Rok 2015 można określić rokiem zmian dla kierowców: zarówno dla tych, którzy są kierowcami zawodowymi, jak i tych, którzy nie prowadzą samochodów w ramach obowiązków zawodowych. Są to zarówno zmiany korzystne dla kierowców (jak obniżenie kar za brak e-myta), jak i niestety wiążące się ze wzrostem kosztów np. wysokości ubezpieczenia OC. Nowości pojawiły się po raz kolejny w egzaminach na prawo jazdy, a Inspekcja Transportu Drogowego szykuje się do kontrolowania kierowców przejeżdżających na czerwonym świetle oraz do odcinkowego pomiaru prędkości.
Z dniem 1 stycznia 2015 r. nastąpiły zmiany w zasadach zdobywania uprawnień do kierowania pojazdami. W trakcie praktycznej części egzaminu na prawo jazdy kandydat na kierowcę musi wykazać się znajomością i zastosowaniem zasad tzw. jazdy ekologicznej. Egzaminowany powinien zmieniać bieg na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie obroty od 1.800 do 2.600. Przy prędkości 50 km/h samochód powinien jechać już na 4. biegu. Ponadto egzaminowany musi umieć hamować silnikiem. Powyższe wymagania dotyczą egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D oraz D+E. Zasady eco-drivingu mają przekładać się na niższe zużycie paliwa przez pojazdy, co w konsekwencji ma doprowadzić do obniżenia poziomu spalin i spowodowania, by ruch na drogach był płynniejszy.
Zdanie egzaminu na prawo jazdy będzie jeszcze trudniejsze w 2016 r. W dniu 4 stycznia 2016 r. wejdą bowiem w życie kolejne przepisy ustawy o kierujących pojazdami. Zaczną obowiązywać przepisy dotyczące prawa jazdy w okresie próbnym, wydawanego młodym kierowcom, którzy w czasie jego posiadania będą musieli odbywać dodatkowe doszkalające kursy. Oprócz tego samochody takich kierowców będą musiały być oznakowane naklejką z zielonym liściem. Ponadto kierowca poruszając się samochodem w okresie próbnym będzie mógł rozwinąć prędkość do 50 km/h w obszarze zabudowanym, a poza nim do 80 km/h (nawet jeżeli znaki na danym obszarze będą dopuszczać inną prędkość). Na autostradzie będzie mógł poruszać się samochodem z prędkością maksymalnie 100 km/h, a nie 140 km/h. Co bardzo istotne, w okresie posiadania tymczasowego prawa jazdy młody kierowca nie będzie mógł podjąć pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu z prawem jazdy kat. B ani prowadzić własnej działalności gospodarczej w tym zakresie.
Z dniem 2 stycznia br. weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 260 ze zm.)zmieniające wysokość oraz zasady wymierzania kar za naruszenia obowiązku regulowania tzw. opłat elektronicznych za przejazd po drogach objętych systemem opłat viaTOLL. Najbardziej znaczące zmiany dotyczą przeniesienia odpowiedzialności administracyjnej za większość naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej z kierującego pojazdem na właściciela pojazdu. Obecnie to właściciel pojazdu (właściciel firmy, przedsiębiorca) odpowiada za brak opłacenia tzw. e-myta, a nie sam kierowca. Choć i ten ostatni nie uniknie odpowiedzialności. Na kierującego pojazdem nakładana jest kara pieniężna w przypadku niewprowadzenia przez niego do urządzenia viaBOX prawidłowych danych o kategorii pojazdu.
