Beneficjent realizuje projekt z PO KL. Do zakupu usług i towarów zobowiązany jest stosować przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych. Jakie procedury ma stosować, jeśli wartość zamówienia przekracza 14 tys. euro, ale jest mniejsza niż 30 tys. euro?
Beneficjenci, którzy realizują projekty w zakresie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, do zakupów zobowiązani są stosować przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.). Muszą stosować procedury w niej przewidziane, gdy taki wymóg wynika z samej ustawy. W przeciwnym razie wystarczy dostosować się do procedur zakupowych przewidzianych w Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL. Wynika z nich, że wydatki w ramach projektu powinny być ponoszone zgodnie z zasadą konkurencyjności, która dotyczy zamówień przekraczających wyrażoną w złotych równowartość kwoty 14 tys. euro netto. Do 15 kwietnia br. taki sam próg obowiązywał w odniesieniu do stosowania ustawy PZP. Na skutek nowelizacji jej przepisów, od 16 kwietnia 2014 r. ustawę tę stosuje się do zamówień, których wartość przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 30 tys. euro. Powstaje więc pytanie, jakie procedury powinni stosować beneficjenci, którzy są zobowiązani do stosowania ustawy PZP, a wartość zamówienia nie przekracza 30 tys. euro. Kwestię tę zinterpretowała Instytucja Zarządzająca PO KL, czyli Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Prezentuje stanowisko, że dla poprawności wydatkowania środków zgodnie z zasadami określonymi w Traktacie o funkcjonowaniu UE beneficjenci powinni postępować zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL. Chodzi o stosowanie procedur zapewniających racjonalność i efektywność wydatków oraz uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców - również w zakresie zamówień o wartości poniżej progu krajowego. IZ zaleca przy tym stosowanie zasad traktatowych wynikających z Komunikatu wyjaśniającego Komisji dotyczącego prawa wspólnotowego obowiązującego w dziedzinie udzielania zamówień, które nie są lub są jedynie częściowo objęte dyrektywami w sprawie zamówień publicznych (2006/C 179/02). Komunikat ten obejmuje zapewnienie odpowiedniego poziomu upublicznienia informacji o zamówieniu, niedyskryminacyjny opis przedmiotu zamówienia, równy dostęp dla podmiotów gospodarczych ze wszystkich państw członkowskich, ustalenie terminów w sposób umożliwiający wyrażenie zainteresowania ofertą również przedsiębiorcom z innych państw członkowskich. Ponadto beneficjent powinien wziąć pod uwagę fakt, że z punktu widzenia Komisji Europejskiej dla zapewnienia realizacji zasad traktatowych istotne jest upublicznienie informacji o zamówieniu umożliwiające rynkowi otwarcie na konkurencję.
|