Zbliża się koniec roku, a wraz z nim okres świąteczno-noworoczny. Jest to czas, w którym pracodawcy często obdarowują pracowników prezentami. Powodem dokonywania tego rodzaju świadczeń może być chęć udzielenia pomocy materialnej w okresie zwiększonych wydatków spowodowanych nadchodzącymi świętami lub chęć nagrodzenia pracowników za ich całoroczną pracę.
Wygodną formą dokonywania tego rodzaju świadczeń może być przekazywanie pracownikom bonów, talonów wymienianych na towary bądź usługi lub obdarowywanie pracowników tzw. kartami przedpłaconymi, które są rodzajem elektronicznego instrumentu płatniczego. Do celów podatkowych otrzymanie karty przedpłaconej postrzegane jest jako otrzymanie świadczenia o charakterze pieniężnym.
Zwróć uwagę!
Kart przedpłaconych nie należy utożsamiać z bonami lub talonami. Wręczenie pracownikowi takiej karty jest równoznaczne z przyznaniem mu świadczenia pieniężnego. |
Bony czy karty przedpłacone - jaka forma prezentu z punktu widzenia pracownika jest korzystniejsza? To zależy, z jakich środków pracodawca taki prezent sfinansuje. Jeżeli dokona tego ze środków obrotowych, to z punktu widzenia pracownika nie ma znaczenia czy otrzyma on bon, czy kartę przedpłaconą. Wartość każdego ze świadczeń stanowi przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu oraz oskładkowaniu.
Jeżeli natomiast pracodawca świadczenia te sfinansuje z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, to ich wartość nie będzie podlegać oskładkowaniu, a w przypadku spełnienia przesłanek przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku.
W myśl powołanego przepisu, wolna od podatku jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Wartość tych świadczeń korzysta ze zwolnienia od podatku, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.
Zakresem tego zwolnienia objęte są zarówno świadczenia rzeczowe jak i pieniężne mieszczące się w pojęciu działalności socjalnej zdefiniowanym w ustawie z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 592 ze zm.), jeżeli świadczenia te sfinansowane zostały w całości ze środków ZFŚS lub funduszy związków zawodowych.
Zwolnienie od podatku zawarte w powołanym przepisie nie dotyczy jednak bonów, talonów i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary czy usługi. Jeżeli pracownik otrzyma od pracodawcy prezent w takiej postaci, to będzie musiał ponieść ciężar podatku ustalonego od wartości tego prezentu. Natomiast, gdy otrzyma kartę przedpłaconą, to wartość tego świadczenia będzie wolna od podatku, przy zachowaniu przesłanek wynikających z powołanego art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. Oznacza to, że świadczenie w postaci karty przedpłaconej będzie wolne od podatku pod warunkiem, że:
Zarówno bony towarowe jak i karty przedpłacone sfinansowane z ZFŚS nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Jak wynika bowiem z § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106 ze zm.), oskładkowaniu nie podlegają świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Świadczeń tych nie uwzględnia się również w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne (art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - Dz. U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027 ze zm.).
Należy wyraźnie zaznaczyć, że otrzymane świadczenia powinny być bezpośrednio związane z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Jeżeli takiego charakteru nie mają, to ich wartość nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, nawet jeżeli w całości zostały sfinansowane z ZFŚS i nie przekroczyły w roku podatkowym u danego pracownika kwoty 380 zł. Kryterium socjalnym należy także się kierować przy ocenie zasadności wyłączenia tych świadczeń z oskładkowania.
Źródło finansowania | Karta przedpłacona | Bon towarowy | ||
opodatkowanie | oskładkowanie | opodatkowanie | oskładkowanie | |
Środki obrotowe | tak | tak | tak | tak |
ZFŚS | nie*) | nie | tak | nie |
*) | Ze zwolnienia korzysta wartość świadczenia do wysokości 380 zł w skali całego roku. Limit ten jest jeden i dotyczy łącznie wszystkich świadczeń wypłacanych w danym roku z ZFŚS i funduszy związków zawodowych. |
Sposób rozliczenia w rachunku podatkowym wydatków na zakup kart przedpłaconych oraz bonów towarowych zależy od charakteru tych świadczeń. Jeżeli mają one charakter socjalny, to pracodawca nie zaliczy tych wydatków do kosztów podatkowych. Stosownie bowiem do art. 23 ust. 1 pkt 42 updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 45 updop, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Jeżeli takiego charakteru nie mają i zostały pokryte ze środków obrotowych pracodawcy, to są one kosztem podatkowym na zasadach ogólnych wynikających z art. 22 ust. 1 updof oraz art. 15 ust. 1 updop.
|