Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Zakładanie firmy  »   Jak z sukcesem założyć firmę?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak z sukcesem założyć firmę?

Gazeta Podatkowa nr 76 (1013) z dnia 23.09.2013
Kinga Romas

Decydując się na własny biznes, każdy przyszły przedsiębiorca powinien dokładnie przeanalizować i ocenić szanse powodzenia planowanego przedsięwzięcia. Musi przewidywać wszelkie negatywne zjawiska i mieć przygotowane sposoby reagowania na nie. Należy dokładnie zastanowić się nad tym, do kogo dany produkt (usługa) ma być skierowany, jaka jest konkurencja na rynku i co najważniejsze, czy jest na niego zapotrzebowanie. Jeżeli bowiem jest zapotrzebowanie, to nawet najbardziej niekonwencjonalny pomysł na biznes ma szanse powodzenia.


Źródła finansowania

Jak z sukcesem założyć firmę?

Nie każdy decydując się na uruchomienie własnej firmy dysponuje wystarczającymi środkami finansowymi. Obecnie istnieje wiele możliwości uzyskania wsparcia. Środki można otrzymać nie tylko na uruchomienie firmy, ale też na jej prowadzenie, doposażanie czy wprowadzanie na rynek innowacji.

Wiele jest źródeł, skąd można uzyskać środki finansowe. Można o nie wnioskować m.in. w ramach funduszy unijnych, w urzędach pracy, a także w Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.


Biznesplan to podstawa

Biznesplan to narzędzie planistyczne wykorzystywane przy ocenie opłacalności danej inwestycji. Forma i elementy biznesplanu w znacznej mierze uzależnione są od tego, w jakim celu dokument będzie opracowywany. W każdym przypadku przed przystąpieniem do jego sporządzenia warto sobie postawić pytania dotyczące danego działania, np.:

  • Jaka jest obecnie konkurencja na rynku?
     
  • Jaka jest opłacalność działania?
     
  • Czy mamy środki na realizację działania?
     
  • Do kogo skierowany ma być nowy produkt, usługa (określenie grupy docelowej)?
     
  • Jakie są szanse i zagrożenia dla powodzenia naszego pomysłu?

W biznesplanie uczciwie należy wskazać silne i słabe strony przedsięwzięcia oraz szanse i zagrożenia w otoczeniu biznesowym. Przykładowo, silną stroną może być posiadany kapitał i kadra o wysokich kwalifikacjach, zaś słabą lokalizacja przedsiębiorstwa. Jako szansę można wskazać duże zapotrzebowanie na produkt, zaś zagrożenie może stanowić silna konkurencja na rynku.

Trzeba dokładnie ustalić, kto będzie potencjalnym klientem firmy i odbiorcą jej produktów (świadczonych usług).

Biznesplan jest najczęściej jednym z wymaganych dokumentów w procedurze aplikowania o uzyskanie wsparcia finansowego.


Nazwa musi być zapamiętana

Niezmiernie ważna jest też nazwa firmy. Nazwa łatwo wpadająca do ucha daje szansę, że zostanie zapamiętana. Nazwa powinna też dobrze odzwierciedlać zakres działalności firmy.

Ponadto należy pamiętać, że m.in. firma przedsiębiorcy musi dostatecznie odróżniać się od firm innych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność na tym samym rynku. Oznaczenie nie może wprowadzać w błąd, w szczególności co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu działalności przedsiębiorcy, miejsca działalności czy jego źródeł zaopatrzenia.

Trzeba mieć na uwadze, że "Używanie przez firmę takiego samego oznaczenia, jak ma inna firma, to wprowadzanie w błąd klienta co do tożsamości przedsiębiorstwa" (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 9 grudnia 2011 r., sygn. akt III CSK 120/11).


Reklama i promocja

Ważnym narzędziem są też reklama i promocja. Każdy, kto chce osiągnąć sukces na rynku i przyciągnąć do siebie jak największą liczbę klientów musi pamiętać o zaprezentowaniu swojej firmy i jej oferty.

Świetnym narzędziem dotarcia do dużego grona odbiorców jest reklama w internecie. Można też w tym celu stworzyć własną stronę internetową. Warto również zainwestować w reklamę w lokalnym radiu i np. w ulotki, które dostarczane będą do potencjalnych klientów.

Dobrym działaniem jest także umieszczenie reklamy na samochodach. Jednak należy pamiętać, że reklama taka nie może m.in. zakrywać świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne. Ponadto zabronione jest umieszczanie na pojeździe znaku określającego inne państwo niż to, w którym pojazd został zarejestrowany.

Znaczna część przedsiębiorców zapomina o przeprowadzeniu skutecznej akcji reklamowej z uwagi na konieczność zainwestowania w takie działanie znacznej kwoty pieniędzy.

Jednakże na początku działalności należy pamiętać, że dobra inwestycja na pewno zaprocentuje i przyniesie korzyści.

Wybierając metody zareklamowania firmy i jej oferty należy pamiętać, kto ma być grupą docelową. Z innych narzędzi trzeba skorzystać, gdy reklama ma trafić do młodych ludzi, a z innych, gdy do osób np. po 60. roku życia.

Elementy biznesplanu
Znak
Streszczenie (wstęp)
Znak
Dane dotyczące lokalizacji siedziby i miejsca wykonywania działalności/produkcji
Znak
Opis przedsięwzięcia
Znak
Ocena rynku
Znak
Reklama, narzędzia promocji i marketing
Znak
Analiza SWOT
Znak
Analiza finansowa
Znak
Harmonogram działań dotyczący głównych celów oraz celów szczegółowych

Zakładanie firmy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.