Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Krótki termin na odpowiedź przy reklamacji wadliwego towaru
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Krótki termin na odpowiedź przy reklamacji wadliwego towaru

Gazeta Podatkowa nr 37 (1182) z dnia 7.05.2015
Andrzej Janowski

Prowadzę sklep. Zdarzają się reklamacje towaru, przy czym nie wszystkie są zasadne. Z reguły czekamy na to, aż klient sam przyjdzie do sklepu po odpowiedź na reklamację albo zadzwoni. Jeden z klientów po złożeniu reklamacji przez miesiąc nie pojawiał się w sklepie. Kiedy już przyszedł i usłyszał, że reklamację załatwiliśmy odmownie, oświadczył, że ponieważ nie dostał odpowiedzi w ciągu 14 dni, to jego reklamacja jest traktowana za rozpatrzoną pozytywnie. Twierdzi, że to wynika z przepisów. Czy klient ma rację?

TAK, jeśli klient jest konsumentem. Brak ustosunkowania się w terminie 14 dni do żądania konsumenta zawartego w reklamacji wadliwego towaru jest równoznaczny z uznaniem tego żądania. To sprzedawca powinien skontaktować się z konsumentem i poinformować go o wyniku reklamacji, a nie czekać, aż klient pojawi się w sklepie.

Przepisem przewidującym niekorzystne dla sprzedawcy skutki nieudzielenia odpowiedzi na reklamację jest art. 5615 Kodeksu cywilnego. Ma on zastosowanie do umów sprzedaży zawartych po 24 grudnia 2014 r. Przewiduje on tzw. milczące uznanie reklamacji konsumenta. Mamy z nim do czynienia wtedy, gdy sprzedawca w terminie 14 dni nie ustosunkował się do reklamacji konsumenta zawierającej żądanie wymiany rzeczy na niewadliwą lub żądanie usunięcia wady albo zawierającej oświadczenie o obniżeniu ceny, określające kwotę, o jaką cena ma być obniżona.

Do umów zawartych wcześniej obowiązuje podobna zasada, tyle że wynikająca nie z Kodeksu cywilnego, lecz z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Co istotne, omawiana zasada ma zastosowanie tylko wtedy, gdy kupującym jest konsument. Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej (tu: zawarcia umowy) niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową (art. 221 K.c.).

Sprzedający, który nie udzielił w ustawowym, 14-dniowym terminie odpowiedzi na żądanie naprawy albo wymiany towaru, nie może następnie w procesie kwestionować swojej odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową. Brak odpowiedzi na zgłoszone przez kupującego żądanie stwarza fikcję jego uznania i, tak jak przy uznaniu roszczenia, oznacza przyznanie przez sprzedającego okoliczności niezgodności towaru z umową oraz zgodę co do sposobu doprowadzenia do takiej zgodności, jeżeli został on przez uprawnionego określony w treści żądania. Istotne w sprawie jest to, że wady zostały stwierdzone w okresie obowiązywania domniemania, że odpowiada za nie sprzedawca (obecnie trwa ono rok od wydania towaru).

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.