami.
Według organu podatkowego, wydatki związane z nabyciem owoców, serwowanych kontrahentom w ramach poczęstunku, nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie ww. przepisu. Celem tego typu wydatków nie jest bowiem wyłącznie stworzenie dobrego wizerunku firmy, czy też wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Wydatki te należą do panujących powszechnie kanonów kultury, dobrych praktyk oraz powszechnie stosowanych w kontaktach biznesowych zachowań, stanowiących obecnie nieodłączny element prowadzonej działalności gospodarczej. Poza tym uznać można, że oczekiwanym efektem poniesienia ww. wydatków jest przyszłe osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenia ich źródła.
W kwestii natomiast ujmowania w kosztach podatkowych wydatków ponoszonych przez spółkę na owoce dla pracowników organ podatkowy stwierdził, że wydatki te są przejawem i wyrazem starań spółki o stan zdrowia, kondycji fizycznej i dobrego samopoczucia jej pracowników. W dalszej perspektywie może się to przyczyniać do poprawy atmosfery pracy i w konsekwencji do zwiększania wydajności pracy z przełożeniem na uzyskiwane przez spółkę przychody. Wydatki te mogą zostać zatem ujęte w kosztach uzyskania przychodów.
Reasumując, organ podatkowy stwierdził:
"(...) wydatki poniesione na zakup owoców udostępnianych pracownikom oraz kontrahentom spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 updop, tj. zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, tym samym Wnioskodawca może je zaliczać w ciężar kosztów uzyskania przychodów. (...)"
|