Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Imprezy i paczki z okazji Dnia Dziecka - skutki podatkowo-składkowe
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Imprezy i paczki z okazji Dnia Dziecka - skutki podatkowo-składkowe

Przegląd Podatku Dochodowego nr 10 (370) z dnia 20.05.2014
1. Zagadnienia ogólne

Zbliża się Dzień Dziecka. Z tej okazji wiele zakładów pracy stara się uprzyjemnić ten dzień dzieciom pracowników (byłych pracowników) poprzez przygotowanie dla nich podarunków czy zapewnianie innych atrakcji (np. imprez kulturalnych, rekreacyjno-sportowych). Nie zawsze odbywa się to bez konsekwencji finansowych u pracowników. W tym miejscu należy zaznaczyć, że ewentualny przychód do opodatkowania powstanie u pracownika, a nie u jego dziecka. W piśmie podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z 27 marca 2013 r., będącym odpowiedzią na interpelację poselską nr 14833 czytamy, że: "Z definicji przychodów ze stosunku pracy wynika (…), że ustawodawca zaliczył do nich nie tylko pieniądze, ale również wartość otrzymanych świadczeń w naturze czy świadczeń nieodpłatnych. Użyty (…) zwrot »w szczególności« oznacza, że wskazane kategorie przychodów zostały wymienione jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Dlatego też do przychodów ze stosunku pracy zaliczane są również wypłaty oraz świadczenia dotyczące rodziny pracownika, jeżeli podstawą ich uzyskania jest stosunek pracy lub stosunek pokrewny łączący pracownika z pracodawcą. W konsekwencji również pokryte przez pracodawcę koszty imprezy (…) organizowanej dla dzieci pracownika czy otrzymane dla dzieci pracownika paczki świąteczne stanowią przychód tego pracownika ze stosunku pracy, a nie jego dzieci. Gdyby bowiem nie łączący pracownika z pracodawcą stosunek pracy, członek rodziny pracownika (dziecko) nie otrzymałby tego świadczenia".

Nie w każdym przypadku otrzymanie wymienionych na początku świadczeń będzie wiązało się z uzyskaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu. Jak bowiem wynika z art. 21 ust. 1 pkt 67 updof, wolna od podatku jest wartość otrzymanych przez pracownika, w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Przy czym świadczeniami rzeczowymi nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Przychody ze stosunku pracy stanowią również podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne. Jednak w określonych przypadkach przychód ten także korzysta ze zwolnienia z oskładkowania.

Jak wynika z § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106 ze zm.), podstawy wymiaru składek nie stanowią świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Wobec tego, wartość świadczeń na rzecz dzieci pracowników z okazji Dnia Dziecka, jeśli świadczenia te mają charakter pomocy socjalnej i zostały sfinansowane ze środków ZFŚS:

  • nie podlega opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 67 updof,
     
  • nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne,
     
  • nie jest uwzględniana w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne (art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - Dz. U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027 ze zm.).

Natomiast wartość tego rodzaju świadczeń sfinansowanych ze środków obrotowych pracodawcy podlega opodatkowaniu oraz oskładkowaniu.


2. Pytania i odpowiedzi

1) Z okazji Dnia Dziecka dzieci pracowników będą uczestniczyć w imprezie sportowo-rekreacyjnej. W ramach atrakcji zapewniony jest m.in. poczęstunek. Impreza zostanie sfinansowana ze środków obrotowych pracodawcy. Koszt poczęstunku określono ryczałtowo. Jak ustalić przychód do opodatkowania z tytułu zapewnionego poczęstunku przypadający na uczestnika imprezy?

