Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Likwidacja niewykorzystywanych budynków i budowli stanowiących środki trwałe
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Likwidacja niewykorzystywanych budynków i budowli stanowiących środki trwałe

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 17 (844) z dnia 10.06.2014

Firma posiada na stanie środków trwałych budowle i budynek, które nie są i nigdy już nie będą wykorzystywane w prowadzonej działalności. Koszt rozbiórki przewyższa wartość netto tych obiektów. Czy aby środek trwały uznać za zlikwidowany i wyksięgować go z ksiąg rachunkowych, musi być dokonana fizyczna likwidacja? Czy może wystarczy protokół likwidacyjny sporządzony przez komisję?

Środek trwały przeznaczony do likwidacji podlega wyksięgowaniu z ksiąg rachunkowych i ujęciu tylko w ewidencji pozabilansowej. Jednocześnie wartość nieumorzona zwiększa pozostałe koszty operacyjne. Wartość nieumorzoną można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów dopiero w momencie dokonania fizycznej likwidacji środka trwałego - o ile nie następuje ona na skutek zmiany rodzaju działalności.

Zazwyczaj likwidacja środka trwałego przebiega dwuetapowo. Pierwszy etap to likwidacja księgowa, czyli decyzja kierownika jednostki o postawieniu środka trwałego w stan likwidacji. Drugi etap to faktyczna likwidacja środka trwałego.

Postawienie środka trwałego w stan likwidacji podlega udokumentowaniu, pod datą tej czynności, wewnętrznym dokumentem "LT - Likwidacja środka trwałego". Dokument ten stanowi podstawę do wyksięgowania środka trwałego z ewidencji bilansowej i do ujęcia go w ewidencji pozabilansowej do momentu faktycznego (fizycznego) zakończenia likwidacji, np. rozbiórki.

Udokumentowanie fizycznej likwidacji środka trwałego może stanowić protokół z likwidacji środka trwałego, sporządzony przez komisję likwidacyjną i zatwierdzony przez kierownika jednostki.

W księgach rachunkowych postawienie środka trwałego w stan likwidacji stanowi podstawę wyksięgowania wartości początkowej oraz dotychczasowego umorzenia z ewidencji bilansowej środków trwałych. Do chwili fizycznej likwidacji środka trwałego ujmuje się go w ewidencji pozabilansowej na koncie 09 "Środki trwałe w likwidacji". Wraz z dokonaniem likwidacji, środek trwały zostaje wyksięgowany jednostronnym zapisem. Ewidencja likwidacji, środka trwałego częściowo zamortyzowanego, może przebiegać następująco:

1. Wyksięgowanie z ewidencji bilansowej środka trwałego w związku z postawieniem go w stan likwidacji - dowód LT:
   • wartość początkowa:
      - Ma konto 01 "Środki trwałe",
   • dotychczasowe umorzenie:
      - Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",
   • w części nieumorzonej (wartość netto):
      - Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne".
2. Ujęcie przeznaczonego do likwidacji środka trwałego w ewidencji pozabilansowej - w wartości początkowej:
      - Wn konto 09 "Środki trwałe w likwidacji".
3. Wyksięgowanie zlikwidowanego środka trwałego na podstawie protokołu fizycznej likwidacji środka trwałego:
      - Ma konto 09.

Rozstrzygając likwidację środka trwałego dla celów podatku dochodowego należy stwierdzić, iż co do zasady, do kosztów uzyskania przychodów mogą być zaliczone straty w środkach trwałych w części niepokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOF oraz art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP (czyli zarówno stanowiących, jak i niestanowiących kosztów uzyskania przychodów). Przy czym za koszty uzyskania przychodów nie uważa się strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności (por. art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy o PDOF oraz art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o PDOP).

Zatem jeżeli likwidacja omawianych środków trwałych (budowli i budynku) nie wynika ze zmiany rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, to ich nieumorzona wartość może zostać zaliczona do kosztów podatkowych. Zgodnie z podejściem organów podatkowych zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów może nastąpić dopiero w momencie fizycznej likwidacji środka trwałego.

Dodajmy, że inaczej definiują pojęcie likwidacji środka trwałego niektóre sądy administracyjne. Przykładowo, NSA w wyroku z 25 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 2225/11 rozpatrując sprawę spółki, która zaniechała inwestycji i w związku z tym jej wartość chciała zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów bez dokonania jej fizycznej likwidacji, stwierdził iż:

"(...) zawężenie pojęcia likwidacji wyłącznie do fizycznego unicestwienia środka trwałego pozbawiałoby sensu przepis art. 16 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p. w części, w jakiej wprowadza on warunek utraty przydatności gospodarczej na skutek zmiany rodzaju działalności - który stawałby się zbędny w razie fizycznego zniszczenia środka trwałego. Dlatego też należy przychylić się do tego nurtu orzecznictwa sądowego, w którym wskazuje się na konieczność szerszego rozumienia pojęcia "likwidacji" i objęcia nim także wycofania (wykreślenia) środka trwałego z ewidencji, np. w związku z jego zużyciem technicznym, technologicznym, czy też utratą przydatności gospodarczej, do czego nawiązuje w swojej treści art. 16 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p. (wyroki NSA: z dnia 10 sierpnia 2011 r. sygn. akt II FSK 478/10, z dnia 1 marca 2012 r. sygn. akt II FSK 1684/10, z dnia 14 marca 2012 r. sygn. akt II FSK 1666/10). (…)

W związku z powyższymi uwagami, nie ma również przekonywujących powodów, aby przyjąć, że w przypadku zaniechania inwestycji, czy też generalnie rzecz biorąc zaprzestania wykorzystywania tej inwestycji w prowadzonej działalności gospodarczej, istotnym, a wręcz rozstrzygającym warunkiem decydującym o możliwości zaliczenia wydatków tak powstałych do kosztów uzyskania przychodów jest fizyczna likwidacja tej inwestycji (poniesionych nakładów), co w praktyce musiałoby przybrać postać demontażu, często połączonego z destrukcją zamontowanych elementów. Warunek taki nie tylko nie wynika z przepisów podatkowych, ale w wielu przypadkach skłaniałby podatników do podejmowania zupełnie nieracjonalnych i nieekonomicznych działań bez istnienia ku temu uzasadnionej potrzeby. (...)"

Szerzej na temat tego orzeczenia pisaliśmy w Biuletynie Informacyjnym nr 26 z 10 września 2013 r., w opracowaniu pt. "Likwidację stanowi również samo wykreślenie środka trwałego z ewidencji - wyrok NSA".

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.