Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Spółki  »   Szykuje się rewolucyjna zmiana rejestracji spółek w KRS i w urzędach
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Szykuje się rewolucyjna zmiana rejestracji spółek w KRS i w urzędach

Gazeta Podatkowa nr 5 (1046) z dnia 16.01.2014
Ewelina Mentel-Wyrzychowska

Ministerstwo Sprawiedliwości zgodnie z zapowiedziami przygotowało projekt nowelizacji ustawy o KRS i niektórych innych ustaw mający na celu usprawnienie procedury jednego okienka. Podmioty rejestrujące się w KRS, w tym wszystkie spółki handlowe, mają uzyskiwać NIP i REGON od ręki. Przy tym uzupełniające dane dla urzędów podmiot będzie przekazywał za pośrednictwem urzędu skarbowego. Zmianie ulegną także zasady aktualizacji danych podmiotów wpisanych do KRS.


Jedno okienko obecnie

Aktualnie składając wniosek do KRS drogą tradycyjną (w sekretariacie sądu, przesyłając pocztą) wraz z wnioskiem o wpis lub zmianę wpisu w rejestrze przedsiębiorców, wnioskodawca składa wnioski i zgłoszenia do urzędu skarbowego, statystycznego i ZUS.

Sąd przesyła otrzymane dokumenty do urzędów pocztą wraz z odpisem postanowienia o wpisie i zaświadczeniem o dokonaniu wpisu. Po uzyskaniu informacji o nadaniu spółce NIP sąd rejestrowy dokonuje jego wpisu do KRS, a zgłoszenie płatnika składek przesyła do ZUS. Nowo zakładana spółka po uzyskaniu numeru REGON we własnym zakresie musi poinformować o nim sąd rejestrowy. Analogicznie sąd rozsyła do właściwych urzędów dokumenty złożone wraz z wnioskami o zmianę danych w KRS.

W spółkach kapitałowych sposobem na szybsze uzyskanie NIP i REGON jest złożenie stosownych wniosków po zawarciu umowy spółki, tj. przez spółkę z o.o. w organizacji. Zaś dopiero po uzyskaniu tych numerów spółka składa wniosek o wpis do KRS już w ramach procedury jednego okienka, ze stosownym wnioskiem/zgłoszeniem aktualizującym dane w urzędzie statystycznym i skarbowym.


Odmienne zasady rejestracji

Procedura jednego okienka nie ma zastosowania, gdy:

  • wniosek składany jest drogą elektroniczną bądź
     
  • spółka z o.o. rejestrowana jest w trybie S24; w tych dwóch przypadkach wnioskodawca zobowiązany jest samodzielnie przekazać (wysłać elektronicznie) wnioski i zgłoszenia do urzędów,
     
  • zmiana nie dotyczy danych objętych wpisem do rejestru przedsiębiorców (np. aby poinformować urząd skarbowy o nowym miejscu wykonywania działalności, należy złożyć bezpośrednio we właściwym urzędzie skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne na druku NIP-2).


Czas na zmiany

Ministerstwo Sprawiedliwości planuje usprawnić rejestrację w KRS. W uzasadnieniu do projektu nowelizacji m.in. ustawy o KRS stwierdziło, że zasada jednego okienka w obecnym kształcie sprowadza się do ustalenia centralnego miejsca składania przez przedsiębiorcę całości dokumentów wymaganych przy rejestracji działalności. W praktyce procedura rejestracji zamiast ulec skróceniu, została wydłużona.

Powyższe wnioski skłoniły resort do przygotowania nowelizacji, której celem jest m.in. zagwarantowanie podmiotowi rejestrującemu się w KRS możliwości faktycznego podjęcia działalności, w tym gospodarczej, niezwłocznie po dokonaniu wpisu do KRS. Procedury mają ulec skróceniu o ok. 18 dni (z obecnych 25 do 7 dni).

Uproszczone i zautomatyzowane mają być procedury nadania NIP i REGON. Co więcej, działające podmioty mają zostać odciążone od obowiązku aktualizowania swoich danych w urzędach w zakresie informacji objętych wpisem do KRS. Przekazywanie informacji pomiędzy sądem a urzędami ma odbywać się elektronicznie i automatycznie po dokonaniu wpisu w rejestrze bądź dokonaniu zmiany. Przez to obowiązki rejestrowe, ewidencyjne przedsiębiorców mają zostać ograniczone. Zastąpić ma je bowiem działanie sądów i organów.


NIP i REGON będą nadawane automatycznie po uzyskaniu wpisu w KRS. Mając te numery podmiot będzie mógł rozpocząć działalność, w tym gospodarczą.


