Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Faktury korygujące koszty - problemy na styku starych ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Faktury korygujące koszty - problemy na styku starych i nowych przepisów

Gazeta Podatkowa nr 24 (1274) z dnia 24.03.2016
Agata Cieśla

Przepisy obu ustaw o podatku dochodowym, które obowiązują od 1 stycznia 2016 r., jako podstawową zasadę rozliczania faktur korygujących m.in. w zakresie kosztów, w sytuacji gdy wystawienie faktur nie jest wynikiem błędu lub innej oczywistej omyłki, przyjmują ich rozliczanie w bieżącym okresie rozliczeniowym z datą ich wystawienia.

Przepis przejściowy przewiduje natomiast, że nowe rozwiązania mają zastosowanie również do korekty kosztów poniesionych przed dniem wejścia w życie nowelizacji, czyli przed 1 stycznia 2016 r. Jak wynika z sygnałów napływających do naszej redakcji, to właśnie w tym obszarze pojawia się najwięcej wątpliwości: na jakich zasadach dokonać korekty - czy zastosować jeszcze stare, czy skorzystać już z nowych?

Faktura i korekta w różnych latach

Do często spotykanych należą sytuacje, w których faktura pierwotna dotycząca tzw. kosztów bezpośrednich została wystawiona w 2015 r. i w tym też roku podlegała rozliczeniu w kosztach podatkowych, natomiast fakturę ją korygującą, której przyczyną wystawienia nie był błąd, lecz np. rabat potransakcyjny lub zwrot towarów, sprzedawca wystawił i przesłał nabywcy w styczniu 2016 r.

W takim przypadku przedsiębiorcy prowadzący księgi rachunkowe mają wątpliwości dotyczące momentu rozliczenia korekty w kosztach, z uwagi na uregulowania zawarte w art. 22 ust. 5 ustawy o pdof i odpowiednio art. 15 ust. 4 ustawy o pdop. Z przepisów tych wynika bowiem, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody. Zdaniem niektórych podatników sugeruje to, że w omawianym przypadku korekty kosztów należałoby dokonać na starych zasadach, czyli wstecz, w okresie zaistnienia zdarzenia pierwotnego.

Przepisy odnoszące się do generalnej zasady ujmowania kosztów w rachunku podatkowym nie dotyczą jednak sytuacji, w których dochodzi do korekty takich kosztów. W tym bowiem zakresie od 1 stycznia 2016 r. mają zastosowanie odrębne, nowe uregulowania, które momentu dokonania korekty kosztów nie uzależniają od charakteru kosztu (bezpośredni, pośredni). Stąd w omawianym przypadku, jeżeli tylko przyczyną korekty nie jest błąd lub inna oczywista omyłka, wówczas o wartość wynikającą z faktury korygującej należy skorygować koszty "na minus" na bieżąco.

Nowe przepisy odnoszą się również do sytuacji, w której podatnik w bieżącym okresie rozliczeniowym nie poniósł kosztów uzyskania przychodów bądź kwota poniesionych kosztów była niższa od kwoty ich zmniejszenia spowodowanego korektą. W takim przypadku jest on zobowiązany zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów. Wobec tego, gdy w 2016 r. w miesiącu otrzymania faktury korygującej dotyczącej kosztów poniesionych w 2015 r. podatnik nie poniesie kosztów lub ich kwota będzie niższa niż kwota zmniejszenia, podatnik zobowiązany jest zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty podatkowe (przykład 1).

Korekta z 2015 r. otrzymana w 2016 r.

Czytelnicy zgłaszają również problemy związane z dokonywaniem korekty kosztów w sytuacjach, w których faktura korygująca została wystawiona w grudniu 2015 r., czyli jeszcze pod rządami starych przepisów, natomiast do odbiorcy dotarła już w 2016 r. Tu również wątpliwości dotyczą roku, w którym powinna zostać rozliczona. W związku z tymi wątpliwościami nasze Wydawnictwo wystąpiło do Ministerstwa Finansów o wyjaśnienie tej kwestii. W piśmie z dnia 2 marca 2016 r. resort stwierdził, że jeżeli przed 1 stycznia 2016 r. podatnik poniósł i potrącił koszt uzyskania przychodu, a w 2016 roku otrzymał dokument stanowiący podstawę do korekty tego kosztu, korekty tej powinien dokonać zgodnie z nowymi przepisami. W efekcie ten sposób dokonania korekty ma zastosowanie również do faktury korygującej wystawionej w 2015 r., a otrzymanej przez przedsiębiorcę w 2016 r.

