Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Spór z rzecznikiem konsumentów
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Spór z rzecznikiem konsumentów

Gazeta Podatkowa nr 66 (1003) z dnia 19.08.2013
Łukasz Wilmiński

Prowadzę działalność handlową w zakresie handlu detalicznego. Wskutek odrzucenia przeze mnie bezpodstawnej reklamacji, klientka skontaktowała się z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów. Otrzymałem od niego pismo, wzywające mnie do uwzględnienia reklamacji, ponadto rzecznik zagroził, że jeżeli nie udzielę odpowiedzi w ciągu 14 dni, zostanie na mnie nałożona kara w wysokości 2.000 zł i wniesie on sprawę do sądu. Czy rzecznik ma uprawnienia do takiego działania? Co powinienem zrobić?

W pierwszej kolejności Czytelnik powinien jeszcze raz rozważyć zasadność reklamacji i argumenty podnoszone przez klientkę i Powiatowego Rzecznika Konsumentów. W szczególności należy przeanalizować reklamację z punktu widzenia treści ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej… (Dz. U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.).

Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.

Jeśli Czytelnik uzna, że reklamacja jest bezpodstawna, to na konsumencie (lub reprezentującym go rzeczniku) ciążył będzie obowiązek wykazania jej zasadności i słuszności. Wyjątek od tej zasady zawiera art. 4 ust. 1 przywołanej ustawy, zgodnie z którym, w przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania. W takiej sytuacji to na Czytelniku spoczywa obowiązek wykazania, iż wada powstała z winy nabywcy rzeczy.

Niezależnie od faktu uwzględnienia, bądź odrzucenia reklamacji, na Czytelniku ciąży obowiązek udzielenia odpowiedzi na zapytanie rzecznika. Zgodnie bowiem z art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.), do zadań rzecznika konsumentów w szczególności należy występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów. Ponadto przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów, działając na podstawie wyżej wskazanego przepisu ustawy, jest obowiązany udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika (art. 42 ust. 4 ustawy). Czytelnik powinien więc we wskazanym przez rzecznika w piśmie terminie udzielić odpowiedzi na jego stanowisko, wraz z uzasadnieniem.

W zależności od podniesionych przez Czytelnika argumentów, rzecznik może podjąć decyzję o bezzasadności reklamacji lub np. wytoczyć powództwo na rzecz będącego konsumentem nabywcy zakupionego u Czytelnika towaru. Posiada on bowiem uprawnienia do składania pozwów oraz reprezentowania konsumentów w sporach z przedsiębiorcami. Stosowaną przez rzeczników praktyką jest zamieszczanie w pozwie wniosków o przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego sądowego, który na podstawie posiadanej wiedzy ustala jaka jest rzeczywista przyczyna wady towaru. Opinia biegłego jest też podstawą do wydania przez sąd wyroku.

Czytelnik powinien mieć także świadomość, iż w razie nieudzielenia odpowiedzi na wystąpienie rzecznika może on zostać obciążony karą grzywny w wysokości minimum 2.000 zł (art. 114 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów).

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.