Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Likwidacja nie w pełni umorzonego środka trwałego
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Likwidacja nie w pełni umorzonego środka trwałego

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 28 (927) z dnia 1.10.2016

W 2015 r. postawiono w stan likwidacji nie w pełni umorzony środek trwały i ujęto go w ewidencji pozabilansowej. W tym samym roku dokonano jego fizycznej likwidacji, ale nie zdjęto go ze stanu w ewidencji pozabilansowej. Niezamortyzowana wartość została odniesiona w pozostałe koszty operacyjne. Czy dla celów podatkowych jednostka prawidłowo zaliczyła niezamortyzowaną wartość środka trwałego do kosztów uzyskania przychodów w roku jego faktycznej likwidacji?

Zaliczenie nieamortyzowanej wartości początkowej środka trwałego do kosztów uzyskania przychodów może nastąpić wraz z jego fizyczną likwidacją. Istotne jest przy tym, aby likwidacja nie była spowodowana zmianą rodzaju dotychczasowej działalności.

Wyksięgowanie środka trwałego z ewidencji pozabilansowej pozostaje bez wpływu dla powyższego prawa.

Likwidacja środka trwałego oznacza jego wycofanie z użytkowania i następuje najczęściej na skutek zużycia, zniszczenia bądź utraty przydatności.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o PDOP (odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy o PDOF), wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności. Oznacza to, że straty związane z likwidacją środka trwałego z innych przyczyn, niż wymienione w powołanym przepisie, generalnie będą stanowiły koszty uzyskania przychodów. Stratą taką dla celów podatkowych jest różnica pomiędzy wartością początkową środka trwałego a sumą dokonanych odpisów amortyzacyjnych. Suma ww. odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów (por. art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy o PDOP oraz art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o PDOF).

W praktyce wyodrębnia się dwa zdarzenia związane z likwidacją środka trwałego:

  • postawienie środka trwałego w stan likwidacji oraz
     
  • fizyczna likwidacja środka trwałego.


WAŻNE:
Zasadniczo samo postawienie środka trwałego w stan likwidacji nie daje jeszcze prawa do zaliczenia niezamortyzowanej wartości środka trwałego do kosztów uzyskania przychodu. Dla skorzystania z tego prawa konieczne jest dokonanie fizycznej likwidacji środka trwałego. Wraz z postawieniem w stan likwidacji wystąpi natomiast obowiązek przerwania naliczania odpisów amortyzacyjnych (por. art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP oraz art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOF).


Zarówno postawienie środka trwałego w stan likwidacji, jak i jego fizyczną likwidację należy prawidłowo udokumentować.

Postawienie środka trwałego w stan likwidacji

Zdarzenie gospodarcze, jakim jest wycofanie środka trwałego z używania i postawienie go w stan likwidacji, może zostać udokumentowane dowodem wewnętrznym "LT - Likwidacja środka trwałego". Podstawą do jego wystawienia może być inny dokument wewnętrzny, np. pisemna decyzja kierownika jednostki o postawieniu środka trwałego w stan likwidacji lub protokół komisji likwidacyjnej zatwierdzony przez kierownika jednostki.

Dowód LT stanowi podstawę do wyksięgowania środka trwałego z ewidencji bilansowej, zapisem:

   • wartość początkowa:
      - Ma konto 01 "Środki trwałe";
   • dotychczasowe umorzenie:
      - Wn konto 07 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych";
   • niezamortyzowana wartość:
      - Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne".

Następnie należy dokonać stosownych zapisów w ewidencji analitycznej (na karcie obiektu inwentarzowego) oraz w księdze inwentarzowej. Środek trwały przeznaczony do likwidacji ujmuje się zasadniczo - do momentu faktycznego (fizycznego) zakończenia likwidacji - w ewidencji pozabilansowej po stronie Wn np. konta 09 "Środki trwałe w likwidacji". Po jej zakończeniu zostanie on jednostronnie z tego konta wyksięgowany, zapisem: Ma konto 09.

Zaznaczamy jednak, że jednostka nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji pozabilansowej.

Likwidacja środka trwałego

Fizyczną likwidację środka trwałego (postawionego wcześniej w stan likwidacji) wskazane jest udokumentować stosownym protokołem, potwierdzającym fakt zakończenia likwidacji. Z dokumentu tego powinno jednoznacznie wynikać, iż środek trwały został zlikwidowany.

Protokół fizycznej likwidacji środka trwałego sporządzany jest przez komisję likwidacyjną, a podstawą jego sporządzenia jest wniosek komisji likwidacyjnej oraz decyzja kierownika jednostki. Sporządza się go zazwyczaj w trzech egzemplarzach - oryginał dla księgowości, pierwsza kopia dla pracownika odpowiedzialnego za gospodarowanie środkami trwałymi w jednostce, druga kopia dla działu, w którym środek trwały był użytkowany. Likwidacja może być również dokonana przez podmiot obcy, co może być udokumentowane fakturą lub innym dowodem zewnętrznym.


Podsumowując:

Odnosząc powyższe do sytuacji opisanej w pytaniu należy stwierdzić, że jednostka miała prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej wartości początkowej środka trwałego w momencie dokonania jego fizycznej likwidacji (tu: w 2015 r.). Ta niezamortyzowana wartość mogła być kosztem podatkowym pod warunkiem, że likwidacja nie była spowodowana utratą przydatności gospodarczej środka trwałego na skutek zmiany rodzaju działalności.

Należy przy tym wskazać, że błąd w postaci braku wyksięgowania zlikwidowanego środka trwałego z ewidencji pozabilansowej pozostaje bez wpływu na prawo zaliczenia jego niezamortyzowanej wartości początkowej do kosztów uzyskania przychodów, czyli na rozliczenie dokonane dla celów podatku dochodowego.

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.