Podatek wykazany w deklaracji VAT-7 za marzec 2015 r. przez pomyłkę wpłaciłem na konto swojego urzędu skarbowego przeznaczone do obsługi podatku dochodowego od osób fizycznych. Co powinienem zrobić, aby wpłata została prawidłowo zaksięgowana?
Podatek wykazany do zapłaty w VAT-7 za marzec 2015 r. należało wpłacić na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego przeznaczony do obsługi podatku od towarów i usług (VAT). Dyspozycję przelewu lub wpłaty gotówkowej należy tak sporządzić, aby urzędnicy nie mieli problemów z zaksięgowaniem otrzymanych pieniędzy. Trzeba podać: nazwę organu podatkowego, numer jego konta, dane podatnika (imię i nazwisko/nazwę, adres, identyfikator podatkowy), kwotę wpłacanego podatku, okres rozliczeniowy (15M03), symbol formularza zeznania (VAT-7).
Błąd w dyspozycji przelewu lub wpłaty gotówkowej, np. wpisanie niewłaściwego numeru rachunku bankowego urzędu skarbowego, uniemożliwia prawidłowe zaksięgowanie wpłaty. Podatnik, stwierdziwszy pomyłkę, powinien złożyć wniosek o przerachowanie mylnie uiszczonej wpłaty na właściwe konto. Nie ma urzędowego wzoru takiego pisma. Można skorzystać z gotowego druku, np. udostępnianego przez dany urząd skarbowy, albo samodzielnie przygotować odpowiednie pismo. Wniosek powinien zawierać takie elementy, jak: wskazanie organu podatkowego, dane podatnika (imię i nazwisko/nazwę, adres, identyfikator podatkowy), opis sprawy (datę dokonania wpłaty, numer rachunku bankowego, na który zostały skierowane pieniądze, uiszczoną kwotę, rodzaj podatku, na który ma być przeksięgowana wpłata), podpis.
Wpłata, która z powodu nieścisłości nie może być zaliczona na właściwą należność podatkową, a podatnik nie złoży wniosku o jej przeksięgowanie, jest kwalifikowana jako wpływy do wyjaśnienia. Urzędnicy muszą zweryfikować, jakiego zobowiązania podatkowego dotyczy uiszczona kwota. Niejasności - zgodnie z opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów w styczniu 2015 r. "Standardami dotyczącymi wyjaśnień i wezwań" - są w pierwszej kolejności wyjaśniane telefonicznie. Pisemne wezwanie stosuje się, gdy wątpliwości nie można w tym trybie usunąć albo urzędnicy nie znają numeru telefonu podatnika. Po wyjaśnieniu sprawy pieniądze są kierowane na odpowiednie konto.
Szczegółowy wykaz kont urzędów skarbowych znajduje się w obwieszczeniu Ministra Finansów w sprawie wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych (Dz. Urz. Min. Fin. z 2015 r. poz. 22). Obwieszczenie jest dostępne w bazie przepisów prawnych na stronie internetowej naszego Wydawnictwa: www.gofin.pl.
|