Ustawa nowelizująca ma wejść w życie z dniem 1 października 2014 r. Przy tym na dzień oddania gazety do druku prace legislacyjne nad nowelizacją są na etapie rządowym. Rada Ministrów wkrótce będzie decydować w sprawie skierowania projektu do Sejmu.

Najistotniejsze nowe rozwiązania:

dane podmiotu wpisanego do KRS* będą stanowić tzw. dane podstawowe i będą wiążące dla organów administracji publicznej,
dane o podmiocie zawarte w KRS (tzw. dane podstawowe) po dokonaniu wpisu** (o pierwszy wpis bądź zmiany danych) będą automatycznie przekazywane do Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników (CRP-KEP) i rejestru REGON. Natomiast do systemu ZUS (Centralnego Rejestru Płatników Składek) trafią za pośrednictwem CRP-KEP.
Organy nie będą weryfikować tych danych. Do urzędu skarbowego nie będzie przekazywana już umowa spółki, ani dokument potwierdzający uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości;
właściwe organy drogą elektroniczną przekażą do KRS informacje o NIP i REGON nadanych danemu podmiotowi. Numery te zostaną automatycznie uwidocznione w rejestrze KRS (bez wniosku podmiotu, którego dotyczy, a także bez czynności sądu rejestrowego), podmiotowi rejestrowemu, np. spółce, zostanie doręczone zaświadczenie o dokonaniu wpisu tych numerów w KRS. W takim przypadku potwierdzeniem nadania NIP/REGON spółce handlowej jest ujawnienie tego numeru w KRS;
podmiot wpisany do KRS*** zobowiązany będzie przekazać dane uzupełniające dla poszczególnych organów do urzędu skarbowego. Obowiązywać będzie jeden (wspólny) formularz zgłoszeniowy;
otrzymane dane uzupełniające CRP-KEP przekaże automatycznie do rejestru REGON i Centralnego Rejestru Płatników Składek do ZUS (wraz z danymi przekazanymi pierwotnie z KRS).
Dane uzupełniające są następujące:
do urzędu skarbowego:
- wykaz rachunków bankowych,
- adresy miejsc prowadzenia działalności,
- adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej,
- dane kontaktowe,
- w przypadku osobowych spółek handlowych - dane dotyczące poszczególnych wspólników, w tym ich identyfikatory podatkowe (NIP);
do urzędu statystycznego:
- przewidywana liczba pracujących,
- forma własności na podstawie procentowego udziału własności w ogólnej wartości kapitału,
- powierzchnia ogólna gospodarstw rolnych i użytków rolnych,
- dla podmiotów wpisywanych do rejestru stowarzyszeń, (…) KRS przeważający rodzaj działalności statutowej,
- dane kontaktowe (numer tel.,faksu, e-mali oraz adres www, o ile taki posiada);
do ZUS:
- data powstania obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne,
- wykaz rachunków bankowych,
- adres do korespondencji,
- adres prowadzenia działalności,
- w przypadku osobowych spółek handlowych - dane dotyczące poszczególnych wspólników, w tym ich identyfikatory podatkowe (NIP);
organy podatkowe będą uprawnione do przeprowadzenia kontroli następczej. W szczególności naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł z urzędu wydać decyzję o uchyleniu NIP, jeżeli podatnik posłuży się fałszywymi/fikcyjnymi danymi adresowymi swojej siedziby lub miejsca wykonywania działalności. W przypadku uchylenia NIP informacja ta zostanie przekazana do KRS i ujawniona w rejestrze;
spółki kapitałowe w organizacji w dalszym ciągu będą mogły wystąpić o nadanie NIP i REGON zanim uzyskają wpis w KRS;
procedura jednego okienka w nowym kształcie obejmie także wnioski składane drogą elektroniczną;
przedmiot działalności ujawniony w KRS będzie określony nie więcej niż 10 pozycjami, w tym wskazany ma być przedmiot przeważającej działalności na poziomie podklasy.
Podmioty wpisane do KRS będą miały obowiązek zgłosić dane o przeważającym przedmiocie działalności na poziomie podklasy przy pierwszym wniosku o zmianę danych w KRS, najpóźniej w terminie 5 lat od dnia wejścia w życie omawianej nowelizacyjnej.
* w rejestrze przedsiębiorców, a także rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji, ZOZ (z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych)
** z wyjątkiem informacji o wykreśleniu podmiotu z KRS, która będzie przekazywana po uprawomocnieniu się postanowienia sądu
*** z wyjątkiem rejestru dłużników niewypłacalnych i organizacji pożytku publicznego, o których mowa w art. 49a ustawy o KRS

Spółki - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.