Udzielanie wszystkich zamówień w ramach realizacji projektów współfinansowanych ze środków unijnych podlega poszanowaniu zasad Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej gwarantujących swobodę przepływu towarów i usług na obszarze krajów członkowskich UE. Są to zasady równego traktowania, niedyskryminacji, wzajemnego uznawania, proporcjonalności i przejrzystości. Zamówienia publiczne udzielane w obszarze pomocy współfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego obarczone są dużym ryzykiem związanym z wystąpieniem nieprawidłowości skutkujących koniecznością dokonania zwrotu środków.
Wyższy próg
Próg, od którego należy stosować przepisy Prawa zamówień publicznych, wzrósł z 14 tys. euro do 30 tys. euro. Średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych od 1 stycznia 2014 r. wynosi 4,2249. Ustalony on został w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1692).
Po przeliczeniu kwota, do której zamawiający nie ma obowiązku stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, wynosi 126.747 zł netto. Brutto jest to około 156.000 zł.
Ustalanie wartości zamówienia
Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. W związku z tym, że wartość zamówienia ma tak duże znaczenie, obowiązujące przepisy nakładają na zamawiającego obowiązek rzetelnego ustalenia tej wysokości. Niedopuszczalne jest dzielenie zamówienia na części lub zaniżanie jego wartości w celu uniknięcia obowiązku stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych i konieczności organizowania przetargu.
Uczciwa konkurencja
Celem zachowania zgodności wydatkowania środków uzyskiwanych w ramach unijnego wsparcia z zasadami Prawa zamówień publicznych, beneficjenci dokonując zakupu towarów lub usług zobowiązani są postępować zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL. W efekcie należy stosować procedury zapewniające racjonalność i efektywność wydatków oraz uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców, również w zakresie zamówień o wartości poniżej progu krajowego.
W ramach wydatkowania środków należy uwzględniać zalecenia dotyczące praktycznego zastosowania zasad traktatowych wynikające z Komunikatu Wyjaśniającego Komisji dotyczącego prawa wspólnotowego obowiązującego w dziedzinie udzielania zamówień, które nie są lub są jedynie częściowo objęte dyrektywami w sprawie zamówień publicznych. Należy też zwrócić uwagę na regulacje dotyczące zapewnienia odpowiedniego poziomu upublicznienia informacji o zamówieniu, równego dostępu dla podmiotów gospodarczych ze wszystkich państw członkowskich, ustalania terminów w sposób umożliwiający wyrażenie zainteresowania ofertą również przedsiębiorcom z innych państw członkowskich. Ponadto nie można zapominać o upublicznianiu informacji o zamówieniu umożliwiających rynkowi otwarcie na konkurencję.
Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi wydatkowania środków PO KL na potrzeby udzielania zamówień o wartości poniżej 30 tys. euro beneficjenci mogą stosować swoje procedury wewnętrzne, które określają warunki przeprowadzania otwartych i konkurencyjnych postępowań o udzielenie zamówienia. Istnieje także możliwość wykorzystania tzw. zasady konkurencyjności. Zapewnia to odpowiedni poziom upublicznienia i otwarcie zamówienia na konkurencję.
Zasada konkurencyjności
Zasada konkurencyjności ma zastosowanie w odniesieniu do wszystkich zamówień w ramach projektu przekraczających w złotych wartość 14 tys. euro, bez podatku VAT. Nie ma ona zastosowania do zamówień dotyczących zadań:
Przeprowadzenie omawianej procedury w przypadku zakupu usług w ramach projektu realizowanego z PO KL polega na porównaniu cen u co najmniej trzech potencjalnych wykonawców (o ile jest tylu na rynku). W przypadku kiedy beneficjent stwierdzi, że na rynku nie istnieje tylu potencjalnych wykonawców, Instytucja Wdrażająca lub Pośrednicząca bądź organy kontrolne mogą go wezwać do udokumentowania tego stanu. Gdyby natomiast okazało się, że pomimo wysłania zapytania ofertowego do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców, beneficjent uzyska tylko jedną ofertę, zasadę konkurencyjności uznaje się za spełnioną.
Zapytanie ofertowe musi w szczególności zawierać:
W ramach zasady konkurencyjności sumuje się zamówienia tego samego rodzaju.
Dla ustalenia czy w danym przypadku mamy do czynienia z zamówieniami tego samego rodzaju, należy ustalić tożsamość:
Sumowania wartości zamówień tego samego rodzaju należy dokonać dla całego okresu realizacji projektu. W przypadku realizacji kilku projektów przez beneficjenta w tym samym czasie, zamówienia sumuje się tylko w ramach danego projektu.
|