Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Jakie zmiany czekają kierowców w 2015 r.?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jakie zmiany czekają kierowców w 2015 r.?

Gazeta Podatkowa nr 20 (1165) z dnia 9.03.2015
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Rok 2015 można określić rokiem zmian dla kierowców: zarówno dla tych, którzy są kierowcami zawodowymi, jak i tych, którzy nie prowadzą samochodów w ramach obowiązków zawodowych. Są to zarówno zmiany korzystne dla kierowców (jak obniżenie kar za brak e-myta), jak i niestety wiążące się ze wzrostem kosztów np. wysokości ubezpieczenia OC. Nowości pojawiły się po raz kolejny w egzaminach na prawo jazdy, a Inspekcja Transportu Drogowego szykuje się do kontrolowania kierowców przejeżdżających na czerwonym świetle oraz do odcinkowego pomiaru prędkości.

Jazda ekologiczna na egzaminie na prawo jazdy

Z dniem 1 stycznia 2015 r. nastąpiły zmiany w zasadach zdobywania uprawnień do kierowania pojazdami. W trakcie praktycznej części egzaminu na prawo jazdy kandydat na kierowcę musi wykazać się znajomością i zastosowaniem zasad tzw. jazdy ekologicznej. Egzaminowany powinien zmieniać bieg na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie obroty od 1.800 do 2.600. Przy prędkości 50 km/h samochód powinien jechać już na 4. biegu. Ponadto egzaminowany musi umieć hamować silnikiem. Powyższe wymagania dotyczą egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D oraz D+E. Zasady eco-drivingu mają przekładać się na niższe zużycie paliwa przez pojazdy, co w konsekwencji ma doprowadzić do obniżenia poziomu spalin i spowodowania, by ruch na drogach był płynniejszy.

Zdanie egzaminu na prawo jazdy będzie jeszcze trudniejsze w 2016 r. W dniu 4 stycznia 2016 r. wejdą bowiem w życie kolejne przepisy ustawy o kierujących pojazdami. Zaczną obowiązywać przepisy dotyczące prawa jazdy w okresie próbnym, wydawanego młodym kierowcom, którzy w czasie jego posiadania będą musieli odbywać dodatkowe doszkalające kursy. Oprócz tego samochody takich kierowców będą musiały być oznakowane naklejką z zielonym liściem. Ponadto kierowca poruszając się samochodem w okresie próbnym będzie mógł rozwinąć prędkość do 50 km/h w obszarze zabudowanym, a poza nim do 80 km/h (nawet jeżeli znaki na danym obszarze będą dopuszczać inną prędkość). Na autostradzie będzie mógł poruszać się samochodem z prędkością maksymalnie 100 km/h, a nie 140 km/h. Co bardzo istotne, w okresie posiadania tymczasowego prawa jazdy młody kierowca nie będzie mógł podjąć pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu z prawem jazdy kat. B ani prowadzić własnej działalności gospodarczej w tym zakresie.

Za brak e-myta płaci przedsiębiorca, nie kierowca

Z dniem 2 stycznia br. weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 260 ze zm.)zmieniające wysokość oraz zasady wymierzania kar za naruszenia obowiązku regulowania tzw. opłat elektronicznych za przejazd po drogach objętych systemem opłat viaTOLL. Najbardziej znaczące zmiany dotyczą przeniesienia odpowiedzialności administracyjnej za większość naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej z kierującego pojazdem na właściciela pojazdu. Obecnie to właściciel pojazdu (właściciel firmy, przedsiębiorca) odpowiada za brak opłacenia tzw. e-myta, a nie sam kierowca. Choć i ten ostatni nie uniknie odpowiedzialności. Na kierującego pojazdem nakładana jest kara pieniężna w przypadku niewprowadzenia przez niego do urządzenia viaBOX prawidłowych danych o kategorii pojazdu.

