Wraz ze wspólnikiem prowadzimy restaurację, w której na podstawie ważnego zezwolenia podajemy alkohol. W 2014 r. po raz pierwszy będziemy składać dokumenty związane ze sprzedażą alkoholu w ubiegłym roku i wnosić wymagane opłaty. W jaki sposób określa się wartość sprzedanego alkoholu?
Jeszcze przed uzyskaniem zezwolenia na podawanie alkoholu w restauracji Czytelnicy byli zobowiązani do wniesienia na rachunek gminy opłaty za korzystanie z takiego zezwolenia. Jej wysokość była uzależniona od rodzaju podawanego alkoholu.
Przedsiębiorców, którzy w danym roku już po uzyskaniu zezwolenia prowadzą sprzedaż napojów alkoholowych, obciążają dodatkowe obowiązki. Przede wszystkim zobowiązani są do złożenia pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim. Od zawartych w tym oświadczeniu informacji zależy wysokość ponoszonych opłat. Stanowi ona bowiem wartość procentową ogólnej wartości sprzedanego alkoholu. Wartość sprzedaży alkoholu wylicza się oddzielnie dla każdego rodzaju napoju alkoholowego. W przypadku gdy wartość sprzedaży przekroczy kwotę:
Przedsiębiorcy, których roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych nie przekroczyła tych kwot, wnoszą opłaty w takiej wysokości, jak w momencie uzyskiwania zezwolenia, tj.:
W danym roku opłatę wnosi się na rachunek gminy w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego.
We wspomnianym oświadczeniu podaje się wartość sprzedaży. Jest to wartość uzyskana według ceny detalicznej (rzeczywistej), którą płaci każdy kupujący. Jest to więc cena zawierająca podatek VAT i marżę, którą pobiera sprzedawca.
Czytelnicy powinni pamiętać, że jeżeli nie dokonają opłat za korzystanie z zezwolenia w terminie, to nastąpi jego wygaśnięcie z mocy prawa (por. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 stycznia 2011 r., sygn. akt III SA/Wr 798/10). Terminy na uiszczenie tych opłat mają charakter materialnoprawny i brak jest możliwości ich przywrócenia.
|