Prowadzę stacjonarny sklep z galanterią skórzaną. Planuję w najbliższym czasie uruchomić sklep internetowy. Czy w opracowywanym regulaminie mogę zastrzec, że jedyną dopuszczalną formą zapłaty jest przedpłata?
NIE. Taki zapis w regulaminie sklepu internetowego jest niedopuszczalny.
Umowa zawierana pomiędzy sprzedającym a nabywcą nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia. Wynika tak z art. 11 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2012 r. poz. 1225). Tym samym zamieszczenie w regulaminie sklepu internetowego zapisu dopuszczającego wyłącznie przedpłatę jako jedyną formę zapłaty stanowić będzie naruszenie zapisów ustawy.
Reguła ta ma zastosowanie do wszelkich umów zawieranych na odległość. Pod tym pojęciem traktować należy wszelkie umowy zawierane z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron. Chodzi tu o sytuacje zawarcia umowy przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość. W szczególności drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Co istotne, kontrahentem konsumenta musi być przedsiębiorca, który w taki sposób zorganizował swoją działalność.
|