Są trzy sposoby odbioru nadpłaty wynikającej z rocznego rozliczenia podatku dochodowego: przelew na konto, przekaz pocztowy oraz wypłata gotówki w kasie. O wyborze jednej z tych opcji trzeba zawczasu poinformować urząd skarbowy. Najlepiej wskazać ją w zeznaniu.
Trzy opcje
Nadpłata wynikająca z rocznego rozliczenia podatku dochodowego może być przelana na konto, zwrócona przekazem pocztowym albo wypłacona w kasie urzędu skarbowego lub banku zajmującego się jego obsługą kasową. Wynika to z art. 77b Ordynacji podatkowej.
Nie każdemu jednak przysługuje prawo wyboru formy odbioru pieniędzy. Nie mają go osoby wykonujące działalność gospodarczą zobowiązane do prowadzenia księgi podatkowej - z wyłączeniem mikroprzedsiębiorców. Podatnicy ci są zobligowani do posiadania rachunku bankowego na potrzeby rozliczeń z fiskusem, więc nadpłata jest im zwracana przelewem.
Nadpłatę nieprzekraczającą 11,60 zł, zwracaną na wniosek podatnika, można odebrać wyłącznie w kasie.
Osoby, które mogą wybrać sposób otrzymania pieniędzy, powinny o swoich preferencjach powiadomić urząd skarbowy. Forma zgłoszenia jest w zasadzie dowolna. Najlepiej stosowną adnotację zawrzeć w zeznaniu, w części przeznaczonej na podanie informacji uzupełniających, czyli w poz. 314 w PIT-36, poz. 99 - PIT-36L, poz. 135 - PIT-37, poz. 62 - PIT-38, poz. 55 - PIT-39. Dopuszczalne jest również złożenie osobnego pisma oraz wydanie ustnej dyspozycji. Nie trzeba tego robić razem z dostarczaniem zeznania. Jeżeli jednak wybór formy otrzymania nadpłaty zgłasza się jakiś czas po złożeniu rozliczenia, warto sprawdzić w urzędzie skarbowym, czy pieniądze już "nie wyszły".
Podatnik, który nie wybierze żadnej opcji zwrotu nadpłaty, pieniądze otrzyma przekazem pocztowym.
Skutki wyboru
Największą popularnością cieszą się operacje bezgotówkowe. Urząd skarbowy, aby przelać nadpłatę, musi znać aktualne konto podatnika. Wymagany jest jego osobisty rachunek bankowy, którym dysponuje jako właściciel lub współwłaściciel. Konto - w zależności od statusu ewidencyjnego podatnika - zgłasza się na druku ZAP-3, NIP-7 albo CEIDG-1 (szczegóły w tabeli). Nie można wpisać go w zeznaniu.
Odpowiedni formularz trzeba złożyć, jeżeli konto nie było do tej pory podawane albo się zmieniło. W przypadku gdy nastąpiła zmiana rachunku bankowego, nie ma potrzeby dostarczania dwóch druków: jednego zawiadamiającego o zlikwidowaniu poprzedniego konta, a drugiego z danymi nowego. Wystarczy jedno zgłoszenie z numerem nowego rachunku bankowego. Uznaje się to za aktualizację poprzedniego stanu danych.
Odebranie nadpłaty w gotówce wiąże się z większymi niedogodnościami. Osoby, które decydują się na wypłatę w kasie, muszą stawić się osobiście w dniu wyznaczonym przez urząd skarbowy. Podatnicy otrzymujący pieniądze przekazem pocztowym są natomiast obciążani związanymi z tym kosztami. Otrzymają nadpłatę pomniejszoną o opłatę pocztową. Obecnie Poczta Polska S.A. za przekaz pocztowy w obrocie krajowym pobiera opłatę w wysokości 1% od kwoty przekazu + 5,20 zł. Pieniądze przekazywane za pośrednictwem poczty są wysyłane na adres zamieszkania podatnika wskazany w zeznaniu.
Termin zwrotu
Na zwrot nadpłaty wykazanej przez podatnika w rocznym rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych urząd skarbowy ma zasadniczo 3 miesiące. Termin ten liczy się od dnia złożenia zeznania. Czas oczekiwania na pieniądze może się wydłużyć, gdy zeznanie zostanie skorygowane. Możliwych jest kilka scenariuszy.
Zeznanie może być skorygowane przez pracowników urzędu skarbowego po przeprowadzeniu czynności sprawdzających. Termin zwrotu nadpłaty po dokonaniu "urzędowej" korekty zeznania wynosi 3 miesiące, licząc od dnia upływu terminu do wniesienia sprzeciwu. Na jego wniesienie podatnik ma natomiast 14 dni od dnia otrzymania uwierzytelnionej kopii skorygowanego rozliczenia.
Poprawki może też nanieść podatnik. Termin zwrotu nadpłaty po dokonanej przez niego korekcie zeznania zależy od tego, czy wiąże się ona ze złożeniem wniosku o stwierdzenie nadpłaty, czy nie. Jeżeli wniosek o stwierdzenie nadpłaty nie jest składany, na przekazanie pieniędzy urząd skarbowy ma 3 miesiące od dnia dokonania korekty.
Inaczej jest, gdy podatnik nanosi zmiany w zeznaniu i występuje o stwierdzenie nadpłaty, np. z powodu zaniżenia jej wysokości. Jeśli urzędnicy nie mają zastrzeżeń do poprawionego rozliczenia, zwracają nadpłatę bez wydawania decyzji. Podatnik powinien ją otrzymać w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz ze skorygowanym zeznaniem. Nie nastąpi to jednak wcześniej niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia pierwotnego rozliczenia. Jeżeli poprawność skorygowanego zeznania budzi wątpliwości, urząd skarbowy przeprowadza postępowanie podatkowe. W przypadku gdy kończy się ono stwierdzeniem istnienia nadpłaty, pieniądze są podatnikowi zwracane w ciągu 30 dni od dnia wydania decyzji.
Status ewidencyjny podatnika |
Formularz |
Forma zgłoszenia |
||||||||||||||||
osoba fizyczna spełniająca łącznie następujące kryteria:
|
ZAP-3 |
|
||||||||||||||||
przedsiębiorca wpisany do CEIDG |
CEIDG-1 |
|
||||||||||||||||
|
NIP-7 |
|
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.)
|