Zmianom uległy zasady ustalania wysokości kar w przypadku kumulacji przewinień popełnionych podczas jednego przejazdu. Obecnie na dany podmiot nie może zostać nałożona więcej niż jedna kara pieniężna za poszczególne naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej popełnione w trakcie jednej doby. Doba liczona jest jako okres czasu pomiędzy godziną 000 a 2400 w danym dniu. Powyższe oznacza, że na właściciela (posiadacza pojazdu) nie może zostać nałożona więcej niż jedna kara pieniężna za poszczególne naruszenia, dotyczące danego pojazdu samochodowego, stwierdzone w trakcie doby. Podobnie na kierującego pojazdem nie może zostać nałożona więcej niż jedna kara pieniężna za stwierdzone naruszenie w trakcie jednej doby.

Zmieniła się również wysokość kar za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej. Obecnie wymierza się karę pieniężną w wysokości:

  • 500 zł - w przypadku zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony złożonego z samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przyczepy,
     
  • 1.500 zł - w pozostałych przypadkach.

Natomiast na kierowcę za brak wprowadzenia do urządzenia viaBOX prawidłowych danych o kategorii pojazdu może być nałożona kara w wysokości:

  • 250 zł - w przypadku zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony złożonego z samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przyczepy;
     
  • 750 zł - w pozostałych przypadkach.

Zniesienie opłaty recyklingowej za używane auta z zagranicy

Z dniem 1 lipca 2015 r. ma zniknąć opłata recyklingowa za sprowadzane do kraju używane samochody (nowelizacja przepisów w tym zakresie znajduje się obecnie w Sejmie). To kolejne podejście ustawodawcy do zniesienia tych przepisów, wymuszone koniecznością wdrożenia do polskiego prawa dyrektywy 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji. Obecnie do ponoszenia opłaty recyklingowej zobowiązane są dwie kategorie podmiotów: podmioty wprowadzające pojazdy, które nie zapewnią sieci zbierania pojazdów, oraz podmioty niebędące przedsiębiorcami, które dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdu. Przy czym omawiane obowiązki obejmują pojazdy należące do kategorii M1 (pojazd do przewozu osób, mający nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy) lub do kategorii N1 (pojazd do przewozu ładunków i mający maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t).

Sieć zbierania pojazdów zobowiązani są zapewniać przedsiębiorcy wprowadzający do kraju samochody, na które wydawana jest karta pojazdu, a więc auta nowe. Osoby, które np. sprowadzają na własne potrzeby używany samochód z zagranicy oraz przedsiębiorcy, którzy profesjonalnie sprowadzają takie auta z zagranicy, wspomnianej sieci nie muszą zapewniać. Są za to zobowiązani do ponoszenia opłaty recyklingowej z tytułu wprowadzenia takiego pojazdu na terytorium kraju. Opłata ta wynosi 500 zł od każdego wprowadzonego pojazdu. Wnosi się ją na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dowód wpłaty powinien zawierać określenie cech identyfikacyjnych pojazdu takich jak numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu. Jak czytamy w uzasadnieniu do omawianych zmian, opłaty recyklingowe były pobierane w związku z dużym napływem pojazdów zza granicy, wprowadzanych przez indywidualne podmioty i przekazywane były m.in. na działania związane ze zbieraniem i demontażem pojazdów ze względu na konieczność stworzenia i rozwoju systemu przetwarzania pojazdów wycofanych z eksploatacji. System ten był tworzony od 2005 r. i obecnie już funkcjonuje, w związku z powyższym zaproponowano rezygnację z pobierania wyżej wymienionych opłat.

Zmianom mają również ulec zasady dotyczące obowiązku zapewnienia sieci zbierania pojazdów. Zgodnie z proponowanymi zmianami przedsiębiorcy wprowadzający na rynek ponad 1.000 pojazdów rocznie (głównie producenci, profesjonalni importerzy) będą musieli zapewnić sieć składającą się z co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów w każdym województwie, w różnych miejscowościach. Z kolei wprowadzający na rynek nie więcej niż 1.000 pojazdów rocznie będą musieli zapewnić funkcjonowanie co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, położonych w różnych miejscowościach. Opłata za brak sieci ma być uzależniona od liczby wprowadzanych pojazdów, liczby dni, w których nie zapewniono sieci oraz od liczby brakujących elementów sieci (stacji demontażu lub punktów zbierania). Chodzi o to, by nakładana kara za brak sieci zbierania pojazdów była proporcjonalna do stopnia niedopełnienia obowiązków.