Zmianom uległy zasady ustalania wysokości kar w przypadku kumulacji przewinień popełnionych podczas jednego przejazdu. Obecnie na dany podmiot nie może zostać nałożona więcej niż jedna kara pieniężna za poszczególne naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej popełnione w trakcie jednej doby. Doba liczona jest jako okres czasu pomiędzy godziną 000 a 2400 w danym dniu. Powyższe oznacza, że na właściciela (posiadacza pojazdu) nie może zostać nałożona więcej niż jedna kara pieniężna za poszczególne naruszenia, dotyczące danego pojazdu samochodowego, stwierdzone w trakcie doby. Podobnie na kierującego pojazdem nie może zostać nałożona więcej niż jedna kara pieniężna za stwierdzone naruszenie w trakcie jednej doby.
Zmieniła się również wysokość kar za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej. Obecnie wymierza się karę pieniężną w wysokości:
Natomiast na kierowcę za brak wprowadzenia do urządzenia viaBOX prawidłowych danych o kategorii pojazdu może być nałożona kara w wysokości:
Z dniem 1 lipca 2015 r. ma zniknąć opłata recyklingowa za sprowadzane do kraju używane samochody (nowelizacja przepisów w tym zakresie znajduje się obecnie w Sejmie). To kolejne podejście ustawodawcy do zniesienia tych przepisów, wymuszone koniecznością wdrożenia do polskiego prawa dyrektywy 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji. Obecnie do ponoszenia opłaty recyklingowej zobowiązane są dwie kategorie podmiotów: podmioty wprowadzające pojazdy, które nie zapewnią sieci zbierania pojazdów, oraz podmioty niebędące przedsiębiorcami, które dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdu. Przy czym omawiane obowiązki obejmują pojazdy należące do kategorii M1 (pojazd do przewozu osób, mający nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy) lub do kategorii N1 (pojazd do przewozu ładunków i mający maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t).
Sieć zbierania pojazdów zobowiązani są zapewniać przedsiębiorcy wprowadzający do kraju samochody, na które wydawana jest karta pojazdu, a więc auta nowe. Osoby, które np. sprowadzają na własne potrzeby używany samochód z zagranicy oraz przedsiębiorcy, którzy profesjonalnie sprowadzają takie auta z zagranicy, wspomnianej sieci nie muszą zapewniać. Są za to zobowiązani do ponoszenia opłaty recyklingowej z tytułu wprowadzenia takiego pojazdu na terytorium kraju. Opłata ta wynosi 500 zł od każdego wprowadzonego pojazdu. Wnosi się ją na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dowód wpłaty powinien zawierać określenie cech identyfikacyjnych pojazdu takich jak numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu. Jak czytamy w uzasadnieniu do omawianych zmian, opłaty recyklingowe były pobierane w związku z dużym napływem pojazdów zza granicy, wprowadzanych przez indywidualne podmioty i przekazywane były m.in. na działania związane ze zbieraniem i demontażem pojazdów ze względu na konieczność stworzenia i rozwoju systemu przetwarzania pojazdów wycofanych z eksploatacji. System ten był tworzony od 2005 r. i obecnie już funkcjonuje, w związku z powyższym zaproponowano rezygnację z pobierania wyżej wymienionych opłat.
Zmianom mają również ulec zasady dotyczące obowiązku zapewnienia sieci zbierania pojazdów. Zgodnie z proponowanymi zmianami przedsiębiorcy wprowadzający na rynek ponad 1.000 pojazdów rocznie (głównie producenci, profesjonalni importerzy) będą musieli zapewnić sieć składającą się z co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów w każdym województwie, w różnych miejscowościach. Z kolei wprowadzający na rynek nie więcej niż 1.000 pojazdów rocznie będą musieli zapewnić funkcjonowanie co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, położonych w różnych miejscowościach. Opłata za brak sieci ma być uzależniona od liczby wprowadzanych pojazdów, liczby dni, w których nie zapewniono sieci oraz od liczby brakujących elementów sieci (stacji demontażu lub punktów zbierania). Chodzi o to, by nakładana kara za brak sieci zbierania pojazdów była proporcjonalna do stopnia niedopełnienia obowiązków.
