Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawnik radzi  »  Lokale i nieruchomości  »   Kontrola stanu instalacji przez spółdzielnię
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Kontrola stanu instalacji przez spółdzielnię

Gazeta Podatkowa nr 31 (968) z dnia 18.04.2013
Dawid Szwarc

Posiadam spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Kilka dni temu spółdzielnia poinformowała mnie, że w związku z koniecznością kontroli stanu instalacji musi przeprowadzić pewne prace w moim lokalu. Czy ma do tego prawo?

TAK. Spółdzielnia ma prawo żądać od osób korzystających z lokalu lub budynku - jeżeli wymaga on remontu obciążającego spółdzielnię lub przebudowy - jego udostępnienia w celu wykonania koniecznych robót, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu. Wynika to z art. 61 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. nr 119, poz. 1116 ze zm.).

Konieczność uzgodnienia terminu oznacza, że nie można go dowolnie narzucić posiadaczowi prawa do lokalu, nie można więc jedynie poinformować go o planowanych pracach. Nie wolno również wymagać, aby prace mogły być wykonane natychmiastowo. Niemniej jednak uprawniony do lokalu nie może zbywać pytań kierowanych przez spółdzielnię i musi dążyć do tego, aby znaleźć termin dogodny dla obu stron.


W uzasadnionych sytuacjach, z reguły po uzgodnieniu terminu, spółdzielnia mieszkaniowa ma prawo wejść do lokalu i dokonać stosownych kontroli i napraw.


Warto mieć na uwadze, że w wyjątkowych sytuacjach, gdy charakter prac to uzasadnia, może się zdarzyć, iż spółdzielnia zażąda, aby korzystający z lokalu przeniósł się na jej koszt do lokalu zamiennego na okres trwania prac remontowych. Takie zamieszkiwanie w lokalu zamiennym nie może trwać dłużej niż 12 miesięcy. W tym czasie korzystający z lokalu ponosi opłaty jedynie za używanie lokalu zamiennego, przy czym nie mogą być one wyższe od opłat ponoszonych za korzystanie z lokalu dotychczasowego.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Lokale i nieruchomości - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.