Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Czas na realizację reklamacji powinien być odpowiedni
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Czas na realizację reklamacji powinien być odpowiedni

Gazeta Podatkowa nr 9 (1050) z dnia 30.01.2014
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Prowadzę sklep z wyposażeniem wnętrz. Zdarzają się reklamacje sprzedawanego przeze mnie towaru. Ile czasu mam na realizację reklamacji? Chodzi mi o czas, w jakim zobowiązana jestem naprawić, wymienić lub zwrócić pieniądze za wadliwy towar.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż wyraźnie trzeba rozróżnić dwa pojęcia, tj. czas na ustosunkowanie się do zgłoszonego przez klienta roszczenia reklamacyjnego i czas na realizację takiego zgłoszenia. Jak wynika z przepisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.) sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do żądania konsumenta. Nie oznacza to, że sprzedawca powinien w ciągu 14 dni zrealizować takie roszczenie (np. dokonać naprawy). Powinien jedynie dać odpowiedź na reklamację. W ciągu tych 14 dni ma obowiązek powiadomić konsumenta, czy zgadza się z jego żądaniem, czy też nie. Dotrzymanie tego terminu jest niezwykle ważne, bowiem brak reakcji ze strony sprzedawcy na żądanie zgłoszone przez konsumenta skutkuje uznaniem roszczenia zgodnie z wnioskiem zawartym w zgłoszeniu reklamacyjnym (np. obowiązkiem wymiany towaru na nowy).


Przy określaniu odpowiedniego czasu realizacji reklamacji uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.


Natomiast przepisy wspomnianej ustawy nie określają, w jakim terminie powinna nastąpić realizacja roszczenia reklamacyjnego konsumenta. Czas reklamacji powinien być, jak to określają przepisy, odpowiedni i zależy on m.in. od rodzaju towaru i celu jego nabycia. Oczywiście reklamacja powinna zostać zrealizowana w jak najszybszym możliwym terminie, tak by nie narazić konsumenta na dodatkowe niedogodności. Przepisy wskazują jedynie, że jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość żądaniu kupującego w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby go na znaczne niedogodności, klient ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy, tj. zwrócić towar i otrzymać zapłaconą za niego cenę. Od umowy nie można odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy czym trzeba pamiętać, że pojęcie znacznych niedogodności nie odnosi się do zbyt długiego okresu oczekiwania na naprawę lub wymianę. Niedogodnością będzie np. konieczność dojazdu klienta z odległej miejscowości po to, aby odebrać naprawiony towar. Każdy przypadek powinien więc być rozpatrywany w odniesieniu do konkretnej sytuacji.

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.