Problem ewentualnego powstania przychodu i ustalenia jego wysokości przypadającej na uczestnika imprezy, w sytuacji gdy nie da się przyporządkować wartości świadczenia do konkretnego pracownika, nie jest jednoznacznie rozstrzygnięty. Pomimo korzystnych orzeczeń, z których wynika, że w takiej sytuacji przychód nie powstaje, fiskus w dalszym ciągu stoi na stanowisku, iż w celu ustalenia przychodu, należy podzielić kwotę wydatków poniesionych przez pracodawcę na zorganizowanie imprezy przez liczbę zaproszonych uczestników, np. rodziców i dzieci. Następnie określoną w ten sposób wartość jednostkową świadczenia nakazuje przypisać osobom biorącym udział w imprezie. Tak wynika z powołanej wcześniej odpowiedzi na interpelację poselską. Podobnie problem ustalenia przychodu przypadającego na uczestnika imprezy rozstrzygnął np. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 6 lutego 2014 r., nr IPTPB1/415-687/13-4/DS. W interpretacji tej czytamy: "(…) pracownik otrzymał świadczenie i jest to świadczenie o określonej wartości w związku z wzięciem udziału w imprezie, o której mowa we wniosku, bez względu na to, w jakim stopniu konsumował posiłki, napoje i korzystał z atrakcji. (…) wartość świadczenia, jaką Wnioskodawca winien doliczyć do przychodu danego uczestnika, należy obliczyć dzieląc całkowity koszt organizacji imprezy przez liczbę osób zaproszonych (wszystkich osób uprawnionych do korzystania z ZFŚS), a następnie tak ustaloną cenę jednostkową przypisać tylko osobom w niej uczestniczącym". 

Pozostaje więc albo z ostrożności ustalić przychód w podany sposób i opodatkować go, albo dochodzić swoich racji przed sądem. Odmienne bowiem stanowisko zajął np. WSA we Wrocławiu w wyroku z 23 stycznia 2014 r., sygn. akt I SA/Wr 1916/13 (orzeczenie nieprawomocne). W uzasadnieniu tego wyroku którego czytamy: "Przyjęcie (…), że przychodem pracownika, podlegającym opodatkowaniu jest wartość nieodpłatnego świadczenia wyliczona przez podzielenie poniesionych przez pracodawcę kosztów zorganizowania imprezy integracyjnej na ilość osób na tę imprezę zaproszonych lub w niej uczestniczących, nie znajduje umocowania w obowiązujących przepisach prawa, w szczególności art. 11 ust. 1, 2a oraz art. 12 ust. 1 i 3 u.p.d.f. Przyjęcie za prawidłowe stanowiska wyrażonego w zaskarżonej interpretacji indywidualnej skutkowałoby opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie wartości otrzymanego przez pracownika nieodpłatnego świadczenia, jak stanowią przepisy ustawy, ale opodatkowaniem prawa do korzystania przez pracownika z takiego świadczenia, bez względu na to czy pracownik ze świadczenia faktycznie skorzystał i w jakim zakresie. (…) w przypadku świadczeń nieodpłatnych opodatkowaniu może podlegać tylko przychód rzeczywiście otrzymany, a nie możliwy do otrzymania (wartość otrzymanego świadczenia, a nie możliwość skorzystania ze świadczenia). O przychodzie pracownika można mówić wówczas, gdy skorzystał faktycznie z postawionych do jego dyspozycji nieodpłatnych świadczeń, a ponadto możliwe było ustalenie wartości otrzymanego świadczenia według zasad określonych w art. 11 ust. 2b w związku z art. 12 ust. 3 u.p.d.f.".


2) Z okazji Dnia Dziecka przekażemy paczki dzieciom naszych pracowników. Zakup paczek został w całości sfinansowany ze środków ZFŚS. Ich wartość jest zróżnicowana w zależności od sytuacji materialnej pracowników. Zaznaczamy, że niektórzy pracownicy uzyskali już w tym roku świadczenia z ZFŚS lub ze środków obrotowych. Prosimy o zaprezentowanie na przykładach sposobu opodatkowania i oskładkowania tych świadczeń w różnych wariantach.

Na początek przypominamy, że wartość pieniężna świadczeń finansowanych w całości z ZFŚS lub funduszy związków zawodowych korzysta ze zwolnienia od podatku, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Warunki jakie powinny być spełnione, by móc skorzystać z tego zwolnienia, uregulowane zostały w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof (powołanym w pkt 1.1 tego opracowania). Natomiast wartość pieniężna świadczeń sfinansowanych z ZFŚS nie stanowi podstawy wymiaru składek ZUS w całości (§ 2 ust. 1 pkt 19 powołanego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe).

