Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Sposoby na kryzys w firmie
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Sposoby na kryzys w firmie

Gazeta Podatkowa nr 4 (1045) z dnia 13.01.2014
Kinga Romas

W dobie kryzysu wielu przedsiębiorców boryka się z trudnościami finansowymi. Jednak istnieją możliwości radzenia sobie z trudnościami w firmie. Przedsiębiorcy mogą skorzystać z wielu dostępnych na rynku ofert kredytowych, wnioskować o rozłożenie zaległości na raty, a w ostateczności ci, którzy nie zatrudniają pracowników, mogą zawiesić prowadzenie działalności gospodarczej.


Kredyt obrotowy

Kredyt obrotowy udzielany jest z przeznaczeniem na bieżące finansowanie działalności gospodarczej. Środki z niego pochodzące przedsiębiorca może przeznaczyć np. na zapłacenie faktur za zakupione towary i usługi, podatków czy na opłacenie składek ZUS. Kredytem takim można też finansować cele rozwojowe przedsiębiorstwa, takie jak nakłady na odtworzenie lub zwiększenie majątku trwałego czy finansowanie VAT od inwestycji.

Kredyt obrotowy może być udzielony jako kredyt w rachunku bieżącym lub jako linia kredytowa bądź jako zwykły kredyt do pokrycia jednorazowych wydatków.

Warto wspomnieć, iż działa rządowy program dla przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, w ramach którego mogą oni uzyskać gwarancję na zabezpieczenie spłaty kredytu przeznaczonego na finansowanie działalności bieżącej (patrz ramka). Jest ona udzielana na okres maksymalnie 27 miesięcy. Jej wysokość nie może przekroczyć 3,5 mln zł i 60% kwoty kredytu obrotowego. Co istotne, gwarancja:

  • nie obejmuje odsetek oraz innych kosztów związanych z kredytem obrotowym,
     
  • jest zabezpieczona wekslem własnym in blanco przedsiębiorcy.


Rozłożenie na raty zaległości

Przedsiębiorcy borykający się z kłopotami finansowymi często mają różnego rodzaju zaległości w opłacaniu bieżących należności. W wielu przypadkach istnieje możliwość rozłożenia ich na raty. Przykładowo w razie powstania zaległości w opłacaniu podatku od nieruchomości przedsiębiorca może wystąpić do urzędu gminy bądź miasta z prośbą o:

1) odroczenie terminu zapłaty podatku od nieruchomości lub rozłożenie zapłaty podatku na raty,

2) odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę bądź odsetek określonych w decyzji o zaległych podatkach,

3) umorzenie w całości bądź w części zaległości podatkowych czy odsetek za zwłokę.

Możliwość taka istnieje również w razie powstania zaległości w regulowaniu należności wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z tytułu niezatrudniania określonej liczby pracowników niepełnosprawnych. W takiej sytuacji możliwe jest wystąpienie z wnioskiem o:

  • odroczenie terminu płatności należności lub rozłożenie ich zapłaty na raty,
     
  • odroczenie terminu płatności zaległości z tytułu wpłat, odsetek za zwłokę lub rozłożenie ich zapłaty na raty.

Odroczenie terminu płatności i rozłożenie na raty płatności należności lub zaległości z tytułu wpłat na Fundusz należą do ulg udzielanych w drodze decyzji Prezesa Zarządu PFRON. Udzielane one są na wniosek pracodawcy, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem pracodawcy lub interesem publicznym. Kryteriami branymi pod uwagę przy udzielaniu tych ulg są możliwości płatnicze pracodawcy oraz stan finansów PFRON.

W razie pozytywnego rozpatrzenia prośby o rozłożenie na raty lub odroczenie terminu płatności, naliczana jest opłata prolongacyjna (na zasadach określonych w Ordynacji podatkowej).


Wycofanie pojazdów z ruchu

Przedsiębiorcy wykorzystujący w ramach działającej firmy pojazdy mogą skorzystać z możliwości czasowego wycofania ich z ruchu. Można tego dokonać na okres od 2 do 24 miesięcy. Termin ten może ulec przedłużeniu, jednakże łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekroczyć 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o czasowym jego wycofaniu. Wycofaniu czasowemu podlegają zarejestrowane: samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony, ciągniki samochodowe, pojazdy specjalne oraz autobusy. W celu czasowego wycofania pojazdu z ruchu w organie rejestrującym należy złożyć wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu. Jego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu (Dz. U. z 2004 r. nr 285, poz. 2856 ze zm.). Do wniosku trzeba dołączyć: dowód rejestracyjny, kartę pojazdu, jeżeli była wydana, oraz tablice rejestracyjne.

W takim przypadku zakład ubezpieczeń, na wniosek posiadacza, zobowiązany jest do proporcjonalnego obniżenia składki ubezpieczeniowej OC na okres czasowego jego wycofania. Składka, po uwzględnieniu przysługujących posiadaczowi zniżek, może ulec zmniejszeniu nie mniej niż o 95%. O fakcie ustania okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu należy niezwłocznie powiadomić zakład ubezpieczeń. Ponadto następuje wygaszenie obowiązku w zakresie podatku od środków transportowych.


Zawieszenie zamiast likwidacji

Przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników w rozumieniu Kodeksu pracy, mają możliwość skorzystania z zawieszenia prowadzonej działalności gospodarczej. Dokonać tego można na okres od 30 dni do 24 miesięcy.


Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.


W okresie zawieszenia przedsiębiorca:

  • ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
     
  • ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
     
  • ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,
     
  • ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej,
     
  • wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,
     
  • ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej,
     
  • może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

Gwarancja de minimis nie zostanie przyznana przedsiębiorcy, jeżeli:

w chwili skierowania zapytania (w trakcie rozpatrywania wniosku kredytowego) posiadał aktywny negatywny wpis w Bankowym Rejestrze Niesolidnych Klientów lub w odpowiednim systemie Biura Informacji Kredytowej przedsiębiorców albo w innym systemie aprobowanym przez Bank Gospodarstwa Krajowego,
w okresie 3 miesięcy przed datą złożenia wniosku o udzielenie kredytu:
a) bank kredytujący wypowiedział przedsiębiorcy jakąkolwiek ekspozycję kredytową (np. umowę kredytową),
b) posiadał zadłużenie przeterminowane w banku kredytującym powyżej 30 dni w kwocie przekraczającej 500 zł,
c) posiadał ekspozycję kredytową zaliczoną w banku kredytującym do kategorii "zagrożone" zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością kredytową lub w przypadku której, według oceny banku kredytującego, zaistniały przesłanki wskazujące na utratę wartości zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości,
łączne zaangażowanie z tytułu kredytów udzielonych temu przedsiębiorcy objętych gwarancjami przekroczy 3,5 mln zł,
ciąży na nim obowiązek zwrotu pomocy publicznej wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem.
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.