Podatnik prowadzący działalność handlową zlecił firmie kurierskiej dowóz towarów do kontrahenta. Czy koszt usługi transportowej określony w otrzymanej fakturze należy wpisać w kolumnie 11 księgi podatkowej, czy może w kolumnie 13?
Podatnicy obowiązani są prowadzić księgę podatkową rzetelnie i niewadliwie. Za niewadliwą uważa się księgę prowadzoną zgodnie z przepisami rozporządzenia i objaśnieniami do wzoru księgi. Księgę uważa się za rzetelną, jeżeli dokonywane w niej zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty. Wynika to z § 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia.
Z pkt 11 objaśnień do podatkowej księgi stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia wynika, że kolumna 11 "Koszty uboczne zakupu" przeznaczona jest do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze.
Z kolei według pkt 13 objaśnień kolumna 13 "Pozostałe wydatki" jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o pdof nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów. W kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki, jak: czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia. Katalog kosztów, które ujmuje się w kolumnie 13, nie jest zamknięty, lecz przykładowy, o czym świadczy zwrot "w szczególności". Oznacza to, że w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" można wpisywać także inne koszty, pod warunkiem, że spełniają one podstawową regułę określoną w art. 22 ust. 1 ustawy o pdof, tj.:
Usługa transportowa, o której mowa w pytaniu, nie jest związana z zakupem towarów handlowych, lecz z ich sprzedażą. Zatem nie podlega ona wpisaniu do kolumny 11 "Uboczne koszty zakupu". Na podstawie faktury wystawionej przez firmę kurierską koszt tej usługi należy wpisać w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki".
Przykład Podatnik 7 stycznia 2016 r. sprzedał kontrahentowi towary handlowe. Zgodnie z umową dowóz towarów do kontrahenta podatnik zlecił firmie kurierskiej. Z faktury wystawionej przez firmę kurierską w dniu 8 stycznia 2016 r. wynika, że koszt usługi transportowej wyniósł 500 zł netto. Podatnik dokonał następujących zapisów w księdze podatkowej.
|
|