Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Procedura podatkowa  »   Jak fiskus nakłania do zapłaty podatków?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak fiskus nakłania do zapłaty podatków?

Gazeta Podatkowa nr 70 (1111) z dnia 1.09.2014
Małgorzata Żujewska

Urzędnicy w pierwszej kolejności nakłaniają podatników do dobrowolnego uregulowania zaległych danin. Można spodziewać się od nich dyscyplinującego e-maila, SMS-a, telefonu, a ostatecznie pisemnego wezwania do zapłaty. Podatnik, który nie reaguje na przypomnienia, nie może jednak liczyć na ulgowe traktowanie - zajmowane jest jego mienie.


SMS od fiskusa

Jak fiskus nakłania do zapłaty podatków?

Podatki nieuiszczone w terminie mogą być ściągnięte w trybie przymusowym. Jednak postępowanie egzekucyjne to ostateczność. Fiskus stawia na działania mobilizujące podatników do dobrowolnego regulowania długów.

Procesem zarządzania zaległościami podatkowymi i czynnościami windykacyjnymi zajmują się w urzędach skarbowych specjalnie wyodrębnione działy - komórki do spraw wierzycielskich. Zatrudnieni w nich urzędnicy systematycznie kontrolują terminowość wpłat. W przypadku wykrycia nieprawidłowości podejmują działania informujące i dyscyplinujące.

Podatnik może otrzymać ponaglającego e-maila, SMS-a, faks lub telefon. Urzędnicy zawiadamiają w ten sposób o terminie zapłaty podatku lub jego upływie, kwocie należności pieniężnej, rodzaju i wysokości odsetek za zwłokę oraz grożącej egzekucji administracyjnej. W przyszłości takie informacje będą mogły być umieszczane na indywidualnych kontach podatników zakładanych na portalu podatkowym.


Ostatnie wezwanie

Ostateczne ostrzeżenie przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego to upomnienie wzywające do dobrowolnego uregulowania długu (wraz z odsetkami za zwłokę i kosztami upomnienia). Doręczane jest ono podatnikowi na piśmie.

Urzędnicy w zasadzie nie odraczają w czasie wystawiania upomnień. Niekiedy jednak mają obowiązek niezwłocznego ich doręczania. Szybko powinni działać, gdy łączna wysokość zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę przekracza dziesięciokrotność kosztów upomnienia, czyli obecnie 116 zł, albo gdy okres do upływu terminu przedawnienia podatku jest krótszy niż 6 miesięcy. Obliguje do tego § 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych.

Należną kwotę trzeba wpłacić, pod rygorem przystąpienia do jej przymusowego ściągnięcia, w ciągu 7 dni od dnia doręczenia upomnienia. W praktyce urzędnicy wstrzymują się z wszczęciem postępowania egzekucyjnego do czasu, aż będą mieli pewność, że podatnik otrzymał wezwanie, a po zapoznaniu się z nim rzeczywiście nie uregulował zaległego podatku.

Podatnik, który nie otrzyma upomnienia, a zostanie zajęty jego majątek, może wykorzystać to uchybienie jako podstawę wniesienia zarzutu w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej. Skutkuje to umorzeniem postępowania egzekucyjnego. Nie należy jednak liczyć na to, że urząd skarbowy zrezygnuje z dochodzenia nieuregulowanego podatku. Wyśle do podatnika upomnienie, a jeżeli zostanie ono zignorowane, uruchomi procedurę egzekucyjną.


Efektywna egzekucja

Działania podejmowane przez pracowników komórki do spraw wierzycielskich nie zawsze kończą się spłatą długu. Sprawa trafia wówczas do działu egzekucyjnego. Trzeba być w związku z tym przygotowanym na wizyty poborców skarbowych, zajęcie wynagrodzenia za pracę, blokadę rachunków bankowych, licytację mienia ruchomego itp.

