Prowadząc nie tylko sklep internetowy, ale i prywatnie dokonując sprzedaży na portalach aukcyjnych czy też udostępniając powierzchnię reklamową na blogu, trzeba pamiętać o rozliczeniach z fiskusem. Internet jest bowiem popularnym kanałem dystrybucji towarów i usług, a co się z tym wiąże, pozostaje w ciągłym zainteresowaniu organów podatkowych.
O wywiązaniu się z obowiązków podatkowych wobec urzędu skarbowego muszą pamiętać nie tylko osoby prowadzące działalność gospodarczą w zakresie handlu internetowego, ale również osoby prywatne sporadycznie prowadzące sprzedaż na portalach aukcyjnych, jak i tzw. blogerzy udostępniający firmom zewnętrznym powierzchnię reklamową. Mimo że te dwie ostatnie grupy dokonują sprzedaży poza działalnością gospodarczą, również podlegają wymaganiom wynikającym z ustawy o pdof.
Przychody uzyskane przez osoby fizyczne sprzedające poza działalnością gospodarczą rzeczy ruchome, zarówno w internecie, jak i poza nim, stanowią przychody z odpłatnego zbycia rzeczy (art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o pdof). Podlegają one, co do zasady, opodatkowaniu, w zależności od okresu, jaki minął od momentu ich nabycia. Przychód podatkowy u prywatnego sprzedawcy powstanie bowiem tylko wtedy, gdy sprzedany składnik majątku ruchomego stanowił jego własność krócej niż 6 miesięcy, licząc od ostatniego dnia miesiąca, w którym został nabyty. Przychodem jest wówczas wartość rzeczy wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 1 ustawy o pdof). Do kosztów tych zalicza się opłaty za np. wystawienie oferty na portalu aukcyjnym, koszty wysyłki. Przychód z odpłatnego zbycia rzeczy nie powstanie, gdy sprzedawca był właścicielem zbytej prywatnie rzeczy ruchomej dłużej niż pół roku.
W przypadku uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia rzeczy podstawą opodatkowania jest dochód, czyli różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia rzeczy a kosztem jej nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy. Kosztem nabycia jest kwota, za którą rzecz została kupiona. Z kolei do kosztów zakupu należą np. koszty transportu, ubezpieczenia. Za nakłady poniesione w trakcie posiadania rzeczy uważa się m.in. wydatki poniesione na jej remont bądź ulepszenie skutkujące zwiększeniem jej wartości. Wymagają one jednak odpowiedniego udokumentowania w celu potwierdzenia ich wartości.
Uzyskany z prywatnej sprzedaży rzeczy dochód podlega rozliczeniu w zeznaniu rocznym po zakończeniu roku podatkowego razem z dochodami opodatkowanymi według skali podatkowej.
Kolejnym źródłem przychodów mającym swoje pochodzenie w internecie są przychody z najmu oraz dzierżawy powierzchni reklamowych, ale również umów nienazwanych, które mają podobny charakter do najmu lub dzierżawy. Przychody te najczęściej uzyskują autorzy blogów, często ludzie młodzi, studenci prowadzący dziennik internetowy na zasadzie hobby. Pasjonując się konkretną dziedziną życia, np. modą, podróżami, kulinariami, dzielą się swoimi doświadczeniami, generalnie bez nastawienia na osiąganie zysków. Gdy blog zyskuje na popularności, bardzo często tzw. blogerzy udostępniają na swojej stronie internetowej miejsce firmom zewnętrznym w celu zamieszczenia treści reklamowych za odpłatnością. Wówczas pojawia się konkretna korzyść majątkowa będąca przychodem podatkowym. Może ona podlegać opodatkowaniu m.in. 8,5% stawką ryczałtu przewidzianą dla przychodów z najmu prywatnego. Aby skorzystać z opodatkowania w tej formie, osoba rozpoczynająca taką aktywność w internecie składa naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze tej metody rozliczeń nie później niż do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnęła pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, gdy pierwszy przychód osiągnęła w grudniu. Bloger może również wybrać zasady ogólne według skali podatkowej, ale wydaje się, że jest to zbyt sformalizowana forma opodatkowania, szczególnie dla ludzi młodych.
Przy tego typu aktywności internetowej wybierając ryczałt ewidencjonowany uzyskany przychód należy rozliczyć w odrębnym zeznaniu PIT-28. Z kolei opodatkowując dochód na zasadach ogólnych według skali podatkowej trzeba dokonać rozliczeń w zeznaniu PIT-36.
Prywatna osoba fizyczna prowadząc aktywnie działalność handlową w internecie musi liczyć się z tym, że w niektórych przypadkach organy podatkowe uznają ją za działalność gospodarczą. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 5 sierpnia 2015 r., nr IBPB-2-1/4511-255/15/PM, wskazał, że o działalności gospodarczej mówi się wówczas, gdy sprzedaż rzeczy jest dokonywana przez podatnika w sposób zorganizowany i ciągły, we własnym imieniu i na własny rachunek, w celu zarobkowym, tzn. z nastawieniem na zysk. Wówczas mamy do czynienia z działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o pdof. Zdaniem fiskusa działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjonalnego generowania zysku, a jej celem jest zapewnienie określonego dochodu. Jeśli oprócz tego podatnik profesjonalnie ją organizuje, mając jednocześnie stały zamiar jej prowadzenia, wówczas w opinii organów podatkowych mamy do czynienia z działalnością gospodarczą. Stały zamiar prowadzenia działalności występuje, gdy podatnik podejmuje konkretne czynności w sposób powtarzający się. Działalności gospodarczej nie stanowią bowiem działania sporadyczne mające charakter incydentalny.
Wobec tego, czyniąc sobie z internetowej sprzedaży towarów i usług w sposób ciągły i zorganizowany źródło zarobkowania, trzeba liczyć się z tym, że organy podatkowe uznają taką aktywność za działalność gospodarczą. Wówczas osiągnięte w ten sposób przychody należy rozliczyć na zasadach przewidzianych dla przychodów z działalności gospodarczej.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)
Ustawa z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym... (Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zm.)
|