Przykład

W kwietniu br. z okazji Świąt Wielkanocnych pracownik otrzymał paczkę żywnościową o wartości 150 zł. Koszt tej paczki został w całości sfinansowany ze środków ZFŚS. Paczka ta była pierwszym świadczeniem sfinansowanym z ZFŚS, jakie pracownik ten otrzymał w br. Od wartości tego świadczenia zakład pracy nie pobrał zaliczki na podatek. Następnie z okazji Dnia Dziecka zakład pracy przekaże dziecku tego pracownika paczkę o wartości 300 zł, której koszt również w całości zostanie sfinansowany z ZFŚS. W miesiącu, w którym dziecko pracownika otrzyma paczkę (prawdopodobnie w czerwcu), w przychodach pracownika ze stosunku pracy podlegających opodatkowaniu pracodawca powinien uwzględnić kwotę 70 zł (150 zł + 300 zł - 380 zł).

Otrzymane świadczenia nie podlegają oskładkowaniu.


Przykład

Z okazji Dnia Dziecka dzieciom pracowników zostaną przekazane paczki o wartości od 200 do 300 zł, w zależności od sytuacji materialnej ich rodziców. Zakup tych paczek został w całości sfinansowany ze środków ZFŚS. Są to pierwsze w tym roku świadczenia sfinansowane z tego funduszu. Wcześniej pracownicy otrzymali paczki o wartości 400 zł z okazji Świąt Wielkanocnych sfinansowane w całości ze środków obrotowych.

Wartość paczek z okazji Dnia Dziecka korzysta ze zwolnienia od podatku oraz nie stanowi podstawy wymiaru składek ZUS.

Jeżeli w trakcie roku pracownik uzyska jeszcze od pracodawcy świadczenia finansowane z ZFŚS i suma przyznanych świadczeń finansowanych z funduszu przekroczy 380 zł, to od nadwyżki zakład pracy powinien pobrać zaliczkę na podatek. Należy dodać, że wartość świadczeń sfinansowanych ze środków obrotowych "nie wchodzi" do limitu 380 zł.


Przykład

Pracodawca z okazji Świąt Wielkanocnych przyznał pracownikom bony towarowe o wartości pieniężnej od 400 do 600 zł. Zakup tych bonów sfinansował ze środków ZFŚS. Następnie z okazji Dnia Dziecka ufundował dla dzieci pracowników paczki o wartości pieniężnej od 100 do 200 zł. Ich zakup także sfinansował z ZFŚS. Przychód z tytułu otrzymanych bonów towarowych podlega opodatkowaniu. Przy czym mimo że zostały one sfinansowane ze środków ZFŚS, ich wartości (podobnie jak talonów i innych znaków, uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi) nie należy uwzględniać w limicie 380 zł. Natomiast wolne od podatku są paczki dla dzieci, o ile ich wartość wraz z innymi świadczeniami sfinansowanymi z ZFŚS (oraz funduszy związków zawodowych) jakie pracownicy otrzymali - licząc narastająco od początku roku - nie przekroczyła 380 zł. W razie przekroczenia tej kwoty nadwyżka podlega opodatkowaniu. Wartość pieniężna bonów towarowych oraz paczek sfinansowanych z ZFŚS jest natomiast w całości wyłączona z podstawy wymiaru składek ZUS.


3) Zakup paczek z okazji Dnia Dziecka zamierzamy sfinansować z dwóch źródeł, tj. z ZFŚS oraz ze środków obrotowych firmy. Czy wartość pieniężna paczek podlega opodatkowaniu oraz oskładkowaniu?

Wartość świadczeń finansowanych z ZFŚS korzysta ze zwolnienia od podatku na zasadach przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof (powołanym w pkt 1.1 tego opracowania). Jednym z warunków skorzystania ze zwolnienia jest sfinansowanie tych świadczeń w całości ze środków tego funduszu. Warunek ten, jak wynika z pytania, nie został spełniony, wobec tego wartość pieniężna zakupionych paczek podlega w całości opodatkowaniu, natomiast korzysta ze zwolnienia z oskładkowania ale tylko w części sfinansowanej ze środków funduszu.


Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.