Prowadzę działalność handlową w zakresie handlu detalicznego. Wskutek odrzucenia przeze mnie bezpodstawnej reklamacji, klientka skontaktowała się z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów. Otrzymałem od niego pismo, wzywające mnie do uwzględnienia reklamacji, ponadto rzecznik zagroził, że jeżeli nie udzielę odpowiedzi w ciągu 14 dni, zostanie na mnie nałożona kara w wysokości 2.000 zł i wniesie on sprawę do sądu. Czy rzecznik ma uprawnienia do takiego działania? Co powinienem zrobić?
W pierwszej kolejności Czytelnik powinien jeszcze raz rozważyć zasadność reklamacji i argumenty podnoszone przez klientkę i Powiatowego Rzecznika Konsumentów. W szczególności należy przeanalizować reklamację z punktu widzenia treści ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej… (Dz. U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.).
Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
Jeśli Czytelnik uzna, że reklamacja jest bezpodstawna, to na konsumencie (lub reprezentującym go rzeczniku) ciążył będzie obowiązek wykazania jej zasadności i słuszności. Wyjątek od tej zasady zawiera art. 4 ust. 1 przywołanej ustawy, zgodnie z którym, w przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania. W takiej sytuacji to na Czytelniku spoczywa obowiązek wykazania, iż wada powstała z winy nabywcy rzeczy.
Niezależnie od faktu uwzględnienia, bądź odrzucenia reklamacji, na Czytelniku ciąży obowiązek udzielenia odpowiedzi na zapytanie rzecznika. Zgodnie bowiem z art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.), do zadań rzecznika konsumentów w szczególności należy występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów. Ponadto przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów, działając na podstawie wyżej wskazanego przepisu ustawy, jest obowiązany udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika (art. 42 ust. 4 ustawy). Czytelnik powinien więc we wskazanym przez rzecznika w piśmie terminie udzielić odpowiedzi na jego stanowisko, wraz z uzasadnieniem.
W zależności od podniesionych przez Czytelnika argumentów, rzecznik może podjąć decyzję o bezzasadności reklamacji lub np. wytoczyć powództwo na rzecz będącego konsumentem nabywcy zakupionego u Czytelnika towaru. Posiada on bowiem uprawnienia do składania pozwów oraz reprezentowania konsumentów w sporach z przedsiębiorcami. Stosowaną przez rzeczników praktyką jest zamieszczanie w pozwie wniosków o przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego sądowego, który na podstawie posiadanej wiedzy ustala jaka jest rzeczywista przyczyna wady towaru. Opinia biegłego jest też podstawą do wydania przez sąd wyroku.
Czytelnik powinien mieć także świadomość, iż w razie nieudzielenia odpowiedzi na wystąpienie rzecznika może on zostać obciążony karą grzywny w wysokości minimum 2.000 zł (art. 114 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów).
|