Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Błędy przedsiębiorców sprzedających przez internet
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Błędy przedsiębiorców sprzedających przez internet

Gazeta Podatkowa nr 49 (986) z dnia 20.06.2013
Andrzej Janowski

Konsumenci, którzy kupili towar przez internet, mogą go zwrócić w terminie 10 dni od jego otrzymania i żądać zwrotu dokonanych przedpłat. W regulaminach sklepów można spotkać postanowienia, które to prawo próbują ograniczać. Są one niedozwolonymi klauzulami umownymi.


Odbiór osobisty towaru

Nieprawidłowości dotyczą m.in. sposobu płatności i odbioru towaru. Umowa zawierana na odległość nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia. Wynika to z art. 11 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów. Przepis ten interpretuje się w ten sposób, że przedsiębiorca powinien umożliwić konsumentowi zapłatę przy odbiorze (tzw. płatność za pobraniem), choć może równocześnie oferować inne formy zapłaty. Naruszenie tego obowiązku może zostać uznane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów w rozumieniu art. 24 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.), co z kolei może spowodować nałożenie na przedsiębiorcę kar przez Prezesa UOKiK.

Niektórzy przedsiębiorcy umożliwiają konsumentom, którzy dokonali zakupu przez internet, odbiór osobisty towaru w punkcie sprzedaży. Również w takim przypadku konsument ma prawo w ciągu 10 dni od wydania mu towaru zrezygnować z niego bez podania przyczyny. Jak podkreśla UOKiK, zgodnie z przepisami każdy konsument, który zawarł umowę na odległość za pośrednictwem internetu, może od niej odstąpić w ciągu 10 dni bez podania przyczyny. Forma odbioru zakupów lub dostawy nie ma wpływu na możliwość skorzystania z tego prawa. Zwrócić można zarówno towar dostarczony przez pocztę, kuriera, jak i odebrany osobiście.


Rozliczenie kosztów wysyłki

Jednym z najczęstszych błędów jest nieprawidłowe rozliczanie kosztów przesyłki towaru w razie odstąpienia przez konsumenta od umowy. W praktyce przedsiębiorcy zwracają wówczas konsumentom tylko cenę za sam towar. Nie zwracają natomiast kosztów przesyłki towaru ze sklepu do konsumenta, dodatkowo konsument musi ponieść koszty odesłania zwracanego towaru. Tymczasem prawidłowe rozliczenie powinno wyglądać w ten sposób, że konsument pokrywa tylko koszty odesłania towaru do sklepu, natomiast przedsiębiorca zwraca mu nie tylko cenę za towar, ale też kwotę uiszczoną za przesłanie towaru ze sklepu do klienta. Wprawdzie nasza ustawa posługuje się ogólnym pojęciem, że strony powinny zwrócić sobie to, co świadczyły, nie wskazując wprost, że chodzi również o przedpłatę na koszty przesyłki, ale wątpliwości w tym zakresie nie pozostawił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 15 kwietnia 2010 r., w którym analizował postanowienia dyrektywy 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość (Dz. U. L 144 z 4.6.1997 r., str. 19).

Trybunał stwierdził, że w przypadku odstąpienia przez konsumenta od umowy, przedsiębiorca nie ma prawa żądać od niego pokrycia kosztów wysyłki towaru. W ocenie ETS obciążenie konsumenta kosztami wysyłki mogłoby zaburzyć zrównoważony podział ryzyka pomiędzy stronami w umowach zawieranych na odległość, przez przenoszenie na konsumenta całości kosztów związanych z transportem towarów. W razie odstąpienia od umowy konsument powinien ponosić tylko koszty odesłania towaru.


Odsetki od przedpłat

Większość konsumentów nie zdaje sobie sprawy z tego, że jeśli najpierw dokonali przedpłat na towar zamówiony w sklepie internetowym, a następnie odstąpili od umowy, to mogą żądać zwrotu zapłaconych kwot powiększonych o odsetki. Z art. 7 ust. 3 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów wynika bowiem, że konsumentowi, który odstąpił od umowy, należą się ustawowe odsetki od daty dokonania przedpłaty do daty jej zwrotu. Przedsiębiorca nie ma obowiązku zwracać odsetek, jeśli konsument ich nie zażądał. Nie może jednak odmówić, gdy konsument wystąpi o ich zapłatę. Błędem jest zapisywanie w regulaminie sklepu internetowego, że w razie odstąpienia od umowy przez konsumenta zwrot pieniędzy następuje w kwocie nominalnej. Takie postanowienia są niedozwolonymi klauzulami umownymi.


10 dni - termin na odstąpienie od umowy na odległość.


Otworzone opakowanie

Często w regulaminach sklepów internetowych powtarza się postanowienie, zgodnie z którym konsument może zwrócić towar, o ile jest on w oryginalnym, nieotwartym i nieuszkodzonym opakowaniu. Takie postanowienie jest nieprawidłowe i powinno zostać z regulaminów usunięte, a przedsiębiorcy, którzy je stosują, narażają się na kary ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zdaniem UOKiK taka klauzula jest nieuczciwą praktyką rynkową i jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Przedsiębiorca nakładając na konsumentów nadmiernie uciążliwe obowiązki próbuje utrudnić lub uniemożliwić skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy zawartej przez internet w przypadku uszkodzenia opakowania podczas transportu lub przy jego otwieraniu. Celem przepisu pozwalającego konsumentom na odstąpienie od umowy zawartej na odległość jest umożliwienie sprawdzenia towaru (którego zawierając umowę "fizycznie" nie widzieli) i podjęcie decyzji, czy chcą go zwrócić, czy zatrzymać. Uzależnianie odstąpienia od umowy od tego, aby towar był w nieuszkodzonym opakowaniu i nie nosił śladów używania nie ma podstaw w ustawie. W rejestrze niedozwolonych klauzul umownych prowadzonym przez Prezesa UOKiK znajdują się m.in. postanowienia o treści: "Zwracany w tym trybie towar zostanie przyjęty tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie odesłany w oryginalnym, nieuszkodzonym pudełku (…)" oraz: "Zwracany produkt nie może nosić śladów używania, być uszkodzony, dotyczy także opakowania". Takie postanowienia nie wiążą konsumentów jako niedozwolone klauzule umowne (wyrok SOKiK z dnia 25 października 2011 r., sygn. akt XVII AmC 5374/11).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 2.03.2002 r. o ochronie niektórych praw konsumentów (…) (Dz. U. z 2012 r. poz. 1225)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.