Zajmuję się działalnością handlową. Zatrudniam dwóch pracowników. Chciałbym zawiesić prowadzenie firmy na 6 miesięcy. Ponadto w magazynie mam dużo towarów. Czy w okresie zawieszenia możliwe będzie dokonywanie ich sprzedaży? (pytanie nr 796724)
W przypadku opisywanym przez uczestnika forum brak jest możliwości skorzystania z instytucji zawieszenia, bowiem skorzystać z niej mogą wyłącznie przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników. Jako pracowników traktuje się osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Tak wynika z art. 2 Kodeksu pracy. W świetle powyższej definicji zauważyć należy, że przymiotu takiego nie posiadają osoby wykonujące pracę na podstawie umów cywilnoprawnych. Potwierdził to Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 3 grudnia 2007 r., sygn. akt I OSK 1655/06. Orzekł on bowiem, że: "(…) w prawie cywilnym przedmiot umowy zlecenia został ujęty wąsko, co wyraźnie ją różnicuje od umowy o pracę. Umowa zlecenia w znaczeniu sensu stricto obejmuje zobowiązanie do dokonania czynności prawnej, a w znaczeniu sensu largo obejmuje czynności o charakterze faktycznym. Z tych to powodów nie można umowy zlecenia traktować jako umowy o pracę".
Tym samym przedsiębiorca, który ma zawarte umowy cywilnoprawne, może skorzystać z zawieszenia. Natomiast taki, który zawarł umowy o pracę - już nie.
Informacji o zawieszeniu prowadzenia działalności gospodarczej dokonuje się na formularzu CEIDG-1.
Jeśli zaś chodzi o możliwość zbycia w okresie zawieszenia towarów znajdujących się w firmowych magazynach, to nie jest to możliwe. Natomiast dopuszczalne jest zbywanie własnych środków trwałych oraz wyposażenia (art. 14a ust. 4 pkt 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - Dz. U. z 2013 r. poz. 672 ze zm.).
|