Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Marketing własnych produktów i usług a dane osobowe
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Marketing własnych produktów i usług a dane osobowe

Gazeta Podatkowa nr 43 (1084) z dnia 29.05.2014
Andrzej Janowski

Firmy często dysponują bazami danych zawierającymi dane osobowe potencjalnych klientów. Możne je wykorzystywać do marketingu własnych towarów czy usług bez konieczności wcześniejszego uzyskania zgody zainteresowanych osób. Należy jednak dopełnić kilku formalności oraz pamiętać o zakazie wysyłania osobom fizycznym spamu, czyli niezamówionej informacji handlowej przesyłanej drogą elektroniczną.


Wykorzystanie danych bez zgody

Przetwarzanie danych osobowych w celu marketingu bezpośredniego własnych produktów lub usług jest dopuszczalne bez potrzeby uzyskiwania odrębnej zgody osoby, której dane są w ten sposób przetwarzane. Pozwala na to art. 23 ust. 4 ustawy o ochronie danych osobowych. Chodzi tu o marketing bezpośredni własnych produktów lub usług - nie można "przy okazji" promować towarów i usług innego podmiotu. Na taką "łączoną" promocję potrzebna byłaby wcześniejsza zgoda osób, których dane zostałyby wykorzystane. Według Generalnego Inspektora Danych Osobowych "nawet zawarcie przez oba podmioty umowy w sprawie wzajemnej promocji nie jest wystarczającą podstawą do uznania, że wysyłanie oferty marketingowej firmy współpracującej jest prawnie usprawiedliwionym celem administratora danych".


Prawo wniesienia sprzeciwu

Każda osoba ma prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania jej danych, gdy administrator danych zamierza je przetwarzać w celach marketingowych (art. 32 ust. 1 pkt 8 ustawy o ochronie danych osobowych). W razie wniesienia sprzeciwu dalsze ich przetwarzanie jest niedopuszczalne. Administrator danych może jednak pozostawić w zbiorze imię lub imiona i nazwisko osoby oraz numer PESEL lub adres, wyłącznie w celu uniknięcia ponownego wykorzystania danych tej osoby w celach objętych sprzeciwem. Sprzeciw można wnieść w dowolnym czasie.


Zakaz wysyłania spamu

Możliwość wysyłania materiałów służących do promowania własnych towarów i usług nie oznacza prawa do zasypania skrzynek mailowych takich osób tzw. spamem, czyli niezamówioną informacją handlową. Informacją handlową jest każda informacja przeznaczona bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód.

Zakaz wysyłania niezamówionej informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej, wynika z art. 10 ust. 1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Od 21 stycznia 2013 r. ma on zastosowanie tylko do odbiorcy będącego osobą fizyczną. Przed wysłaniem takim osobom pocztą elektroniczną informacji handlowej należy uzyskać ich zgodę. Prośbę o wyrażenie zgody można wysłać pocztą elektroniczną, ale w takim przypadku trzeba uważać, aby sama prośba nie zawierała w sobie informacji handlowych. W pytaniu o zgodę nie można przedstawiać szczegółów oferty, np. cen, promocji, linka do strony internetowej, na której zamieszczona jest oferta. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych musi być wyraźna.


Obowiązki informacyjne

Niektóre firmy kupują gotowe zbiory danych osobowych potencjalnych klientów. Wiąże się z tym konieczność wykonania tzw. obowiązku informacyjnego. Firma, która nabyła zbiór danych osobowych, powinna powiadomić klientów, iż posiada ich dane, oraz dać im czas, aby mieli szansę wnieść sprzeciw na ich przetwarzanie do celów marketingowych. W praktyce więc trzeba najpierw poinformować zainteresowanych o tym, że ich dane są przetwarzane i że mają oni prawo sprzeciwić się ich wykorzystaniu do celów marketingowych, a dopiero potem wysyłać oferty. Osoby, których dane znajdują się w kupionej bazie, należy poinformować jeszcze przed wysłaniem pierwszej oferty marketingowej o:

1) adresie siedziby i pełnej nazwie, a w przypadku gdy administratorem danych jest osoba fizyczna - o miejscu jej zamieszkania oraz imieniu i nazwisku,

2) celu i zakresie zbierania danych, a w szczególności o odbiorcach lub kategoriach odbiorców danych,

3) źródle danych, a więc wskazać, od kogo zostały one uzyskane,

4) prawie dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania,

5) uprawnieniach wynikających z art. 32 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy o ochronie danych osobowych, czyli prawie wniesienia pisemnego, umotywowanego żądania zaprzestania przetwarzania danych ze względu na szczególną sytuację, prawie wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, gdy administrator danych zamierza je przetwarzać w celach marketingowych lub wobec przekazywania danych osobowych innemu administratorowi danych.

Natomiast w przypadku zbierania danych osobowych od osoby, której one dotyczą, administrator danych jest obowiązany poinformować tę osobę o:

1) adresie swojej siedziby i pełnej nazwie, a w przypadku gdy jest osobą fizyczną - o miejscu swojego zamieszkania oraz imieniu i nazwisku,

2) celu zbierania danych, a w szczególności o znanych mu w czasie udzielania informacji lub przewidywanych odbiorcach lub kategoriach odbiorców danych,

3) prawie dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania,

4) dobrowolności albo obowiązku podania danych, a jeżeli taki obowiązek istnieje, o jego podstawie prawnej.


Rejestracja bazy danych

Firma powinna zgłosić zbiór danych osobowych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych.

Przed zarejestrowaniem zbioru danych osobowych należy przygotować dokumentację prawną: politykę bezpieczeństwa przetwarzania danych i instrukcję zarządzania systemem informatycznym. Zgłoszenia zbioru danych do rejestracji można dokonać w formie papierowej lub elektronicznej (z bezpiecznym podpisem elektronicznym). Pośrednim sposobem dokonania zgłoszenia jest wysłanie go drogą elektroniczną bez użycia podpisu elektronicznego, a następnie uzupełnienie zgłoszenia w formie papierowej. Aplikacja do elektronicznego zgłoszenia znajduje się na stronie internetowej http://egiodo.giodo.gov.pl/index.dhtml.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422 ze zm.)

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.