Niezapłacony podatek może być ściągnięty z całego majątku podatnika. W drodze wyjątku egzekucji nie podlegają prawa i rzeczy wymienione w art. 8 i 8a ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Są to m.in. przedmioty urządzenia domowego niezbędne dłużnikowi i będących na jego utrzymaniu członkom rodziny, kwoty otrzymane na pokrycie wydatków służbowych (w tym kosztów podróży i wyjazdów), stypendia, sumy uzyskane z tytułu obowiązkowych ubezpieczeń majątkowych.

Działania egzekucyjne nie tylko wiążą się z uciążliwością, ale sporo "kosztują". Urząd skarbowy ma prawo do opłaty manipulacyjnej, opłat za czynności egzekucyjne i zwrotu poniesionych wydatków. Koszty egzekucyjne obciążają co do zasady niesumiennego podatnika. Musi je pokryć także w przypadku, gdy ureguluje dług po wszczęciu postępowania egzekucyjnego, ale przed ściągnięciem go przez urzędników.

Pracownicy urzędów skarbowych zajmujący się dochodzeniem zaległości podatkowych korzystają przy tym z coraz bardziej efektywnych narzędzi pozwalających na namierzenie majątków dłużników. Przykładem takiego wsparcia jest internetowa aplikacja OGNIVO. Umożliwia ona elektroniczną wymianę informacji między organami egzekucyjnymi a bankami w zakresie poszukiwania rachunków bankowych. Organ egzekucyjny wysyła poprzez aplikację zapytanie do banków o konta określonego dłużnika. Banki weryfikują je i udzielają odpowiedzi. Informują wyłącznie o posiadaniu (lub nie) przez dłużnika rachunku bankowego. Nie przekazują żadnych innych danych, np. o wysokości środków na koncie lub źródłach wpływów. Dzięki takiej wymianie informacji egzekucja jest bardziej efektywna i mniej kosztowna. Zawiadomienia o zajęciu rachunków bankowych są bowiem wysyłane tylko do tych placówek, w których dłużnik posiada konta. Obecnie w OGNIVO zaangażowanych jest 48 banków bezpośrednich uczestników systemu rozliczeniowego ELIXIR, w tym 2 zrzeszenia obejmujące wszystkie banki spółdzielcze. Właściciel systemu systematycznie wprowadza nowe rozwiązania poprawiające funkcjonalność aplikacji, w tym dostosowane do potrzeb administracyjnych organów podatkowych.

Działania Ministerstwa Finansów zmierzające
do zwiększenia efektywności egzekucji administracyjnej
Opis działania Stan realizacji

utworzenie w organach podatkowych komórek do spraw wierzycielskich nastawionych na monitorowanie stanu zadłużenia podatników, dyscyplinowanie do rozliczenia się z fiskusem oraz zabezpieczenie spłaty należności podatkowych

funkcjonują od 1 lipca 2014 r.

zmiana zasad wynagradzania prowizyjnego pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych, m.in. powiązanie wysokości prowizji ze skutecznością egzekucji

zmiana prawa planowana w 2014 r.

przesyłanie zawiadomień i wezwań między organem egzekucyjnym a bankami drogą elektroniczną

projekt ustawy nowelizującej w tym zakresie ustawę o postępowaniu egzekucyjnym w administracji został wniesiony do Sejmu 6 sierpnia 2014 r.

utworzenie Centralnego Rejestru Dłużników, w którym  będą ujawniane dane dłużników publicznoprawnych posiadających bezsporne i wymagalne długi powyżej 500 zł wobec jednego wierzyciela (z wyjątkiem kwot objętych wstrzymaniem wykonania, układem ratalnym lub odroczeniem); w pierwszym etapie rejestrowane będą należności podatkowe i celne, docelowo - także zaległe składki ZUS, należności PFRON, grzywny itp.

uruchomienie rejestru planowane
na 1 stycznia 2016 r.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 17.06.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2012 r. poz. 1015 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20.05.2014 r. w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych (Dz. U. poz. 656)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Procedura podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.