Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Procedura podatkowa  »   Jak przygotować się do kontroli podatkowej w firmie?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak przygotować się do kontroli podatkowej w firmie?

Gazeta Podatkowa nr 68 (1109) z dnia 25.08.2014
Małgorzata Żujewska

Przedsiębiorca jest informowany o planowanej kontroli podatkowej co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem. Czas ten warto wykorzystać na przygotowanie się do wizyty urzędników. Należy sprawdzić dokumentację, poprawić ewentualne błędy, wyznaczyć kontrolującym miejsce do pracy, pomyśleć o ustanowieniu zastępcy.


Dokumentacja "pod lupą"

Pracownicy urzędu skarbowego zazwyczaj uprzedzają o swojej wizycie. Przedsiębiorca otrzymuje zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli. Kontrola może rozpocząć się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia tego pisma. Przedsiębiorca ma więc od tygodnia do miesiąca, aby przygotować się na weryfikację rozliczeń.

Pierwszy krok to skompletowanie i przeanalizowanie dokumentacji, która ma być sprawdzana. W zawiadomieniu o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej wskazany jest jej zakres, rodzaj podatku, którego ma dotyczyć, oraz okres objęty weryfikacją. Firmy, które posługują się elektronicznymi systemami finansowo-księgowymi, mogą spodziewać się tzw. e-kontroli. Polega ona na tym, że dane są pobierane w formie elektronicznej bezpośrednio z komputera, a następnie poddawane wnikliwym testom analitycznym przy pomocy specjalistycznego oprogramowania. Warto więc sprawdzić konfigurację systemu finansowo-księgowego oraz zweryfikować sposób i źródła wprowadzania do niego danych, aby wyłapać błędy wypaczające wynik obliczeń podatkowych.

Nieprawidłowości wykryte przy okazji przygotowywania dokumentacji można wyeliminować przed oficjalnym wszczęciem kontroli. Nie ma przeszkód, aby wystawić korekty faktur, poprawić błędne zapisy w księgach i ewidencjach, złożyć korekty deklaracji podatkowych itp.


Kalkulator odsetkowy jest dostępny w serwisie www.kalkulatory.gofin.pl.


Należy jednocześnie pamiętać o uregulowaniu ujawnionych zaległości podatkowych (wraz z odsetkami za zwłokę naliczonymi według podstawowej stawki).


Miejsce dla urzędników

Przedsiębiorca powinien również zastanowić się, gdzie urzędnicy mają wykonywać swoją pracę. Wskazane jest, aby w miarę możliwości udostępnić im samodzielne pomieszczenie i miejsce do przechowywania dokumentów. Trzeba mieć na uwadze, że czynności kontrolne odbywają się w godzinach prowadzenia działalności przez podatnika. W przypadku skrócenia tego czasu w toku kontroli - działania kontrolne mogą być prowadzone przez 8 godzin dziennie.

Nie zawsze udaje się zagwarantować odpowiednie standardy. Należy wówczas liczyć się z przeniesieniem kontroli podatkowej do siedziby urzędu skarbowego. Jeżeli przedsiębiorca nie zapewnia warunków umożliwiających badanie akt, ksiąg i innych dokumentów, urzędnicy mogą zażądać ich wydania. Wynika to z art. 286 § 2 pkt 2 lit. b) Ordynacji podatkowej. Trzeba zadbać o to, aby urzędnicy wystawili pokwitowanie poświadczające, które dokumenty zostały im przekazane. Muszą je zwrócić po zakończeniu kontroli.


Niezbędne wytyczne

O planowanej kontroli podatkowej należy uprzedzić pracowników. Pozwoli im to uporządkować wiedzę na temat sprawdzanych rozliczeń i przygotować się na pytania urzędników. Kontrujący mogą bowiem domagać się wyjaśnień nie tylko od właściciela - w przypadku sprawdzania rozliczeń osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, czy osób upoważnionych do reprezentowania lub prowadzenia spraw firmy - gdy weryfikacja dotyczy osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Takie żądanie mogą również skierować do osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie. Pracownicy są zobowiązani do udzielenia wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli w zakresie wynikającym z wykonywanych czynności lub zadań. Mogą być także przesłuchani w charakterze świadków.

