Trwają prace nad ujednoliceniem przepisów w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Jedną z projektowanych ustaw jest Prawo przedsiębiorców. Ma ono zastąpić obecnie obowiązującą ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. Projektowane przepisy zakładają m.in. wprowadzenie zmian w zakresie koncesji i zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej.
Ustawa Prawo przedsiębiorców przewiduje reglamentację działalności gospodarczej obejmującą następujące prawne formy:
Celem nowych regulacji jest odróżnienie od siebie poszczególnych form reglamentacji działalności gospodarczej. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu: "Ustawa Prawo przedsiębiorców powraca do wyrażanego od wielu lat postulatu, by przy utrzymaniu koncesji i zezwoleń jako dwóch odrębnych rodzajów aktów administracyjnych reglamentujących działalność gospodarczą wyraźnie je od siebie oddzielić i zróżnicować ich reżim prawny".
Koncesje na działalność gospodarczą mają występować w dziedzinach mających dla państwa szczególne (kwalifikowane) znaczenie, ze względu na bezpieczeństwo kraju lub obywateli albo inny ważny interes publiczny. Chodzi o te dziedziny, w których ważne względy interesu publicznego przemawiają za tym, by poddać je najmocniejszej formie reglamentacji, jaką jest koncesja i nie zastępować jej łagodniejszymi formami reglamentacji lub całkowitą dereglamentacją.
Koncesje wydawane będą w formie decyzji administracyjnych uznaniowych. W praktyce oznacza to, że organowi koncesyjnemu będzie przysługiwała możliwość wyboru rozstrzygnięcia odnośnie tego, czy danemu przedsiębiorcy udzielić koncesji, czy też odmówić jej udzielenia lub też udzielić jej w zakresie węższym niż określona we wniosku, nawet jeżeli dany przedsiębiorca spełni wszystkie ustawowe warunki udzielenia koncesji. Jednakże należy mieć na uwadze, iż decyzja oparta na uznaniu administracyjnym musi być uzasadniona w sposób szczególnie wnikliwy i podejmowana w oparciu o zasady słuszności, sprawiedliwości oraz logiki.
Koncesje mają być wydawane przez ministrów właściwych ze względu na przedmiot działalności.
Natomiast zezwolenia mają występować w dziedzinach działalności gospodarczej, które też są dla państwa ważne, ale nie są jednak tak strategiczne jak dziedziny objęte koncesjami i w których można wprowadzić łagodniejszą niż koncesja formę reglamentacji.
W projektowanej ustawie zakłada się, że wydawane one będą w formie decyzji administracyjnych związanych. W praktyce oznacza to, że organ zezwalający będzie miał obowiązek wydania zezwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej po stwierdzeniu, że przedsiębiorca spełnia wymagane prawem warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie objętym obowiązkiem uzyskania zezwolenia. Ponadto wprowadzona ma zostać ramowa możliwość wydawania zezwoleń w formie tzw. milczącej zgody. Zatem jeśli dany organ nie rozpatrzy wniosku w ustalonym terminie, to w efekcie zezwolenie zostanie uznane za wydane.
Poszczególne zezwolenia mają być udzielane przez różne organy lub jednostki, stosownie do treści przepisów ustaw odrębnych. W zakresie udzielania poszczególnych zezwoleń ustawodawca będzie mógł zatem wprowadzić w ustawie odrębnej model centralizacyjny, dekoncentracyjny lub zdecentralizowany, a nawet może przyznać uprawnienie do udzielania zezwoleń podmiotom spoza struktury administracji publicznej.
Oprócz koncesji i zezwoleń na działalność gospodarczą, projektowana ustawa przewiduje jeszcze trzecią formę reglamentacji tej działalności - wpis do rejestru działalności regulowanej. Wpis ten ma być stosowany w przypadku tzw. działalności regulowanej, czyli działalności określonej w ustawach odrębnych, której wykonywanie warunkowane jest uprzednim spełnieniem przez przedsiębiorcę określonych ustawowo warunków.
Aby uzyskać wpis, przedsiębiorca będzie musiał przedłożyć oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania danej działalności. Oświadczenie to będzie mógł złożyć bezpośrednio do organu prowadzącego rejestr działalności regulowanej bądź też do urzędu gminy
Aktualnie uzyskanie koncesji jest wymagane w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie:
|
|