Odcinkowy pomiar prędkości

Na naszych drogach ma pojawić się 300 nowych stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz system pomiaru prędkości odcinkowej. Jak informuje Główny Inspektorat Inspekcji Transportu Drogowego, aktualnie trwają przygotowania do uruchomienia odcinkowego pomiaru prędkości.

Z komunikatu zawartego na stronie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym www.canard.gitd.gov.pl wynika, że "Odcinkowy pomiar prędkości jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi służących do prowadzenia automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, stosowanym w krajach Unii Europejskiej. Jedną z jego kluczowych zalet jest możliwość monitorowania przestrzegania dopuszczalnej prędkości na całej długości kontrolowanego odcinka. Wpływa to istotnie na poprawę poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. System wylicza średnią prędkość, bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy. Planuje się, iż w 2015 r. 29 odcinków na polskich drogach zostanie objętych nadzorem przez odcinkowy pomiar prędkości".

O odcinkowym pomiarze prędkości informować będzie znak D-51, który zostanie umieszczony na początku odcinka pomiarowego wraz z tabliczką z napisem "Kontrola średniej prędkości na odcinku". Stacjonarne urządzenia rejestrujące, ujawniające naruszenia przepisów ruchu drogowego na określonym odcinku drogi, mogą być instalowane na odcinkach dróg, na których obowiązuje stała prędkość dopuszczalna, w szczególności na odcinkach dróg:

  • krętych,
     
  • w remoncie lub przebudowie,
     
  • w obszarze zabudowanym,
     
  • ekspresowych i autostrad pomiędzy węzłami,
     
  • w tunelach oraz na mostach.

Monitoring przejazdu na czerwonym świetle

Obecnie trwają też prace nad uruchomieniem monitoringu przejazdu pojazdów na czerwonym świetle. W czerwcu 2014 r. GITD podpisał umowę na wykonanie monitoringu przejazdu na czerwonym świetle, który zostanie włączony do systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Urządzenia te mają zostać zainstalowane na 20 skrzyżowaniach na drogach krajowych. Łącznie ta sieć ma składać się z 200 kamer wysokiej rozdzielczości. Jak wynika z harmonogramu GITD, prace nad siecią monitoringu przejazdu na czerwonym świetle mają zakończyć się w czerwcu 2015 r.

Wyższe OC i zmiany w kartach parkingowych

Od 1 stycznia br. wzrosły kary za brak ważnego ubezpieczenia OC. Kary te ustalane są na podstawie minimalnego wynagrodzenia za pracę, które z początkiem tego roku wzrosło z 1.680 zł do 1.750 zł (patrz tabela). W 2015 r. wzrosną również ceny ubezpieczeń OC. Pod koniec 2014 r. Komisja Nadzoru Finansowego opracowała "Wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych". Wdrożenie tych Wytycznych (planuje się, że zaczną obowiązywać od 31 marca br.) przez ubezpieczycieli działających na naszym rynku przełoży się na wzrost kosztów ubezpieczenia.

W zeszłym roku zmianom uległy zasady wydawania kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Karty parkingowe wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność do dnia określonego jako data ważności karty, nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2015 r.

Kto może uzyskać kartę parkingową?

Od dnia 1 lipca 2014 r. karta parkingowa wydawana jest wyłącznie osobie niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności mającej znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się lub osobie niepełnosprawnej, która nie ukończyła 16. roku życia mającej znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się. Oznacza to, że od dnia 1 lipca 2014 r. osoby niepełnosprawne zaliczone do lekkiego stopnia niepełnosprawności nie są już uprawnione do posiadania takich kart. Karty wydane osobom z taką niepełnosprawnością (oraz pozostałe wydane wcześniej) zachowają swoją moc do dnia określonego jako data ważności karty, nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2015 r.


Kary za brak OC w 2015 r.
Rodzaj pojazdu przerwa w ubezpieczeniu wysokość kary
Samochód osobowy

do 3 dni

700 zł
Samochód ciężarowy

do 3 dni

1.050 zł
Samochód osobowy

od 4 do 14 dni

1.750 zł
Samochód ciężarowy

od 4 do 14 dni

2.652 zł
Samochód osobowy

powyżej 14 dni

3.500 zł
Samochód ciężarowy

powyżej 14 dni

5.250 zł
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.