Na naszych drogach ma pojawić się 300 nowych stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz system pomiaru prędkości odcinkowej. Jak informuje Główny Inspektorat Inspekcji Transportu Drogowego, aktualnie trwają przygotowania do uruchomienia odcinkowego pomiaru prędkości.
Z komunikatu zawartego na stronie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym www.canard.gitd.gov.pl wynika, że "Odcinkowy pomiar prędkości jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi służących do prowadzenia automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, stosowanym w krajach Unii Europejskiej. Jedną z jego kluczowych zalet jest możliwość monitorowania przestrzegania dopuszczalnej prędkości na całej długości kontrolowanego odcinka. Wpływa to istotnie na poprawę poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. System wylicza średnią prędkość, bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy. Planuje się, iż w 2015 r. 29 odcinków na polskich drogach zostanie objętych nadzorem przez odcinkowy pomiar prędkości".
O odcinkowym pomiarze prędkości informować będzie znak D-51, który zostanie umieszczony na początku odcinka pomiarowego wraz z tabliczką z napisem "Kontrola średniej prędkości na odcinku". Stacjonarne urządzenia rejestrujące, ujawniające naruszenia przepisów ruchu drogowego na określonym odcinku drogi, mogą być instalowane na odcinkach dróg, na których obowiązuje stała prędkość dopuszczalna, w szczególności na odcinkach dróg:
Obecnie trwają też prace nad uruchomieniem monitoringu przejazdu pojazdów na czerwonym świetle. W czerwcu 2014 r. GITD podpisał umowę na wykonanie monitoringu przejazdu na czerwonym świetle, który zostanie włączony do systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Urządzenia te mają zostać zainstalowane na 20 skrzyżowaniach na drogach krajowych. Łącznie ta sieć ma składać się z 200 kamer wysokiej rozdzielczości. Jak wynika z harmonogramu GITD, prace nad siecią monitoringu przejazdu na czerwonym świetle mają zakończyć się w czerwcu 2015 r.
Od 1 stycznia br. wzrosły kary za brak ważnego ubezpieczenia OC. Kary te ustalane są na podstawie minimalnego wynagrodzenia za pracę, które z początkiem tego roku wzrosło z 1.680 zł do 1.750 zł (patrz tabela). W 2015 r. wzrosną również ceny ubezpieczeń OC. Pod koniec 2014 r. Komisja Nadzoru Finansowego opracowała "Wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych". Wdrożenie tych Wytycznych (planuje się, że zaczną obowiązywać od 31 marca br.) przez ubezpieczycieli działających na naszym rynku przełoży się na wzrost kosztów ubezpieczenia.
W zeszłym roku zmianom uległy zasady wydawania kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Karty parkingowe wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność do dnia określonego jako data ważności karty, nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2015 r.
Kto może uzyskać kartę parkingową? Od dnia 1 lipca 2014 r. karta parkingowa wydawana jest wyłącznie osobie niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności mającej znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się lub osobie niepełnosprawnej, która nie ukończyła 16. roku życia mającej znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się. Oznacza to, że od dnia 1 lipca 2014 r. osoby niepełnosprawne zaliczone do lekkiego stopnia niepełnosprawności nie są już uprawnione do posiadania takich kart. Karty wydane osobom z taką niepełnosprawnością (oraz pozostałe wydane wcześniej) zachowają swoją moc do dnia określonego jako data ważności karty, nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2015 r. |
Kary za brak OC w 2015 r. | ||
Rodzaj pojazdu | przerwa w ubezpieczeniu | wysokość kary |
Samochód osobowy |
do 3 dni |
700 zł |
Samochód ciężarowy |
do 3 dni |
1.050 zł |
Samochód osobowy |
od 4 do 14 dni |
1.750 zł |
Samochód ciężarowy |
od 4 do 14 dni |
2.652 zł |
Samochód osobowy |
powyżej 14 dni |
3.500 zł |
Samochód ciężarowy |
powyżej 14 dni |
5.250 zł |
|