Spółka z o.o. zmuszona jest zwolnić kilku pracowników w związku z restrukturyzacją organizacji pracy, która jest realizowana w celu ograniczenia kosztów zatrudnienia. Każdy ze zwalnianych pracowników otrzyma odprawę przewidzianą w przepisach prawa pracy oraz dodatkową rekompensatę wypłacaną na podstawie decyzji zarządu spółki. Wysokość rekompensaty będzie negocjowana ze zwalnianym pracownikiem. Czy dodatkowe rekompensaty spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na wypłatę dodatkowych rekompensat dla zwalnianych pracowników. |
Z art. 15 ust. 1 updop wynika, że kosztami uzyskania przychodów są racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Jednak poniesiony wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Koszty ponoszone przez podatnika należy więc ocenić pod kątem ich celowości. Reorganizacja zatrudnienia ma na celu ograniczenie kosztów ponoszonych przez spółkę w związku z zatrudnianiem pracowników. Wypłata rekompensat zwalnianym pracownikom wiąże się z likwidacją zbędnych stanowisk pracy. Poniesione w tym celu wydatki przełożą się na zmniejszenie kosztów w przyszłości. Zatem należy je zakwalifikować jako wydatki poniesione w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów.
Ponadto wydatki te nie zostały wymienione w katalogu wydatków niezaliczanych do kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 16 ust. 1 updop. Wobec tego rekompensaty wypłacane zwalnianym pracownikom spółka będzie mogła zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.
Warto jeszcze odnieść się do momentu, w jakim pojawia się możliwość zaliczenia takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodu. Ponieważ rekompensaty te u pracowników stanowią przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 updof, to moment potrącenia kosztu wyznaczać będzie art. 15 ust. 4g updop. W myśl tego przepisu, należności m.in. ze stosunku pracy wypłacane przez zakład pracy są kosztem podatkowym w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57 updop. Ten z kolei przepis określa, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych m.in. w art. 12 ust. 1 i 6 updof.
|