Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Nowy instrument walki z bezrobociem - profilowanie bezrobotnych
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Nowy instrument walki z bezrobociem - profilowanie bezrobotnych

Gazeta Podatkowa nr 71 (1112) z dnia 4.09.2014
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Od maja tego roku urzędy pracy mają obowiązek profilowania pomocy dla osób bezrobotnych, poprzez analizę sytuacji bezrobotnych i ich szans na rynku pracy. Na tej podstawie tworzą indywidualny plan działania z danym bezrobotnym, który może zaowocować stażem u pracodawcy lub dotacją na założenie własnej firmy.


Skuteczność urzędów pracy według Ministerstwa

W 2013 r. 63% osób bezrobotnych znalazło pracę dzięki współpracy z urzędami pracy - wynika z raportu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Na wsparcie osób bezrobotnych Ministerstwo przeznaczyło w zeszłym roku 3,3 mld zł. Największą popularnością cieszą się staże u pracodawców. Jak wynika z powołanego raportu 66% stażystów znalazło po zakończony stażu zatrudnienie. Jednak najwyższą, bo 100% skuteczność mają dotacje na założenie własnej firmy oraz na utworzenie nowego miejsca pracy, a także refundacja wyposażenia stanowiska pracy.

Dotacje na założenie firmy lub utworzenie stanowiska pracy przynoszą korzyści nie tylko bezrobotnemu, ale też całej gospodarce. Dlatego reformując urzędy pracy jeszcze większy nacisk kładziemy na te formy pomocy - mówi minister Kosiniak-Kamysz. Dużym zainteresowaniem wśród pracodawców cieszą się również bony stażowe, szkoleniowe czy na zasiedlenie. Po nowelizacji ustawy o zatrudnieniu i instytucjach rynku pracy pojawiły się nowe instrumenty wsparcia dla osób szukających pracy, m.in. grant na telepracę i świadczenie aktywizacyjne dla pracodawców zatrudniających rodziców powracających do pracy, pożyczka na start biznesu (do 70 tys. zł) lub utworzenie stanowiska pracy (nawet 20 tys. zł), szkolenia w ramach trójstronnych umów zawieranych pomiędzy starostą, pracodawcą i instytucją szkoleniową.


Czym jest profilowanie?

Po reformie urzędów pracy wprowadzonej w maju tego roku podstawą działania urzędu pracy z bezrobotnym jest profilowanie dla niego pomocy. Przy ustalaniu profilu urząd pracy dokonuje analizy sytuacji bezrobotnego i jego szans na rynku pracy. Pod uwagę bierze się m.in. oddalenie bezrobotnego od rynku pracy i jego gotowość do wejścia lub powrotu na ten rynek. Przez oddalenie się od rynku pracy należy rozumieć czynniki utrudniające wejście lub powrót na rynek pracy. Są to w szczególności wiek, płeć, poziom wykształcenia, umiejętności, uprawnienia, doświadczenie zawodowe, czas pozostawania bez pracy, miejsce zamieszkania pod względem oddalenia od potencjalnych miejsc pracy oraz dostępność do nowoczesnych form komunikowania się z powiatowym urzędem pracy i pracodawcami. Z kolei gotowość do wejścia lub powrotu na rynek pracy określają czynniki wskazujące na potrzebę i chęć podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, w szczególności zaangażowanie w samodzielne poszukiwanie pracy, gotowość do dostosowania się do wymagań rynku pracy, dyspozycyjność, powody skłaniające do podjęcia pracy, powody rejestracji w powiatowym urzędzie pracy, a także dotychczasowa oraz aktualna gotowość do współpracy z powiatowym urzędem pracy, innymi instytucjami rynku pracy lub pracodawcami.


III profile bezrobotnych

Obecnie osoby bezrobotne wypełniają kartę rejestracyjną i to z danych w niej zawartych powiatowy urząd pracy uzyskuje informacje, które posłużą mu do stworzenia profilu bezrobotnego. Niezbędne informacje pozyskiwane są również w trakcie wywiadu prowadzonego z bezrobotnym przez pracownika urzędu pracy. Bezrobotni i poszukujący pracy zarejestrowani w urzędzie pracy będą od początku prowadzeni przez tego samego doradcę klienta. Podobnie będzie w przypadku pracodawców.

Każda osoba zgłaszająca się do urzędu zostanie przydzielona do jednego z trzech profili. W pierwszym znajdują się bezrobotni aktywni, którzy nie potrzebują specjalistycznej pomocy, a jedynie przedstawienia ofert pracy. Dla nich dostępne są takie formy pomocy, jak: szkolenia, finansowanie kosztów egzaminów i licencji, zwrot kosztów przejazdu i zakwaterowania, jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, świadczenie aktywizacyjne, pożyczka na podjęcie działalności gospodarczej, bony.

Do drugiego profilu należą bezrobotni wymagający wsparcia, którzy będą korzystać ze wszystkich usług i instrumentów rynku pracy, jakie oferują urzędy pracy.

W trzecim profilu znajdą się bezrobotni oddaleni od rynku pracy, zarówno tacy, którzy z różnych powodów zagrożeni są wykluczeniem społecznym, jak i ci, którzy z własnego wyboru nie są zainteresowani podjęciem pracy lub uchylają się od pracy legalnej. Do nich kierowane są: Program Aktywizacja i Integracja, działania aktywizacyjne zlecone przez urząd pracy, programy specjalne skierowane do zatrudnienia wspieranego u pracodawcy lub podjęcia pracy w spółdzielni socjalnej zakładanej przez osoby prawne oraz poradnictwo zawodowe.


Indywidualny plan działania

Po ustaleniu profilu pomocy urząd pracy informuje bezrobotnego, jakimi formami pomocy może zostać on objęty w ramach ustalonego profilu. W ciągu 60 dni od dnia ustalenia profilu pomocy doradca klienta, przy udziale samego bezrobotnego, powinien przygotować dla niego indywidualny plan działania. Może być on modyfikowany stosownie do zmieniającej się sytuacji bezrobotnego lub poszukującego pracy. Indywidualny plan działania określa:

  • działania możliwe do zastosowania przez urząd pracy w ramach pomocy,
     
  • działania planowane do samodzielnej realizacji przez bezrobotnego lub poszukującego pracy w celu poszukiwania pracy,
     
  • planowane terminy realizacji poszczególnych działań,
     
  • formy, planowaną liczbę i terminy kontaktów z doradcą klienta lub innym pracownikiem urzędu pracy,
     
  • termin i warunki zakończenia realizacji indywidualnego planu działania.

Indywidualny plan działania powinien być realizowany w okresie nie dłuższym niż:

  • 180 dni dla profilu pomocy I,
     
  • 540 dni dla profilu pomocy II,
     
  • 720 dni dla profilu pomocy III.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie profilowania pomocy dla bezrobotnego (Dz. U. poz. 631)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.