Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Gdy kontrahent nie płaci w terminie
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Gdy kontrahent nie płaci w terminie

Gazeta Podatkowa nr 51 (1092) z dnia 26.06.2014
Andrzej Janowski

Gdy kontrahent zalega z zapłatą, można nie tylko zażądać od niego odsetek za opóźnienie. W przypadku transakcji handlowych można naliczyć zryczałtowaną rekompensatę w wysokości 40 euro. Warto też rozważyć wstrzymanie się z dalszymi dostawami, a nawet wypowiedzenie umowy.


Wstrzymanie się z dostawą towaru

Co zrobić, jeśli kontrahent odebrał pierwszą partię towaru, zalega z zapłatą za nią, a umowa przewiduje, że trzeba zrealizować kolejne dostawy? Sprzedawca (dostawca) może w takim przypadku powstrzymać się z wydaniem kolejnych partii towaru. Pozwala mu na to art. 552 Kodeksu cywilnego. Wynika z niego, że jeżeli kupujący dopuścił się zwłoki z zapłatą ceny za dostarczoną część rzeczy sprzedanych, sprzedawca może powstrzymać się z dostarczeniem dalszych części rzeczy sprzedanych wyznaczając kupującemu odpowiedni termin do zabezpieczenia zapłaty. Jeśli termin ten bezskutecznie upłynie, to sprzedawca może odstąpić od umowy.

Analogiczne uprawnienie do powstrzymania się z wydaniem towaru i odstąpienia od umowy (po wyznaczeniu terminu do zabezpieczenia zapłaty) przysługuje sprzedawcy, jeżeli ze względu na stan majątkowy kupującego jest wątpliwe, czy zapłata ceny za część rzeczy, które mają być dostarczone później, nastąpi w terminie.

Przepis ten ma zastosowanie do umów sprzedaży i dostawy.


Umowy o świadczenie usług

W przypadku umów o świadczenie usług, gdy zleceniodawca zalega z zapłatą za poprzedni okres, pojawia się problem, czy należy nadal wykonywać dla niego umówione usługi, czy też można uzależnić dalsze czynności od spłaty zaległości.

W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy sytuacja taka została uregulowana w umowie. Co do zasady, można do niej wprowadzić postanowienia o prawie wstrzymania się z dalszymi czynnościami do czasu uregulowania zaległości. Jeśli w umowie takiego prawa nie przewidziano, to zleceniobiorca może mieć problem.

Z powodu zaległości kontrahenta z zapłatą można wypowiedzieć mu umowę. Zleceniobiorca może bowiem wypowiedzieć umowę w każdym czasie (art. 746 § 1 K.c.). Termin wypowiedzenia można przewidzieć w umowie. Z orzecznictwa Sądu Najwyższego wynika, że przepisy pozwalające na wypowiedzenie zlecenia dotyczą nie tylko umów na czas nieoznaczony, ale też umów zawartych na czas oznaczony. Przed wypowiedzeniem umowy zlecenia (o świadczenie usług) z powodu zaległości w zapłacie najlepiej wezwać kontrahenta do zapłaty. Jeśli bowiem zlecenie jest odpłatne, a wypowiedzenie przez zleceniobiorcę nastąpiło bez ważnego powodu, odpowiada on za szkodę spowodowaną wypowiedzeniem umowy.


Wstrzymanie świadczenia

Zły stan majątkowy kontrahenta pozwala na to, aby powstrzymać się ze spełnieniem świadczenia na jego rzecz (np. wykonaniem dzieła) do czasu, aż kontrahent nie spełni własnego świadczenia (np. nie zapłaci) lub nie da zabezpieczenia. Uprawnienia te nie przysługują stronie, która w chwili zawarcia umowy wiedziała o złym stanie majątkowym drugiej strony (art. 490 § 1 i 2 K.c.). Dla wstrzymania się ze spełnieniem własnego świadczenia nie jest zatem wystarczające z tylko to, że kontrahent zalega z zapłatą. Warunkiem skorzystania z tego prawa jest, aby ze względu na stan majątkowy kontrahenta wykonanie przez niego obowiązków z umowy (np. dokonanie zapłaty) było wątpliwe.


Zaległości czynszowe

W przypadku niektórych umów wprowadzono szczegółowe regulacje na wypadek opóźnień w zapłacie. Mają one ograniczyć możliwość wypowiedzenia umowy z powodu zaległości.

W przypadku umów leasingu obowiązuje zasada, że jeżeli leasingobiorca dopuszcza się zwłoki z zapłatą co najmniej jednej raty, to leasingodawca powinien wyznaczyć mu na piśmie odpowiedni termin dodatkowy do zapłacenia zaległości. Musi też w piśmie zagrozić, że w razie bezskutecznego upływu wyznaczonego terminu może wypowiedzieć umowę leasingu ze skutkiem natychmiastowym. Jest to uzasadnione daleko idącymi konsekwencjami wypowiedzenia umowy. Leasingodawca może wówczas żądać od leasingobiorcy natychmiastowego zapłacenia wszystkich przewidzianych w umowie a niezapłaconych rat. Powinny być one jednak pomniejszone o korzyści, jakie leasingodawca uzyskał wskutek ich zapłaty przed umówionym terminem i rozwiązania umowy leasingu.

Jeśli z zapłatą zalega najemca będący lokatorem, to można mu wypowiedzieć umowę dopiero, gdy zaległość wynosi trzy miesiące. Wcześniej trzeba wyznaczyć dodatkowy miesięczny termin na spłatę zaległych i bieżących należności i na piśmie uprzedzić o zamiarze wypowiedzenia umowy. Termin wypowiedzenia wynosi miesiąc, ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego. Do wypowiedzenia najmu innych lokali (a także do wypowiedzenia tzw. najmu okazjonalnego) należy stosować art. 687 K.c. Wynika z niego, że jeżeli najemca lokalu dopuszcza się zwłoki z zapłatą czynszu co najmniej za dwa pełne okresy płatności, a wynajmujący zamierza najem wypowiedzieć bez zachowania terminów wypowiedzenia, powinien on uprzedzić najemcę na piśmie, udzielając mu dodatkowego terminu miesięcznego do zapłaty zaległego czynszu. Po jego bezskutecznym upływie może wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym.


Odsetki za opóźnienie

W razie opóźnienia w zapłacie można kontrahentowi naliczyć odsetki. Należą się one za cały czas opóźnienia, nawet wtedy, jeśli wierzyciel w wyniku nieotrzymania zapłaty w terminie nie poniósł żadnej szkody (art. 481 K.c.). Jeżeli stopa odsetek za opóźnienie nie była z góry oznaczona, należą się odsetki ustawowe. W razie zawinionego opóźnienia, czyli zwłoki dłużnika w zapłacie, wierzyciel może dodatkowo żądać naprawienia szkody na zasadach ogólnych. Natomiast w przypadku transakcji handlowych między przedsiębiorcami, można dodatkowo zażądać od dłużnika 40 euro tytułem zryczałtowanej rekompensaty na koszty odzyskiwania należności. Pozwala na to ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121)

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.