Dokonuję zakupów towarów handlowych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zakupy te nie znajdują się w katalogu wydatków dokumentowanych dowodami wewnętrznymi. Czy mogę dokumentować je umowami kupna-sprzedaży?
TAK. Zapisy w księdze dotyczące wydatków (kosztów) są dokonywane na podstawie dowodów, o których mowa w § 12-16 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. nr 152, poz. 1475 ze zm.). Stanowi tak § 26 rozporządzenia. Za dowody księgowe uznaje się m.in. faktury, rachunki, dokumenty celne (§ 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia). Zalicza się do nich także dowody opłat pocztowych i bankowych. W niektórych przypadkach, ściśle określonych w § 14 rozporządzenia, koszt może być wpisany do księgi na podstawie dowodu wewnętrznego, sporządzonego przez podatnika we własnym zakresie. W sytuacji gdy materiał lub towar handlowy, dokumentowany fakturami, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, jego zakup do momentu otrzymania faktury dokumentuje się opisem lub specyfikacją dostawcy, zawierającymi dane określone w § 16 ust. 2 rozporządzenia.
W przypadku transakcji z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, podatnik nie otrzyma od nich faktur ani rachunków. Gdy w sytuacji opisanej w pytaniu nie ma możliwości sporządzenia dowodu wewnętrznego, zakup towarów może dokumentować umowa kupna-sprzedaży. Jak wynika z § 13 pkt 5 rozporządzenia, za dowody księgowe uważa się również dokumenty zawierające dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia. Są to:
a) wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
b) data wystawienia dowodu oraz data lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli daty te są tożsame, wystarcza podanie jednej daty,
c) przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,
d) podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych,
e) numer dowodu.
Jeśli umowa kupna-sprzedaży spełnia powyższe warunki, może stanowić podstawę wpisu do księgi podatkowej kosztu zakupu towarów od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zakup towarów ujmuje się w kolumnie 10 księgi "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu".
"Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę polega na skupie używanych telefonów komórkowych, komputerów stacjonarnych oraz komputerów przenośnych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (…). Zainteresowany zamierza dokumentować nabywanie towarów umową kupna-sprzedaży. (…) Wnioskodawca przewiduje występowanie trzech sytuacji: sprzedający odeśle Wnioskodawcy podpisany egzemplarz umowy, sprzedający nie odeśle w ogóle egzemplarza umowy, sprzedający odeśle niepodpisany egzemplarz umowy. (…) Wnioskodawca będzie mógł uznać skuteczną umowę kupna-sprzedaży, podpisaną przez obie strony, jako dowód księgowy i na jej podstawie wprowadzić zapis zakupu towarów handlowych do prowadzonej przez siebie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. (…) Natomiast zarówno w sytuacji, gdy sprzedawca nie zwróci egzemplarza umowy kupna-sprzedaży, lub zwróci niepodpisany egzemplarz tej umowy (…), Zainteresowany nie będzie mógł uznać za koszt uzyskania przychodów zakupu towarów udokumentowanego wadliwym dowodem księgowym, jakim będzie (…) egzemplarz umowy kupna-sprzedaży zawierający tylko podpis Wnioskodawcy". Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 maja 2013 r., nr ILPB1/415-255/13-4/AG
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 czerwca 2013 r., nr ILPB1/415-526/13-2/AG |
|