Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Koszty związane z kontaktami biznesowymi
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Koszty związane z kontaktami biznesowymi

Gazeta Podatkowa nr 30 (1384) z dnia 13.04.2017
Agata Cieśla

Nabywanie oraz sprzedaż towarów i usług to podstawowy obszar aktywności podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Aby jednak stworzyć i utrzymać sieć odbiorców i dostawców, trzeba mieć tzw. kontakty biznesowe. Ich zapewnienie wiąże się z ponoszeniem dodatkowych wydatków, z których nie każdy stanowi firmowy koszt podatkowy.

Spotkania z poczęstunkiem

Spotkania biznesowe, którym często towarzyszy poczęstunek, na stałe wpisały się w relacje kontrahenckie. Zgodnie z obowiązującym obecnie stanowiskiem organów podatkowych wydatki ponoszone na zaaranżowanie drobnych poczęstunków (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawę, herbatę, wodę mineralną, soki), jak również posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika czy też poza nią), serwowanych podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami, nie podlegają wyłączeniu z firmowych kosztów podatkowych. Nie stanowią one bowiem wydatków reprezentacyjnych, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy pdop i odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdof. Jednocześnie jednak obciążając koszty tego typu wydatkami przedsiębiorca powinien pamiętać o konieczności każdorazowego dokonania indywidualnej oceny konkretnego stanu faktycznego pod kątem kwalifikowania kosztów (wydatków) gastronomicznych jako kosztów reprezentacji.

W efekcie, o ile wydatki na poczęstunki i posiłki dla kontrahentów spełniają warunki do uznania ich za koszty firmowe, przedsiębiorca je serwujący ma prawo rozliczyć je w kosztach uzyskania przychodów.

Szkolenia dla kontrahentów

Wiele firm organizuje tzw. szkolenia produktowe dla współpracujących z nimi sprzedawców lub wykonawców usług. Celem takich szkoleń jest m.in. podniesienie wiedzy na temat firmowej oferty produktowej, zapoznanie z właściwościami sprzedawanych przez nią produktów, ich obsługą oraz równie często z samymi technikami ich sprzedaży. Szkolenia takie mają charakter informacyjny bądź instruktażowy. W kwestiach dotyczących wydatków ponoszonych przez przedsiębiorców na zorganizowanie takich szkoleń organy podatkowe uzależniają uznanie ich za koszty uzyskania przychodów od tego, jakie świadczenia wchodzą w ich zakres. Według nich wydatki ściśle związane z przeprowadzeniem samego szkolenia, tj. poniesione m.in. na materiały szkoleniowe, broszury i foldery, prezentacje produktów oraz wynagrodzenie osób szkolących, jak również dotyczące kosztów pobytu szkolonych kontrahentów, w tym noclegów i poczęstunków, mogą stanowić koszty podatkowe. Jednak te same organy podatkowe, a w ślad za nimi sądy administracyjne nie zezwalają na rozliczanie w firmowych kosztach uzyskania przychodów wydatków na organizację różnorodnych imprez stanowiących część rozrywkową takich szkoleń (por. wyrok NSA z dnia 10.05.2016 r., sygn. akt II FSK 700/14).

Upominki

Dbałość o kontrahenta często przybiera postać grzecznościowych, okazjonalnych gestów. Wśród nich można wymienić przekazywanie kontrahentom z różnych okazji (np. świąt, jubileuszy, otwarcia nowego zakładu) drobnych, zwyczajowych upominków. Możliwość rozliczenia wydatków na tego typu prezenty w kosztach podatkowych zależy od tego, czy mają charakter reprezentacyjny, czy reklamowy.

Niewątpliwie cech reprezentacyjnych nie można przypisać działaniom polegającym na wręczaniu klientom (kontrahentom) niskocennych tzw. gadżetów opatrzonych logo firmowym (m.in. długopisów, smyczy, notesów, kubków, kalendarzy, pendrivów, powerbanków, lub odtwarzaczy mp4). Ich przekazywanie oprócz tego, że stanowi pewną zwyczajowo przyjętą praktykę, przede wszystkim służy rozpowszechnianiu marki. Stąd w stosunku do tego rodzaju wydatków istnieją przesłanki do uznania ich za wydatki reklamowe podlegające zaliczeniu do kosztów podatkowych.

Należy jednak podkreślić, że od zaprezentowanego rodzaju prezentów trzeba odróżniać eleganckie i wartościowe upominki wręczane tylko wyselekcjonowanym kontrahentom, jak również coraz popularniejsze tzw. kosze prezentowe zawierające markowe słodycze oraz alkohole. Tego typu upominki nie mają charakteru reklamowego - stanowią wyłączone z kosztów uzyskania przychodów wydatki o charakterze reprezentacyjnym.

Finansowanie wydatków kontrahenta

Zdarza się, że przedsiębiorca nabywając od innego podmiotu gospodarczego określoną usługę lub produkt zobowiązuje się poza zapłatą ceny do zapewnienia mu dodatkowych świadczeń niezbędnych przy wykonaniu takiej usługi albo dostarczeniu lub montażu produktu. Możliwość podjęcia takiego zobowiązania, często warunkującego nawiązanie lub podtrzymanie współpracy, daje przedsiębiorcy swoboda zawierania umów. Wydatki ponoszone na zapewnienie takich świadczeń, w tym m.in. na opłacenie noclegów lub kosztów dojazdu, stanowią dla przedsiębiorcy nabywającego produkt lub usługę koszty podatkowe na zasadach ogólnych. To z kolei oznacza, że wydatki te mogą obciążać firmowe koszty, o ile celem ich poniesienia jest uzyskanie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła jego powstawania. Ponieważ należy je zaklasyfikować jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, czyli tzw. koszty pośrednie, podlegają one rozliczeniu w firmowych kosztach podatkowych w dacie poniesienia.

Nagroda w programie lojalnościowym

Dosyć często firmy w celu zacieśnienia kontaktów z kontrahentami korzystają z tzw. programów lojalnościowych. Zazwyczaj są one skierowane do pracowników kontrahentów i polegają na przekazywaniu nagród odpowiadających ilości zebranych w programie punktów tym z nich, którzy zamawiają największe ilości towarów. Głównym celem realizacji tego typu programów jest wzrost przychodów ze sprzedaży u ich organizatorów. To powoduje, że wydatki na ich organizację, w tym zakup nagród, mają cechy pozwalające na obciążanie ich wartością firmowych kosztów podatkowych.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.)

Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o pdop (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm.)

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.