Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Wydatki na budowę oraz wyposażenie budynku biurowego
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Wydatki na budowę oraz wyposażenie budynku biurowego

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 33 (860) z dnia 20.11.2014

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wybudowaliśmy budynek biurowy. Nakłady związane z jego wytworzeniem odnoszono na konto środka trwałego w budowie. Jak rozliczyć wydatki na jego wykończenie typu płytki podłogowe, kafelki łazienkowe, drzwi, kaloryfery, umywalki czy rolety oraz zakup wyposażenia, w tym meble, komputery, drukarki? Czy przed oddaniem budynku do użytkowania można naliczać amortyzację uznanego za odrębny środek trwały pieca co, który jest użytkowany w celu ogrzewania budynku?

Nakłady związane bezpośrednio z wykończeniem budynku, w tym na stałe wbudowane instalacje oraz meble, zwiększają jego wartość początkową. Jeżeli przed zakończeniem budynku rozpoczęto eksploatację, uznanego za odrębny środek trwały pieca centralnego ogrzewania, to należy rozpocząć jego amortyzację.

Na koszt wytworzenia środka trwałego, a tym samym na jego wartość początkową, składa się wartość (w cenie nabycia) zużytych rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się m.in.: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Klasyfikacje
Klasyfikacja Środków Trwałych
dostępna jest w serwisie
www.klasyfikacje.gofin.pl

Ponadto, jak wynika z objaśnień zawartych do grupy 2 KŚT, do wyposażenia budynku zwiększającego jego wartość początkową zalicza się m.in. wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcje budynku na stałe, np. instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe oraz normalne wyposażenie budynku - np. wbudowane meble.

Zatem w przypadku budowy budynku, wszelkie nakłady poniesione na jego wytworzenie, w tym wymienione w pytaniu płytki podłogowe, kafelki łazienkowe, drzwi, kaloryfery, umywalki czy rolety, zwiększają jego koszt wytworzenia, a tym samym jego wartość początkową.

Inaczej natomiast należy rozliczyć wydatki na zakup wyposażenia tego budynku, typu meble biurowe, tj. szafy, biurka, regały, a także komputery, drukarki czy telefony.

W takim przypadku stosuje się ogólne zasady dotyczące środków trwałych. Oznacza to, że w sytuacji, gdy nabyty składnik majątku spełnia definicję środka trwałego (por. art. 16a ust. 1 ustawy o PDOP oraz art. 22a ust. 1 ustawy o PDOF), będzie stanowił odrębny obiekt inwentarzowy podlegający amortyzacji.

Należy przy tym uwzględnić wartość omawianych składników. Gdy będzie ona równa lub niższa niż 3.500 zł, wydatki poniesione na ich nabycie będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów już w miesiącu rozpoczęcia ich eksploatacji (bezpośrednio lub za pośrednictwem jednorazowego odpisu amortyzacyjnego).

W przypadku mebli biurowych (innych niż wbudowane na stałe w konstrukcję budynku) należy zaznaczyć, że mogą być one zaliczane do środków trwałych zarówno jako poszczególne elementy - oddzielnie biurko, regał, szafa - lub łącznie jako skompletowane zestawy. Meble zaliczane są do grupy 8 KŚT jako rodzaj 808 "Pozostałe narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie, gdzie indziej niesklasyfikowane" i amortyzowane zgodnie z Wykazem stawek amortyzacyjnych stawką roczną równą 20%.

Odnośnie zakwalifikowania jako odrębnego środka trwałego pieca centralnego ogrzewania należy zaznaczyć, że na ogólnych zasadach jego amortyzację należy rozpocząć od miesiąca następującego po miesiącu oddania go do używania.

W podobny sposób rozlicza się nakłady na wykończenie i wyposażenie budynku dla celów bilansowych. Nakłady zwiększające koszt wytworzenia budynku, a zarazem jego wartość początkową, odnoszone są w księgach rachunkowych na konto 08 "Środki trwałe w budowie", a następnie po oddaniu budynku do użytkowania podlegają przeksięgowaniu na konto 01 "Środki trwałe". Również inne przedmioty i urządzenia nabyte do wykorzystania w omawianym budynku, stanowiące odrębne środki trwałe, odnosi się na właściwe konto 01. Natomiast składniki nieuznane za środki trwałe, np. ze względu na ich wartość nieprzekraczającą 3.500 zł, księgowane są bezpośrednio na konto 40-1 "Zużycie materiałów i energii" lub odpowiednie konto zespołu 5 - w przypadku wyposażenia instalowanego w budynku administracji może to być konto 55 "Koszty zarządu".

Dodajmy, iż podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów mają obowiązek prowadzenia, obok ewidencji środków trwałych, ewidencji wyposażenia (por. § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, Dz. U. z 2014 r. poz. 1037). Ewidencją tą obejmuje się rzeczowe składniki majątku związane z prowadzoną działalnością, o wartości przekraczającej 1.500 zł, które nie zostały zaliczone do środków trwałych najczęściej ze względu na niską wartość.

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.