Warto uprzedzić osoby zajmujące się ochroną, że zjawią się pracownicy urzędu skarbowego i mają prawo wejść na teren przedsiębiorstwa oraz poruszać się po nim na podstawie legitymacji służbowych. Nie podlegają rewizji osobistej. Od urzędników należy natomiast wymagać przestrzegania przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących w firmie. Stanowi o tym art. 287 § 5 Ordynacji podatkowej.


Pomoc dla podatnika

Przedsiębiorca, który nie jest w stanie osobiście uczestniczyć w kontroli prowadzonej przez urząd skarbowy, powinien zastanowić się nad wyznaczeniem zastępcy. Można ustanowić pełnomocnika lub stałego reprezentanta. Każdy z nich zastępuje podatnika w kontaktach z urzędnikami, ale ma różne kompetencje.

Pełnomocnik, działając w zakresie udzielonego mu upoważnienia, dokonuje czynności prawnych w imieniu i na rzecz swojego mocodawcy. Jest wyrazicielem jego interesów. Pełnomocnictwo musi być przedłożone do akt konkretnej kontroli podatkowej - po jej wszczęciu.

Stały reprezentant wyręcza natomiast przedsiębiorcę w konkretnych czynnościach. Jest uprawniony do odebrania zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli, wyrażenia zgody na wcześniejsze jej rozpoczęcie, przyjęcia upoważnienia do jej przeprowadzenia. Może także uczestniczyć we wszystkich czynnościach kontrolnych oraz składać wyjaśnienia i zastrzeżenia do protokołu dokumentującego przebieg kontroli. Podatnik ma prawo ograniczyć opisany zakres zadań, ale wymaga to zawarcia odpowiednich zastrzeżeń w upoważnieniu udzielanym reprezentantowi. Upoważnienie musi być sporządzone na piśmie. Reprezentanta zgłasza się w urzędzie skarbowym właściwym w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym. Można to zrobić przed wszczęciem kontroli podatkowej.

W przypadku gdy przedsiębiorca nie ustanowi stałego reprezentanta, a nie będzie mógł uczestniczyć w czynnościach kontrolnych, ma obowiązek wskazać osobę zastępującą go podczas nieobecności. Taki przedstawiciel jest wyznaczany na potrzeby konkretnej kontroli podatkowej. Zastępuje podatnika tylko pod jego nieobecność.

Planowane zmiany w zakresie kontroli podatkowej

(na podstawie projektu z 9 lipca 2014 r. ustawy zmieniającej Ordynację podatkową)

  • poszerzenie katalogu przypadków wszczynania kontroli podatkowej bez zapowiedzi o kontrolę, która ma doraźny charakter i dotyczy sprawdzenia zachowania warunków zawieszenia działalności gospodarczej
     
  • zniesienie instytucji stałego reprezentanta do spraw kontroli podatkowych - zastąpi go pełnomocnik ogólny lub szczególny
     
  • wprowadzenie zapisu, że w przypadku, gdy w miejscu prowadzenia kontroli nie ma pełnomocnika, ale jest kontrolowany, pisma doręcza się kontrolowanemu, a czynności kontrolne dokonuje w jego obecności
     
  • nałożenie na kontrolowanego obowiązku przekazania na własny koszt, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznym nośniku danych, wyciągu z ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych zapisanych w formie elektronicznej, jeżeli księgi są prowadzone przy użyciu programów informatycznych
     
  • uznanie ważności czynności podjętych w trakcie kontroli podatkowej wszczętej przez niewłaściwy miejscowo organ podatkowy - w takim przypadku będzie sporządzać się 3 protokoły: dla organu przeprowadzającego kontrolę, organu właściwego w sprawie i kontrolowanego

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.)

Procedura podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.