Wyszukaj

Jak szukać?»

Do 31 maja br. - czas na przekazanie pierwszej raty odpisu na ZFŚSDo 31 maja br. rolnik-przedsiębiorca ubezpieczony w KRUS przekazuje informację o wysokości podatku z działalności gospodarczej za 2016 r.Do 31 maja br. - termin przekazania do ZUS informacji o przychodach z pracy zarobkowej osób na świadczeniu przedemerytalnym
Zamknij
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »    »  Aktualności i sygnały  »   Kredyt w działalności gospodarczej
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Badania techniczne pojazdu opłacane przed kontrolą

Gazeta Podatkowa nr 32 (1386) z dnia 20.04.2017

Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw przyspiesza uruchomienie CEPiK 2.0 w zakresie centralnej ewidencji pojazdów, co przyczyni się do poprawy jakości danych, jak również bezpieczeństwa ruchu drogowego i obrotu pojazdami. Zapewni także wszystkim uprawnionym podmiotom uzyskanie stopniowego dostępu do nowych rozwiązań CEPiK 2.0.

Od 30 października 2017 r. ma ruszyć zmieniona Centralna Ewidencja Pojazdów - tak przewiduje projekt przygotowany przez Ministerstwo Cyfryzacji. Zapowiada on zmiany przepisów ważne dla kierowców.

Zgodnie z propozycją resortu od 30 października br. trzeba będzie płacić z góry za badania techniczne samochodu w stacji kontroli pojazdów. Obecnie w razie wykrycia podczas kontroli defektów, które stwarzają zagrożenie dla bezpiecznej jazdy (np. zużycia hamulców i opon, korozji zawieszenia), kierowca może szukać innego diagnosty, który mimo usterek dopuści auto do ruchu. Nowe przepisy ograniczą to ryzyko, bo kierowca zapłaci za kontrolę samochodu, nie znając jej wyników. Natomiast dane z badania będą na bieżąco przekazywane do ewidencji i pozostanie w niej zapis po nieudanej próbie zdobycia adnotacji w dowodzie rejestracyjnym.

W systemie CEPiK 2.0 przewiduje się gromadzenie w ewidencji danych informacji o szkodach istotnych w samochodzie, do których doszło podczas wypadku. W projekcie Ministerstwa Cyfryzacji zdefiniowano je jako "szkodę w zakresie elementów układu nośnego, hamulcowego lub kierowniczego pojazdu mającą wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, kwalifikującą pojazd do dodatkowego badania technicznego". Takie szkody przy naprawie powypadkowej auta stwierdzać będą zakłady ubezpieczeniowe lub Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Resort cyfryzacji proponuje też uproszczenie przepisów w zakresie danych gromadzonych o zastawie rejestrowym ustanowionym na pojeździe. Sygnatura akt sprawy ma zostać zastąpiona numerem pozycji w rejestrze zastawów, ponieważ jest on podstawowym identyfikatorem dla zastawu. Dzięki temu nabywca używanego auta będzie mógł sprawdzić, czy nie kupuje pojazdu obciążonego długiem.

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60