Zmiana formy opodatkowania

Problemy z rozliczaniem omawianych korekt zgłaszają też podatnicy będący osobami fizycznymi, którzy w 2015 r. korzystali w działalności gospodarczej z opodatkowania na zasadach ogólnych (według skali podatkowej lub podatkiem liniowym) i przy wyliczaniu podstawy opodatkowania pomniejszali osiągnięte przychody o poniesione koszty, a na 2016 r. wybrali jedną ze zryczałtowanych form opodatkowania (kartę podatkową lub tzw. ryczałt ewidencjonowany) i już w tym okresie sprzedawcy wystawili im i przesłali faktury korygujące dotyczące kosztów poniesionych w 2015 r. W przypadku form zryczałtowanych przy ustalaniu podstawy opodatkowania nie uwzględnia się bowiem kosztów, co powoduje, że dokonywanie korekty kosztów na nowych zasadach, czyli na bieżąco, zgodnie z ogólnymi zasadami obowiązującymi w tym zakresie, byłoby niemożliwe.

Na takie okoliczności ustawodawca przewidział odrębne uregulowania. Z art. 22 ust. 7f ustawy o pdof wynika bowiem, że gdy konieczność dokonania korekty nastąpi już po zmianie formy opodatkowania działalności na zryczałtowaną, podatnik ma obowiązek dokonać korekty w ostatnim okresie rozliczeniowym przed jej zmianą (przykład 2).

Przykład 1

Przedsiębiorca (osoba fizyczna) w październiku 2015 r. zakupił towar handlowy za 54.000 zł. Jego wartość w momencie uzyskania przychodu ze sprzedaży tego towaru, tj. w październiku i listopadzie 2015 r., zaliczył do kosztów uzyskania przychodów.

W styczniu 2016 r. kontrahent udzielił przedsiębiorcy rabatu w wysokości 4% wartości towaru zakupionego w październiku, tj. w kwocie 2.160 zł. Rabat ten został udokumentowany fakturą korygującą wystawioną i dostarczoną przedsiębiorcy w tym samym miesiącu, tj. styczniu 2016 r.

wariant I - poniesione w styczniu 2016 r. koszty uzyskania przychodu wyniosły u przedsiębiorcy 6.500 zł; zgodnie z art. 22 ust. 7c, przedsiębiorca w miesiącu otrzymania faktury zmniejszył koszty uzyskania przychodów o kwotę 2.160 zł.

wariant II - poniesione w styczniu 2016 r. koszty uzyskania przychodu wyniosły u przedsiębiorcy 1.800 zł; zgodnie z art. 22 ust. 7d, przedsiębiorca w miesiącu otrzymania faktury zmniejszył koszty uzyskania przychodów o kwotę 1.800 zł, tj. do wysokości poniesionych w tym miesiącu kosztów podatkowych, a o pozostałą kwotę, tj. o 360 zł zwiększył w tym samym miesiącu przychody.


Przykład 2

Przedsiębiorca (osoba fizyczna) w 2015 r. korzystał z opodatkowania na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Na 2016 r. jako formę opodatkowania wybrał tzw. ryczałt ewidencjonowany.

W lutym 2016 r. przedsiębiorca uzyskał od kontrahenta rabat udokumentowany fakturą korygującą na zakupiony w listopadzie 2015 r. towar, którego wartość zaliczył do kosztów uzyskania przychodów również w listopadzie.

W tej sytuacji zobowiązany jest o kwotę rabatu wynikającego z faktury korygującej zmniejszyć koszty uzyskania przychodów w grudniu 2015 r., czyli ostatnim okresie rozliczeniowym przed zmianą formy opodatkowania albo zwiększyć w tym miesiącu (tj. grudniu) przychody z działalności gospodarczej.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)

Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o pdop (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.)

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.