Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Nagrody, upominki przekazywane kontrahentom w ramach sprzedaży premiowej a koszty ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Nagrody, upominki przekazywane kontrahentom w ramach sprzedaży premiowej a koszty uzyskania przychodów - interpretacja organu podatkowego

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 15 (878) z dnia 20.05.2015
Wydatki na nagrody (upominki) przekazywane klientom w ramach sprzedaży premiowej mogą zostać uznane za koszty podatkowe, jeżeli ich poniesienie zostało prawidłowo udokumentowane co najmniej: regulaminem sprzedaży premiowej, dokumentacją potwierdzającą spełnienie warunku niezbędnego dla otrzymania upominku, potwierdzeniem odebrania nagrody przez beneficjentów lub listą nagrodzonych osób i ilością wydanych nagród.

(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 kwietnia 2015 r., nr IBPBI/2/4510-82/15/BG)

Sprawa dotyczyła spółki, która w celu zwiększenia przychodów organizuje imprezy wyjazdowe dla klientów, którzy w określonym przedziale czasowym osiągną wymagany pułap obrotów. Podczas tych imprez zaproszeni goście mają zapewnione przejazdy, zakwaterowanie, wyżywienie oraz atrakcje turystyczne, kulturalne i rozrywkowe. Niekiedy podczas takich imprez odbywają się konkursy z nagrodami. Oprócz tego, w wybranych okresach (np. świątecznych), za osiągnięcie określonej wysokości zakupów klienci otrzymują od spółki upominki, np. alkohol. Każda akcja promocyjna jest dokumentowana regulaminem. Spółka posiada również dokumentację związaną ze spełnieniem warunków przyznania nagrody.

Spółka zapytała organ podatkowy, czy wydatki na zakup ww. usług i towarów (udokumentowane fakturami) mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Jej zdaniem, odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Prowadzone przez nią działania mają bowiem na celu zwiększenie jej przychodów lub co najmniej utrzymanie ich na dotychczasowym poziomie. Ponadto ww. wydatki nie są wydatkami na reprezentację, w związku z czym nie ma do nich zastosowania wyłączenie z kosztów, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP (w myśl tego przepisu, nie uważa się za koszty podatkowe kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych).

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał stanowisko spółki za prawidłowe. Organ podatkowy wyjaśnił, że sprzedaż premiowa to transakcja, w ramach której, obok sprzedaży towaru lub usługi, dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Konstrukcja takiej sprzedaży oparta jest na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki wynikające z ustalonego regulaminu, np. kupującemu określony towar lub towar o określonej wartości albo korzystającemu z określonych usług, wydawana jest nagroda. Działania w ramach sprzedaży premiowej mają charakter motywacyjny.

Organ podatkowy stwierdził, że rozpatrując możliwość ujęcia w kosztach uzyskania przychodów wydatków na nagrody, upominki przekazane w celu uatrakcyjnienia sprzedaży, należy wziąć pod uwagę zasady ogólne, zawarte w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP. Jego zdaniem:

"(...) Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest (...) poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przy czym każdy wydatek, poza wyraźnie wskazanym w ustawie, wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania podmiotu. O tym, co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej, decyduje podmiot prowadzący tę działalność, lecz nie każdy wydatek ponoszony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowić może koszt uzyskania przychodu i jako taki podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania. Takimi kosztami bowiem nie mogą być wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 updop. (...)"

Odnosząc się do możliwości ujęcia w kosztach podatkowych wydatków poniesionych przez spółkę - w ramach sprzedaży premiowej - na ww. imprezy wyjazdowe, nagrody czy upominki (np. alkohol), którymi premiowane są zakupy klientów osiągające określone pułapy, organ podatkowy uznał, że wydatki te mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Jest to jednak możliwe pod warunkiem, że poniesienie tych wydatków zostało prawidłowo udokumentowane co najmniej:

  • regulaminem sprzedaży premiowej,
     
  • dokumentacją potwierdzającą spełnienie warunku niezbędnego dla otrzymania upominku,
     
  • potwierdzeniem odebrania nagrody przez beneficjentów lub listą nagrodzonych osób i ilością wydanych nagród.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.