Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Programy lojalnościowe w działalności firm
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Programy lojalnościowe w działalności firm

Gazeta Podatkowa nr 83 (1124) z dnia 16.10.2014
Kinga Romas

Duża konkurencja na rynku powoduje ciągłą rywalizację pomiędzy przedsiębiorcami. Prześcigają się oni w dotarciu do klienta i przywiązaniu ich do swojej marki. Na to, kogo wybierze klient, duży wpływ ma zazwyczaj cena, jaką będzie musiał zapłacić za dany produkt (usługę). Ale coraz częściej zwraca on uwagę też na inne aspekty. Coraz chętniej wykorzystywanym przez przedsiębiorców narzędziem marketingowym są tzw. programy lojalnościowe. Programy lojalnościowe są efektywne i mają realny wpływ na sprzedaż. W chwili obecnej duża część Polaków potwierdza, że posiada choć jedną kartę stałego klienta.


Program lojalnościowy, czyli?

Pod pojęciem programu lojalnościowego rozumieć należy długotrwałe działania marketingowe służące do budowania oraz w dalszej kolejności do podtrzymywania pozytywnych relacji z klientami.

W praktyce właściwie dobrana strategia programu lojalnościowego pozwala przedsiębiorstwu zwiększyć sprzedaż produktu lub usługi. W takim przypadku nie jest już konieczne ponoszenie wysokich wydatków na reklamę czy promocję. Przykładem popularnego programu lojalnościowego jest premiowanie każdego zakupu punktami (proporcjonalnie do wydanej kwoty), które klient może następnie wymienić na nagrody.

Obecnie firmy najczęściej wdrażając systemy lojalnościowe udostępniają klientom karty lojalnościowe, które umożliwiają zdobycie punktów przy każdorazowym skorzystaniu z usług firmy.

Do największych korzyści płynących z wprowadzenia programu lojalnościowego można zaliczyć:

  • zwiększoną sprzedaż produktów,
     
  • budowanie silnej marki w oczach klientów,
     
  • pozyskanie nowych nabywców i przywiązanie ich do własnej oferty,
     
  • budowanie stałej grupy odbiorców,
     
  • wizerunek nowoczesnej firmy w oczach klientów i partnerów.


Program skrojony na miarę

Małe firmy mogą samodzielnie przygotować program lojalnościowy. Programy te mogą przybierać formę kart, na których stawiane są stemple za wydanie określonej sumy na zakupy. Często używane są też karty z kodem paskowym, które mogą być stosowane przez przedsiębiorców posiadających kasy fiskalne i urządzenia czytające kody paskowe.

Większe firmy mogą zlecić opracowanie programów lojalnościowych firmom specjalizującym się w tym zakresie. Przedsiębiorca decydując się na skorzystanie z usług firmy zewnętrznej ma pewność, że specjalista opracuje dla niego program od podstaw, dostosuje go do wymogów prawnych, przygotuje katalog nagród, a następnie zajmie się stałą komunikacją z uczestnikami oraz zarządzaniem programem.


Odpowiedni dobór nagród

W tworzeniu programu lojalnościowego bardzo ważny jest odpowiedni dobór narzędzi, które mają zapewnić satysfakcję dla uczestników programu. Dlatego przygotowanie katalogu nagród powinno zostać poprzedzone analizą grupy docelowej. Zazwyczaj klient przystępując do systemu lojalnościowego musi wypełnić ankietę. Jest ona źródłem interesujących przedsiębiorcę informacji o kliencie. Są to przede wszystkim dane osobowe, takie jak wiek, miejsce zamieszkania, rodzaj wykonywanego zawodu. Uzyskane informacje stanowią bardzo dobre narzędzie umożliwiające skonstruowanie oferty dla specjalnie wyselekcjonowanej grupy klientów, poprzez uwzględnienie ich preferencji oraz potrzeb wynikających np. z wieku czy zainteresowań.


Program lojalnościowy to długotrwałe działania marketingowe służące do budowania oraz podtrzymywania pozytywnych relacji z klientami.


Warto wskazać, że coraz częściej uczestnicy programów lojalnościowych doceniają możliwość samodzielnego dokonania wyboru nagrody np. po zgromadzeniu określonej liczby punktów.

Specjaliści od motywowania i budowania pozytywnych relacji z klientami i kontrahentami zachęcają przedsiębiorców do tworzenia katalogów nagród, z których każdy uczestnik programu będzie mógł wybrać nagrodę, która będzie dla niego odpowiednia.


Lojalność wśród firm

Coraz częściej budowane są programy lojalnościowe mające na celu budowanie i utrzymywanie relacji z kontrahentami.

W tym przypadku szczególną uwagę zwrócić należy na opracowanie katalogu upominków, tak aby były one jak najbardziej atrakcyjne dla uczestników programu. W ramach narzędzi motywacyjnych bardzo często wykorzystywane są tutaj kupony i karty przedpłacone, popularne są też nagrody rzeczowe i w postaci gotówki.


Program lojalnościowy nie dla wszystkich

W ostatnim czasie wiele kontrowersji budziła kwestia prowadzenia programów lojalnościowych w aptekach. Główny Inspektor Farmaceutyczny kilkukrotnie w komunikatach zamieszczanych na swojej stronie internetowej: www.gif.gov.pl potwierdzał, że począwszy od stycznia 2012 r. systemy lojalnościowe prowadzone przez apteki uznawane są za reklamę i jako takie są zakazane.

Takie samo stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 sierpnia 2014 r., sygn. akt II GSK 1000/13.

Zakaz dotyczący wprowadzania programów lojalnościowych ma również zastosowanie do punktów aptecznych.

Programy lojalnościowe w działalności firm
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.