Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawnik radzi  »  Inne zagadnienia  »   Różne skutki przeceny dla uprawnień konsumenta
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Różne skutki przeceny dla uprawnień konsumenta

Gazeta Podatkowa nr 50 (987) z dnia 24.06.2013
Dawid Szwarc

Kupiłam przecenioną torebkę. Przed zakupem oglądałam ją dokładnie i nie było widać żadnej skazy. Po kilku tygodniach używania uchwyt na pasek przetarł się do tego stopnia, że boję się, iż torebka spadnie. Sprzedawca uznał, że skoro torebka była przeceniona (upust 40%), to nie podlega reklamacji. Czy przecena pozbawia prawa do reklamacji?

Zasadniczo nie. Obniżenie ceny z reguły jest czynnikiem, przez który sprzedawca kształtuje swoją politykę sprzedaży, np. pozbywa się stanów magazynowych czy okresowo zwiększa w ten sposób zainteresowanie swoim sklepem.

W przypadku zakupu towaru przez konsumenta zakres uprawnień jest bardzo szeroki. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową. Jeśli dojdzie do stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru, wówczas domniemywa się, że istniała ona już w chwili wydania towaru (a więc konsument jest zwolniony nawet z obowiązku udowadniania faktu istnienia wady). Stanowi o tym art. 4 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.).

Warto jednak pamiętać, że zdarzają się przeceny wynikające z określonej wady towaru (np. w związku z porysowaną powierzchnią odbiornika TV czy plamą na koszuli), o której kupujący został poinformowany przed dokonaniem zakupu. W takim przypadku klient nie ma możliwości złożenia reklamacji odnośnie tej konkretnej wady. Sprzedawca nie odpowiada bowiem za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć. Niemniej jednak nawet wtedy można reklamować towar z uwagi na inne wady. Podlega on takiej samej ochronie jak normalny towar.

Wspomnianych uprawnień ustawowych nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Nie wywoła również żadnych skutków prawnych oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową.


Jeżeli sprzedawca, który otrzymał reklamację, nie ustosunkuje się do niej w terminie 14 dni, uważa się, że uznał ją za uzasadnioną.


W sytuacji Czytelniczki to sprzedawca powinien udowodnić, że wada torebki powstała w wyniku czynników, za które nie ponosi odpowiedzialności (z uwagi na okres poniżej 6 miesięcy od wydania towaru). Jeśli tego nie zrobi, ma obowiązek zastosować się do żądania konsumenta, tj. produkt wymienić na nowy lub naprawić egzemplarz uszkodzony.

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.